Candidate experience: wat vinden sollicitanten belangrijk?
De indruk die (potentiële) sollicitanten hebben van je bedrijf – de ‘candidate experience’ – is belangrijk. Maar hoe zien sollicitanten dat zelf eigenlijk? Waar zoeken ze hun informatie? En beter een korte of uitgebreide vacaturetekst? Ik vroeg rond op LinkedIn: lees hier de resultaten.
Dat ieder een eigen mening heeft is algemeen bekend. We denken en leven allemaal anders en hebben ieder onze eigen prioriteiten. Dit maakt het voor organisaties vaak lastig om in te spelen op de wensen van, in dit geval, sollicitanten. Toch zijn steeds meer organisaties bezig met hun employer branding.
Candidate experience
Candidate experience speelt hierin een grote rol. Candidate experience omvat namelijk elk contact dat een werkzoekende heeft met een organisatie tijdens het wervingsproces. Daarover schreef ik op Emerce al eerder. Elke positieve en negatieve interactie heeft invloed op de mening van een kandidaat over een organisatie. Met behulp van polls op LinkedIn heb ik onderwerpen ter discussie gesteld om meer inzicht te krijgen in de belangrijkste behoeftes van potentiële sollicitanten. Er zitten vaak grote verschillen tussen dat wat recruiters en organisaties belangrijk vinden en dat wat werkzoekenden belangrijk vinden. Is er één juiste manier? Nee, zeker niet!
“Werken bij”-site
Uit de antwoorden blijkt dat 67% van de respondenten een “werken bij”-site noodzakelijk vindt voor het aantrekken van goede kandidaten. Daarnaast geeft een vergelijkbaar aantal respondenten aan dat hun werkgever een “werken bij”-site heeft. Aardig goed op weg zou je zeggen… maar is het hebben van zo’n site nog wel van deze tijd? Of moet er op andere kanalen ook geïnvesteerd worden?
Waarom nadruk op het woordje ‘ook’?
Ik ben van mening dat er niet slechts één kanaal gebruikt moet worden, aangezien er meerdere wegen zijn die leiden naar het vinden van de juiste baan. Uit de data blijkt namelijk dat ieder een andere manier heeft in zijn/haar zoektocht naar een nieuwe baan. Zo start 34% bij een job board, 28% gebruikt sociale media, 23% zoekt direct informatie op een “werken bij”-site van een bedrijf en 15% heeft andere manieren, zoals starten in Google. Wel geven verschillende mensen aan vaak te starten bij een job board of Google om vervolgens voor meer informatie de “werken bij”-site van het bedrijf op te zoeken.
Waarom een “werken bij”-site en niet een vacaturepagina?
Een losse website die gericht is op de werving is beter vindbaar en zichtbaar in zoekmachines zoals Google. Daarnaast is dit de plek waar je je employer brand kunt delen. De focus bij een “werken bij”-site ligt volledig op de sollicitant. Dit is de plek waar je volledig aandacht kunt besteden aan candidate experience. Je hebt alle ruimte om onder andere de bedrijfscultuur, het team en de missie en visie te delen. Werkzoekenden willen graag een sfeerimpressie. Dus laat ook vooral je collega’s aan het woord in een blog of filmpje en zorg voor leuk beeldmateriaal.
Hoe moet een vacaturetekst er dan uitzien?
Van de respondenten zegt 66% liever een vacaturetekst te zien die kort en bondig is en vooral feiten bevat. De overige groep heeft liever een lange, persoonlijke en informatieve vacaturetekst. Uiteraard zijn dit de twee uitersten. Uit deze informatie valt te halen dat sollicitanten graag snel duidelijkheid willen over de vacature. Maar nogmaals, dit zijn de uitersten.
Wat is dan de beste oplossing?
Een kant-en-klare oplossing die bij elke organisatie past is er niet. Maar richtlijnen voor hoe je zorgt voor de beste candidate experience zijn er zeker. Zorg voor een heldere, korte, inhoudelijke vacaturetekst en plaats alle overige informatie over missie, visie, cultuur etc. op de “werken bij”-site. Dit is informatie die je anders in elke vacaturetekst zult moeten vermelden.
Op deze manier zorg je ervoor dat kandidaten geen lap tekst hoeven te lezen maar direct zien wat er van ze gevraagd wordt, om vervolgens verdieping te vinden op de “werken bij”-site zelf. Je kunt natuurlijk altijd een kleine teaser over het typerende karakter van de organisatie plaatsen, want een vacature moet sprekend genoeg zijn voor mensen die de vacature op een job board lezen.
Uiteindelijk draait het om de juiste mix die zorgt voor een optimale candidate experience. Denk aan een “werken bij”-site waar alle informatie op staat die van belang is voor sollicitanten, evenals bedrijfspagina’s en vacatures op job boards en content op sociale media. Dit alles zorgt ervoor dat werkzoekenden de juiste keuze kunnen maken.
Over de auteur: Wendy Bruul is Recruitment specialist bij Timetohire.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond