-

Blockchain zorgt ook voor disruptie in travel

Blockchain gaat de financiële wereld veranderen, maar wat kan het voor de reisindustrie betekenen? Genoeg, blijkt uit een rondgang onder blockchainexperts en -initiatieven, en het zijn niet alleen de gevestigde namen die op moeten letten.

Disruptors zoals Airbnb en Uber moeten namelijk op hun tellen passen, waarschuwt Don Tapscott in zijn Ted Talk. “Het idee dat gelijkgestemden bij elkaar komen en welvaart creëren en delen is krachtig. Maar bedrijven als Uber, Airbnb en Lyft delen niets. Zij zijn juist zo succesvol omdat ze niet delen. Ze aggregeren diensten en verkopen die. Wat als die distributie plaats vindt op een blockchain, die in essentie het bezig is van alle mensen die een kamer te verhuren hebben. Wie zo’n kamer zoekt, gaat naar de blockchaindatabase en zoekt op basis van een aantal criteria een kamer. Blockchain helpt met het contract, identificatie, de betalingen en zelfs de reputatie, want een kamer met vijf sterren op blockchain bestaat en is beoordeeld en dat valt niet te veranderen. Dus de disruptors in Silicon Valley kunnen zelf worden verstoord en dat is goed voor de welvaart.”

Het scenario dat Tapscott schetst is deels al werkelijkheid. De start-up Slock.it combineert blockchain met Internet of Things (IoT). Wie een appartement huurt, kan dankzij deze technologie zijn smartphone gebruiken om binnen te komen. Slock.it democratiseert naar eigen zeggen de deeleconomie: iedereen kan een object huren, verkopen of delen zonder dat daar een tussenpersoon (zoals Airbnb of Uber) voor nodig is. Met blockchaintechnologie kun je immers platformen opzetten die transacties afhandelen zonder dat daar een centrale partij voor nodig is als beheerder. Blockchain is een interessante IT-infrastructuur als je een database wilt bijhouden van transacties met anderen, die je niet per se kent. Er hoeft niemand aangewezen te worden voor het beheer of de beveiliging, want dat is afgedekt door cryptografie en de IT-architectuur. Het systeem houdt zichzelf in stand.

Overigens heeft Airbnb in april 2016 de bitcoin start-up ChangeCoin gekocht, wat een duidelijke aanwijzing is dat het bedrijf de potentie en misschien wel het gevaar van blockchain onderkent.

Security op luchthavens

De veiligheid die blockchain biedt, is voor luchtvaarttechnologieprovider SITA reden om de  mogelijkheden te onderzoeken voor de security op luchthavens. Sean Farrell houdt zich bij SITA bezig met dit zogeheten Smart Path-project. Het aantal vliegtuigpassagiers groeit sterk en het is een behoorlijke uitdaging voor luchthavens om al die mensen zo snel mogelijk en veilig van de incheckbalie naar de gate te krijgen. “Dit vereist een totaal nieuwe aanpak van identiteitsmanagement,” zegt Farrell. “SITA onderzoekt daarom onder andere de mogelijkheden van single token travel, wat inhoudt dat de identiteit van de passagiers één keer digitaal wordt geverifieerd.”

Volgens Farrell is de mogelijke impact van dit initiatief op de reisbranche vergelijkbaar met dat van Uber op de taxiwereld. “De reiservaring wordt frictieloos. Het proces op de luchthaven en het oversteken van grenzen wordt gemakkelijker terwijl de security drastisch wordt verbeterd.”

De verifieerbare digitale identiteit die hieraan ten grondslag ligt, wordt gecreëerd met behulp van blockchaintechnologie, legt Farrell uit. “Die informatie wordt opgeslagen op de smartphone van de passagier, waarbij de biometrische en persoonlijke gegevens zijn versleuteld. In de toekomst scant de luchtvaartmaatschappij, luchthaven of overheid je telefoon of gezicht en je identiteit en vluchtschema is bevestigd. En dit gebeurt zonder dat die informatie in het bezit komt van iemand anders dan de reiziger. Het token is immers op diens telefoon opgeslagen. Blockchaintechnologie zorgt ervoor dat de passagiersdata veilig, versleuteld en sjoemel-proof is, zodat het token niet kan worden gebruikt voor zaken waar het niet voor is bedoeld.”

Distributiemogelijkheden

Het gros van de vliegtickets wordt geboekt via distributiesystemen die dateren uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Deze global distribution systems (GDS’en) rekenen een fee per boeking aan luchtvaartmaatschappijen, die graag van deze kostenpost af zouden willen. Lufthansa heeft daarom bijvoorbeeld een GDS-toeslag geïntroduceerd van 16 euro per boeking. En het samenwerkingsverbond Star Alliance onderzocht in 2005 de mogelijkheden van een alternatief distributiesysteem onder de naam ‘GDS New Entrants’. Dat mislukte.

Eenzelfde kwestie speelt in de hotellerie: daar is de distributie in handen van online reisagenten (OTA’s) als Booking.com en Expedia. Ook de hotels zouden graag minder afhankelijk zijn van derde partijen. Blockchain kan deze wens een nieuwe impuls geven.

Dat denkt althans de Australische online reisagent Webjet die samen met Microsoft bij wijze van proef een boekingsoplossing heeft ontwikkeld voor hotels. Deze draait om slimme contracten – de mogelijkheid om in blockchain overeenkomsten af te sluiten die onveranderlijk zijn. Volgens Webjet en Microsoft worden fouten met data zo voorkomen, zowel op het gebied van betalingen (het juiste bedrag naar de juiste partij op het juiste moment) als van boekingen (geen inaccurate of verloren reserveringen). Verder is het betaalproces gestroomlijnd en is de data security sterk. De twee partijen benadrukken dat hun boekingsplatform erop is gericht om datafouten te vermijden en fraude te bestrijden. Het idee wordt getest door de hotelmerken van SunHotels en Lots of Hotels, beide onderdeel van de Webjet Group.

Punt van aandacht is dat het initiatief van Webjet en Microsoft geen publieke blockchain is. Het is niet gedecentraliseerd, maar wordt gerund door twee partijen, die dus ook de dienst uitmaken. Voorbeeld van een partij die werkt aan een publieke blockchainoplossing is Winding Tree. Een interview met oprichter Maksim Izmayov lees je hier op Emerce Travel.

Loyaliteit

Voor loyaliteit zijn er ook mogelijkheden te verzinnen waarbij blockchain een rol speelt. Het vrij uitwisselen van air miles bijvoorbeeld. Start-up TamTam Travels is naar eigen zeggen “een exceptionele discountclub en digitale valuta community”. Reizigers kunnen lid worden voor 350 dollar per jaar en krijgen daarmee toegang tot vliegveldlounges, kortingen op vluchten en hotels, maar bijvoorbeeld ook boodschappen. Je hoeft dus niet op reis om geld te besparen. Het blockchainelement zit hem erin dat TamTam Travels een eigen cryptovaluta heeft, JIO Tokens. Leden krijgen deze als beloning en moeten later kunnen worden gebruikt om boekingen te betalen. Onder andere Emirates en easyJet worden genoemd als partners op de site van TamTam Travels.

Dus, blockchain

Of blockchain echt disruptie weet te bewerkstelligen in de reiswereld, lijkt vooral af te hangen van de ontwikkelingen op distributiegebied. Het is twintig keer goedkoper om een vliegticket via de eigen website te verkopen dan via een GDS, heeft PwC becijferd. Voor spelers als Lufthansa en KLM is distributie een kostenpost van honderden miljoenen euro’s per jaar. Maar om de macht van de OTA’s en GDS’en te doorbreken, moeten nieuwe platformen eenzelfde gebruikerservaring bieden op het gebied van prijzen vergelijken, dus met twee deelnemers ben je er niet. Blockchain zal industrie-breed moeten worden omarmd wil het een succes worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond