-

TV advertising wordt interessanter voor kleine adverteerders

Er komt een revolutie op het gebied van programmatic buying. Tot op heden was het alleen mogelijk om video’s programmatic in te kopen op desktop, tablet, mobiel, game console of Out of Home-billboard. Nu heeft DoubleClick ook het device type Connected TV aan de targeting-opties toegevoegd.

Eerder dit jaar lukte het al om connected TV-inventory in te kopen via de exchange aan de hand van een deal ID. Helaas bleven de grote volumes uit. Volgens Google had deze stroeve uitlevering te maken met het feit dat DBM “niet kwalitatieve” requests filtert. De requests vanuit de connected TV-omgeving waren nog niet rijk genoeg aan signalen en kenmerken, waardoor deze vaak als niet kwalitatief werden bestempeld.

Smart TV-apps zoals KIJK (Talpa) en Foxsports (Branddeli) hebben zich al klaar gemaakt voor de opkomst van programmatic connected TV. Zij bieden hun TV inventory aan in de vorm van deal ID’s. Het enige waar nog op gewacht moest worden om programmatic connected TV echt van de grond te krijgen was het device type binnen de targeting opties van DBM. Vandaag is dus de dag dat Google deze update in de DSP heeft doorgevoerd.

Volgens Google komt er voorlopig geen mogelijkheid om video programmatic in te kopen via de open exchange. Om connected TV in te kunnen kopen via DoubleClick zullen er dus deals gesloten moeten worden met broadcasters en andere publishers.

Toegevoegde waarde is meetbaarheid

De toegevoegde waarde van programmatic inkoop ten opzichte van traditionele inkoop van TV-campagnes zit vooral in de meetbaarheid. Naast het aantal impressies kunnen ook kliks en uitkijkratio’s worden gemeten. Daarnaast komen er door de komst van programmatic connected TV meer mogelijkheden vrij voor kleine advertisers. Met minder budget, kan er toch zichtbaarheid op televisie worden gerealiseerd.

Dit bericht is 5 keer gedeeld

3 Reacties

Mark van de Crommert

Hi Niels, hoera, een TV-revolutie met meer targeting mogelijkheden!

Maar als ik doorlees raak ik verward. Ik denk best iets te snappen van de TV en online wereld, maar snap niet wat de revolutie die je beschrijft is. Google heeft een device toegevoegd, ok, dat snap ik nog.

Maar welke vorm van advertising is nu mogelijk die eerder niet mogelijk was? En is dat omdat ‘het device’ connected TV zichtbaar is?

Philippe van Ooteghem

Hi Mark, je raakt verward door het jargon uit de programmatic wereldje. Google heeft in DBM (google’s dsp) een knopje toegevoegd waarmee je op connected tv kunt targeten. “Select device type connected TV”.

Rick de Weert

Hoera! Google voegt een knopje toe. Boehoe, volgens mij is DBM lang niet de enige DSP waarmee CTV kan worden ingekocht…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond