-

Composable e-commerce: niet heilig, maar vaak wel het overwegen waard

Je wilt een e-commerceomgeving die flexibel is, zodat je continu kunt meegroeien met marktontwikkelingen. Maar betekent dat ook dat je beter zelf een e-commerceomgeving kunt bouwen, of is het handiger om losse onderdelen te kopen die je op dat moment nodig hebt? Het ligt onder andere aan de eisen die je aan je systemen stelt en de complexiteit ervan.

Business en IT-architectuur zijn ondertussen onlosmakelijk met elkaar verbonden in de e-commerce. Hoewel we als marketeers en Sales-mensen al enorme stappen hebben gemaakt naar een meer digitale en vooral datagestuurde manier van werken, blijft een deel toch nog liever weg van IT-architectuur. Dat is zonde, want deze architectuur bepaalt uiteindelijk niet alleen hoe je e-commerceorganisatie er nu uitziet, maar ook hoe (snel) je de toekomst kunt vormgeven.

Wendbaar, dus snel schakelen

De term ‘composable e-commerce’ zingt al een tijdje rond. Zoals dat vaker gaat met buzz-woorden, wil de interpretatie ervan nog wel eens verschillen, maar zoals het woord al suggereert gaat het om ‘samenstelbare’ e-commerce, opgebouwd uit losse componenten dus. Voor dit artikel hanteren we deze definitie: ‘IT-oplossingen van (meestal) verschillende aanbieders combineren, waardoor je organisatie wendbaar is en je dus altijd snel kunt schakelen’.

Onderzoeks- en adviesbureau Gartner noemt hierbij het voorbeeld van Services Australia dat gezondheidszorg en sociale diensten verzorgt voor meer dan 25 miljoen inwoners in Australië. Om de verspreiding van de coronapandemie in 2020 zoveel mogelijk tegen te gaan werden in Australië lockdowns afgekondigd en digitaal contact werd daarmee belangrijker dan ooit. De website van Services Australia crashte tijdens de eerste lockdown echter al snel door het grote aantal bezoekers.

Services Australia kon de overbelasting dankzij zijn composable structuur heel snel corrigeren. Om aan de grote vraag te voldoen, werden verschillende losse IT-toepassingen ingezet en aan elkaar gekoppeld. Bezoekafspraken werden omgezet naar telefonische of online (video-)afspraken, er werd voor 1,2 miljoen gebruikers voiceprint-technologie geïmplementeerd en het gebruik van de digitale assistent nam met 600% toe. Doordat de IT en de business composable waren, kon Services Australia snel een vangnet bieden aan burgers die het nodig hadden.

Evolutionair bouwen en overzicht houden

Grote e-commerceorganisaties zijn vaak gewend om hun eigen IT-oplossingen te bouwen. Als de software niet meer past, oftewel aan het eind van zijn levensduur is, dan wordt het hele systeem vervangen door een nieuwere versie. Volgens expert Rebecca Parsons is dit niet meer wat nodig is in deze tijd, zij spreekt (bijvoorbeeld in deze presentatie) dan ook liever van “evolutionairy architecture”.

Door elke keer onderdelen van je IT-architectuur te verbeteren, groei je steeds verder. Dit sluit dus heel nauw aan bij wat de bedoeling is van composable e-commerce: niet één starre IT-oplossing, maar een samengesteld netwerk met meerdere toepassingen van vaak verschillende aanbieders. Dat laatste wordt nog wel eens gezien als een struikelblok, want gemiddeld zijn er binnen een composable e-commerceorganisatie zo’n 15 verschillende toepassingen. De vraag is vaak of dat niet verwarrend is. In de praktijk blijkt echter dat binnen een organisatie maar twee of drie verschillende applicaties worden gebruikt per afdeling. Dat is voor de medewerkers heel goed te doen, mits er goed wordt opgelet dat de gegevens wel deelbaar zijn met de gehele (data-)organisatie.

Voor welk soort organisaties is het geschikt?

Op het snijvlak van business en IT moet gekeken worden of composable e-commerce de beste manier is. Het is natuurlijk niet zo dat dit als methode heilig is, hoewel het vaak wel de moeite waard is composable e-commerce in ieder geval serieus te overwegen. Het build-versus-buy-principe speelt hierbij een grote rol. Met een composable-insteek kun je namelijk veel meer componenten aanschaffen die al op de markt beschikbaar zijn. Dit kan schelen in de kosten omdat je niet alles zelf hoeft te bouwen (of omdat je slechts een klein deel van een duur monolitisch systeem gebruikt). Zeker voor middelgrote tot grote bedrijven is dit het geval en dat heeft alles te maken met het brede scala aan software-oplossingen die daar vaak nodig zijn.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar als je kijkt naar de wat grotere organisaties zien je dat ze bijna niet meer onder de composable-formule uitkomen. Hun organisaties en hun e-commerce zitten vaak zo complex in elkaar dat een eigen oplossing bouwen flink in de kosten loopt. Tel daar de kosten van het onderhoud bij op én het feit dat er nog steeds een tekort is aan ontwikkelaars, en het is duidelijk waarom een oplossing met ‘ingekochte’ losse componenten (van verschillende leveranciers) vaak veel voordeliger en efficiënter is.

Aansluiting componenten

Een cruciaal punt blijft wel belangrijk om te vermelden: het succes van composable e-commerce staat of valt bij de manier waarop alle componenten op elkaar aansluiten. Als de verschillende leveranciers dit aspect niet meenemen in de ontwikkeling van hun software zal de samenstelling van zoveel losse onderdelen in de praktijk niet werken. Maar als verschillende ontwikkelaars wél rekening houden met elkaar en zorgen dat zoveel mogelijk oplossingen compatibel, composable of zelfs plug-and-play worden aangeboden, dan is composable e-commerce zeker de toekomst.

Over de auteur: Mark Blockhuys is Managing Director bij SQLI Nederland.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond