-

Zo breid je Google Analytics uit

Google Analytics kan een doos van Pandora zijn voor een niet al te doorgewinterde marketeer, dus geeft Social Media Examiner een aantal handige tips voor uitbreidingen waarmee je nog meer inzicht in je data kunt krijgen.

1. Voeg Google Analytics toe aan WordPress
Heb je een WordPress site dan kun je Google Analytics makkelijk toevoegen met behulp van de Yoast plugin. Op die manier kun je precies de hoeveelheid kliks en downloads bijhouden, maar bijvoorbeeld ook verkeer van de beheerders of andere gebruikers negeren. De betaalde premiumversie biedt nog veel meer mogelijkheden, zoals impressies per auteur of berichtencategorie.

2. Integreer alle analytics platforms
Als je Google Analytics wilt combineren met andere analyticsplatforms zou je Segment kunnen overwegen. Die bundelt data van meer dan honderd bronnen, zoals Marketo, MailChimp en Salesforce. Daartoe hoeft je alleen maar een code op je website te zetten. Met de gratis versie kun je al twintig platforms selecteren, wil je meer dan betaal je vanaf 29 dollar.

3. Visualiseer je Google Analytics Data
Je kunt data van meerdere sites tegelijk visualiseren in Google Analytics met een tool als Cyfe: conversies, verkeer van zoekmachines en sociale netwerken en locatie van gebruikers, om er maar enkele te noemen. De premiumversie biedt vanzelfsprekend meer mogelijkheden, tot vijftig platforms voor 19 dollar per maand.

4. Volg ook het e-mailmarketing verkeer
E-mailmarketing platforms als MailChimp, GetResponse, Constant Contact en Vertical Response laten het verkeer zien dat voortkomt uit e-mailmarketing. Ook kun je Google Analytics inrichten voor het volgen van geautomatiseerde e-mailcampagnes.

5. Link sociale en website engagement
Met Buffer, Hootsuite en Oktopost kun je berichten op sociale media plaatsen, maar die ook koppelen aan Google Analytics. Bij Hootsuite is dit onderdeel van het maandelijkse Pro-abonnement, en dat geldt ook voor Buffer.

6. Houdt impact Google Updates in de gaten
Met de Fruition Google Penalty Checker kun je nagaan of Google Updates je site positief of negatief hebben beïnvloed bij de zoekresultaten. Op die manier kun je veranderingen in de Google algoritmen (Penguin, Panda, Hummingbird) beter volgen. Tegen betaling van 75 dollar per maand krijg je ook hier extra mogelijkheden.

7. Ontdek (vergeten) trefwoorden
Een tool als AuthorityLabs laat zien op basis van welke trefwoorden in zoekmachines bezoekers naar je site komen. Vroeger waren die mogelijkheden voorhanden in Google Analytics zelf, nu heb je daar extra software voor nodig. Met deze gegevens kun je je landingpagina’s optimaliseren.

8. Testing, testing
Met testingtools als Visual Website Optimizer en Optimizely kun je in combinaties met Google Analytics campagnes optimaliseren via A/B-testen. Op die manier kun je diverse campagnevarianten uittesten.

9. Link e-commerce data
Met e-commerce platforms als Shopify, Magento en Bigcommerce kun je je webwinkel integreren met Google Analytics zodat je nog meer uit je omzet halen. Je kunt dan meteen zien welke producten goed lopen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond