-

Campagnepanel: ‘Fantastisch en fantastischer’

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een actuele digitale campagne. Dit keer een campagne van Reporters without Borders in Minecraft over persvrijheid en censuur omzeilen. 

Campagnesite: uncensoredlibrary.com

Klant: Reporters without Borders

Bureau: MediaMonks, BlockWorks, DDB

Gebruikte media: Minecraft, YouTube, PR

Doel van de campagne: toegang bieden tot gecensureerde informatie en jongere generatie meer laten leren over het onderwerp perscensuur. Merkbouwend voor RwB.

Omschrijving

Reporters without Borders heeft tweehonderd artikelen bij elkaar gebracht die verboden zijn in Mexico, Egypte, Saudi Arabië, Vietnam en Rusland. Die artikelen worden voor iedereen beschikbaar gemaakt via Minecraft op het web als een download. De virtuele bibliotheek is een van de grootste objecten ooit gebouwd in Minecraft. Waarom deze actie? In 2019 werden er 39 journalisten en vermoord omdat ze hun werken deden en zitten er 228 in de gevangenis. Vandaar de hashtag bij de actie: #TruthFindsAWay.

Panelleden

Erik van Heeswijk – CEO SmartOcto

“Ik ben al mijn hele professionele leven bezig met de invloed die de vorm van een verhaal heeft op de inhoud ervan. De Uncensored Library is een magistraal idee om verboden artikelen als boeken in Minecraft te openbaren, maar de vormgeving is nog fantastischer. De bibliotheek is een enorme en indrukwekkende digitale tempel; kamer na kamer vol met design grandeur, als gestolde getuigenis van de macht van de waarheid. Een paradijselijk eiland. De verleiding is begrijpelijk, en misschien is dat wel de valkuil. Ik vermoed dat deze overtreffende trap van Europese en Amerikaanse architectuur, die nog bijzonder weinig documenten bevat, vooral ruikt naar Westerse bemoeizucht. En dat is zonde voor zo’n nobel project. Wellicht was een kosmopolitischer design team raadzamer geweest.”

Cijfer: 8

Robert Overweg – lead concept & innovation Triple

“Honderdduizend mensen hebben de map gedownload, zevenhonderd artikelen over geschreven door onder andere de BBC en CNN en 25.000 mensen uit de targetlanden bezochten de bibliotheek. Ook zijn er zo’n tweehonderd YouTube-video’s over gemaakt, met een bereik van 4,5 miljoen mensen. De doelgroep wordt echt bereikt. De architectuur van de bibliotheek is werkelijk prachtig theatraal vormgegeven. Het is een hele ervaring om je in de bibliotheek te begeven. En het belangrijkste: dit project schept een precedent voor nieuwe vormen van educatie. In de habitat van de student, op een ervaring gedreven manier. In een uitbreiding of fase 2 zou er aandacht besteed kunnen worden aan lesstof of modules voor de jongeren om zelf mee te oefenen. Hoe praktiseer ik kritisch denken?Hoe kan ik zelf bijdragen aan een maatschappelijk debat?”

Cijfer: 9

Oscar Kolthoff  – managing director Label A

“Met deze campagne wordt je als Nederlander weer eens goed met de neus op de feiten gedrukt hoe erg het er aan toe is op andere plekken op de wereld als het gaat over persvrijheid. De ‘loophole’ die de makers hebben gevonden in Minecraft om hun doelgroep in de landen met beperkte persvrijheid te bereiken, is erg goed gevonden. De uitwerking van de bibliotheek om hun doelgroep te bereiken is fantastisch. Ze hadden met veel minder moeite ook de teksten beschikbaar kunnen stellen in Minecraft. Zo’n immense bibliotheek is echt een wereldwijd statement. Door alle aandacht in de media is het echter wel de vraag hoe lang deze bibliotheek beschikbaar blijft binnen de cruciale landen met beperkte persvrijheid. In het ergste geval kan Minecraft in zijn geheel verbannen worden.”

Cijfer: 9

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#177).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond