-

Chinese klant steeds makkelijker te bedienen: WeChat zet voet aan grond

Voor Europese e-commerce- en retailbedrijven wordt het steeds eenvoudiger om te verkopen aan Chinezen. Via samenwerkingen met bedrijven hier zetten de nu nog typisch Aziatische betaalmethoden Alipay en WeChat Pay voet aan de grond.

Het aantal online verkopen neemt bijzonder snel toe in China. Zo wordt al iets meer dan vijftien procent van alle Chinese retailverkopen online gedaan. Daarmee is het totale volume in een jaar tijd met een kwart toegenomen. Dat maakte het Chinese Nationale Bureau voor de Statistiek begin dit jaar bekend. Voor Europese bedrijven is dat met name interessant omdat een aanzienlijk deel van al het Chinese geld buiten de eigen landsgrenzen wordt besteed. Emarketer voorspelde vorig jaar al dat 15 procent van de bevolking cross-border aankopen doet. Dit is naar alle waarschijnlijkheid in 2020 toegenomen tot een kwart.

Omdat Europese bedrijven de koopgrage Chinezen willen bedienen staan de grote betaalbedrijven in de rij om typisch Aziatische betaalmethoden aan te sluiten. De jongste aankondiging is die van het Amerikaanse Stripe – recent nog in het nieuws vanwege de opening van een Nederlandse vestiging. Nu maakt het bekend een samenwerking te hebben gesloten met twee van de belangrijkste lokale ‘wallets’: Alipay en WeChat Pay. De eerste goed voor ruim een half miljard gebruikers, WeChat Pay is met 600 miljoen gebruikers net iets populairder. Samen hebben de twee ruim 90 procent van de Chinese mobiele betaalmarkt in handen.

Stripe en Adyen brengen betaalopties

Stripe-gebruikers kunnen de digitale portemonnee van Alipay aanvinken in hun dashboard om deze te activeren als betaalmethode. Het maken van wijzigingen in de code is niet nodig. WeChat Pay en Alipay’s optie voor periodieke (abonnements)betalingen zijn uitsluitend beschikbaar in een besloten bèta. De verwachting is dat deze zeer binnenkort beschikbaar zijn voor alle andere gebruikers.

Stripe is zeker niet het eerste bedrijf dat integreert met Alipay en WeChat Pay. Eind 2016 maakte bijvoorbeeld Adyen al bekend WeChat Pay beschikbaar te maken voor al zijn klanten. Alipay wordt al veel langer aangeboden. Online bedrijven kunnen het winkelend publiek zowel in-app als via de webbrowser laten betalen met WeChat Pay. Om een transactie via de browser af te ronden scant de consument een QR-code en bevestigt de transactie vervolgens met pincode. Afgelopen maand maakte Wirecard bekend met een oplossing te komen waarmee retailers WeChat Pay kunnen aanbieden in hun fysieke retailomgeving.

Hoewel bedrijven die in Azië willen verkopen lange tijd vooral naar Alipay keken kan niemand meer om WeChat Pay heen. De wallet uit Tencents’ stal snoept steeds meer van Alipays marktaandeel af. Onderstaande cijfers van de ‘Better than cash alliance’ maken dit goed duidelijk.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond