-

Checkout for Instagram gelanceerd, maar gaat het e-commerce radicaal veranderen?

Gisteren aangekondigd: Checkout for Instagram. Facebook’s grote ‘push’ om Instagram in e-commerce te krijgen. Met meer dan een miljard actieve gebruikers en een enorme invloed op ‘popular culture’ zal dat Checkout for Instagram een enorme impact hebben op e-commerce.

Met name jongeren besteden een groot deel van hun online tijd aan social media. Fashion culture, teen culture, sneaker culture worden gevormd door wat jongeren zien en doen op Instagram en andere social media. Ze volgen merken en influencers en bepalen hun keuzes voor merken en producten op wat ze daar zien. 

Checkout for Instagram kan e-commerce radicaal veranderen. Dit zijn de acht redenen waarom:

Je timeline/follower base wordt je loyaltyprogramma

het voordeel van het hebben van een e-commerce platform is dat je de een relatie opbouwt met klanten en hiermee mogelijkheid hebt tot resell, crossell en upsell te kunnen doen. De mogelijkheden voor Instagram Checkout zullen in eerste instantie nog niet zo uitgebreid zijn, maar Checkout geeft wel een totaal nieuwe relevantie aan je follower en  timeline content. De mensen die al fan van je zijn kun je nu heel gemakkelijk nieuwe producten voorschotelen, met een seamless checkout. Dit gaat gegarandeerd goede conversies opleveren, waarmee de ROI van timeline content duidelijker wordt. Met Checkout loont het ineens weer om een follower base op te bouwen en regulier te posten, vanwege directe conversie vanuit Instagram.

Exclusives voor volgers

Echte fans zijn makkelijker te belonen met exclusives. Een bepaalde ‘drop’ of eerdere release speciaal voor fans? Checkout voor Instagram maakt het straks een fluitje van een cent om dergelijke exclusives bij je volgers te krijgen. 

De echte waarde van influencers

Stel je voor dat Checkout for Instagram gekoppeld wordt aan je influencer programma’s. Als bekend merk run je een influencer programma, waarmee zij producten kunnen aanprijzen en de checkout ook direct via jouw merk verloopt. Normaal levert dat vooral een enorm additioneel bereik op. Nu levert het levert hoogstwaarschijnlijk ook een veel hogere conversie op, omdat volgers van influencers nu eenmaal eerder geneigd zijn om van influencers te kopen. 

Bijkomend voordeel is dat de ROI van influencer programma’s op deze manier ook op harde sales is terug te rekenen.

Interest based e-commerce

Het onderscheidende van Facebook is altijd de interest based targeting geweest. Maar tot op heden heeft conversie altijd op eigen platforms plaats moeten vinden. Instagram Checkout verandert dat. En voor merken verandert dit ook de spelregels. 

Neem een Foot Locker bijvoorbeeld. Een effectieve manier van social marketing is om onderdeel te worden van “sneaker culture” die al op Instagram bestaat. Ze creëren dat op hun eigen timeline, maar ‘Sneaker Culture’ op Instagram gaat verder dan hun eigen timeline. Er zijn influencers in de scene, bepaalde gebruiken en hashtags die gebruikt worden. Instagram Checkout geeft (op termijn) merken als Foot Locker de mogelijkheid om via interest targeting, influencer targeting en hashtag targeting met hun sneaker offerings in die sneaker culture te komen. 

Een relevant aanbod, direct in een zeer betrokken sub culture, met instant Checkout is dit een gegarandeerd succes in mijn ogen. 

Experience commerce

Nike staat er inmiddels om bekend dat ze e-commerce naar een totaal ander niveau tillen. Met e-commerce innovaties in bijvoorbeeld Facebook Messenger en door middel van AR maken ze van e-commerce een echte experience. De combinatie van AR en exclusieve drops bijvoorbeeld, leverde in het verleden Pokemon achtige taferelen op. 

Facebook’s ontwikkelingen op het gebied van AR gecombineerd met Instagram Checkout gaat dit alleen nog maar meer faciliteren, waardoor experience commerce in mijn ogen ook een grote vlucht gaat nemen de komende tijd.  

First party e-commerce

Custom audiences was altijd een paradepaardje van Facebook advertising, waarmee je mensen kan (re-)targeten op basis van first party data. Ook hier maakt Instagram Checkout het straks wel heel laagdrempelig om mensen die je niet via traditionele kanalen weet te benaderen toch weet te bereiken met heel relevante boodschappen. 

Instagram Marketplace

Waarschijnlijk toekomstmuziek maar het is ook heel interessant om te filosoferen wat er gebeurt wanneer Instagram Checkout transformeert naar een Marketplace model. Wat als Bol.com – wat al een marketplace is – ook haar aangesloten webwinkels laat adverteren en verkopen via Checkout voor Instagram?

Hoewel overkill hier op de loer ligt, brengt dit zeker een nieuwe afzetmarkt voor marketplaces en potentieel nieuw verdienmodel voor bestaande marketplaces. En kan Instagram Checkout hiermee ook de concurrentie met Amazon aan?

Een nieuw verdienmodel voor Facebook

Gesproken over nieuwe verdienmodellen: Instagram Checkout kan ook wel eens een heel lucratief verdienmodel voor Facebook zelf worden. Nu nog onduidelijk, maar wat als Facebook tien procent inhoudt van iedere conversie via Instagram Checkout? Of zoals in app stores gebruikelijk is: dertig procent? Je moet er bijna niet aan denken wat voor omzetpotentieel zoiets voor Facebook zelf brengt…

Dit artikel is samen geschreven met Yannick Martens van Isobar

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond