-

Cloud-intelligentie inzetten voor innovatie en groei in retail

Tijdens de coronapandemie kwamen veel retailers pas echt op stoom met hun digitalisering en online activiteiten. Maar er kan nog veel meer dankzij en in de cloud. Denk bijvoorbeeld aan meertalige chatbots of klanten via ‘image search’ laten zoeken door je producten.

Voor veel fysieke winkels en merken heeft de pandemie de verschuiving naar online winkelen aangejaagd. Om het hoofd boven water te houden moesten deze bedrijven hun strategie ijlings en tegelijk grondig aanpassen – en de gehele ICT-infrastructuur herzien – om kansen te grijpen in de aanzwellende digitale economie.

Om de concurrentie bij te benen is het heel belangrijk dat winkeliers met fysieke panden intelligente cloudoplossingen omarmen om hun digitale transformatie te stutten. Hiermee kunnen ze de klantervaring verbeteren en slimme distributieketens benutten om het digitale businessmodel van hun merken aan te scherpen. Kortom, alle stappen die nodig zijn om een bedrijf te stroomlijnen en innovatieve oplossingen te bieden aan verkopers en hun klanten.

‘Cloud-first’ infrastructuur

Tijdens de pandemie ontdekten veel retailers dat ze analytisch gedreven cloudtechnologie konden inzetten om de explosieve stijging van het aantal online shoppers aan te kunnen. Een veilige cloud-first infrastructuur vormt de ruggengraat van een betrouwbaar online aanbod. Hiermee kunnen retailers naar behoefte hun infrastructuur eenvoudig op- of afschalen.

De grote hoeveelheid security-oplossingen die in de cloud beschikbaar zijn, vormen een extra geruststelling voor dreigende veiligheidsrisico’s. Retailers kunnen bijvoorbeeld antifraudesoftware inbouwen, gebaseerd op Flink – een open-source softwareframework met workload dat over een heterogene infra kan worden gemanaged – om zich zo te wapenen tegen steeds slimmer wordende fraudeurs.

De cloudroute naar een optimale klantervaring

Innovatieve technologie speelt een cruciale rol in het creëren van een fantastische ervaring in een online winkelomgeving. Livestreaming is een handige tool om deze ervaring nog verder te verbeteren, en om verkoopcijfers op te krikken. End-to-end livestream-oplossingen, inclusief realtime audio en ondertiteling, menselijke interactie en in-picture productpromotie, zorgen voor een goede interactie tussen verkoper en klant.

Technologie kan ook worden ingezet om klanten die op zoek zijn een essentieel product dat helaas niet op voorraad is door te sturen naar retailers die die producten wél op voorraad hebben. Als retailers slimme oplossingen ontwikkelen die inzicht geven in de bevoorradingsketen, kunnen ze ook de vraag beter inschatten zodat ze assortiment en inventaris kunnen optimaliseren

Een zoektocht die verder gaat dan woorden

Innovaties in nieuwe retail, zoals image search en chatbots, hebben een nieuwe dimensie toegevoegd aan hoe klanten omgaan met sites en hun zoektocht naar bepaalde producten. Technologie geeft direct informatie aan de winkelier om zo de winkelervaring van een klant te verbeteren, met als doel natuurlijk dat klanten keer op keer terugkomen.

Met machine learning kunnen bijvoorbeeld afbeeldingen of screenshots worden geanalyseerd die klanten uploaden als zoekopdracht, in plaats van dat ze een vaag zoekwoord in de zoekbalk moeten intikken om een zeker product te vinden. Retailers kunnen dit ‘zoeken op afbeelding’ als een toegevoegde functie implementeren om zo de effectiviteit van de zoekopdracht te verbeteren. Dit zorgt voor betere resultaten voor de klant en daarmee voor een hogere verbeterde klanttevredenheid.

Een ander innovatief hulpmiddel is de chatbot. Door cloud-based, meertalige AI-gedreven chatbots te gebruiken kunnen retailers de beste service bieden en met productinformatie, tracking, verzendschema’s en productaanbevelingen de vragen van klanten zo makkelijk en goed mogelijk beantwoorden.

Uiteindelijk bood de pandemie retailers een uitgelezen kans om cloud-gebaseerde intelligentie in te zetten om hun online- en offline aanbod te verfijnen. Met deze technologie kunnen verkopers ook aan de verwachtingen van klanten na de pandemie voldoen. Daarnaast kunnen ze met cloud-gebaseerde intelligentie innovatieve modellen ontwikkelen om te blijven groeien in het digitale economische tijdperk.

Over de auteur: Ye Huang is Hoofd Nederland bij Alibaba Cloud Intelligence.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

yaojian

Goed!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond