-

Hoe je content steeds meer kunt personaliseren

Het personaliseren, ofwel aan de bezoeker aanpassen, van een webpagina lijkt binnen de conversie-optimalisatie een ultiem doel. Met deze relatief eenvoudig te implementeren oplossingen is content op maat dichterbij dan je denkt.

Recent onderzoek van Econsultancy wijst uit dat bijna alle ondervraagde bedrijven aangeven het personaliseren van de online omgeving als cruciaal te zien in het toekomstig succes. Deze zelfde bedrijven weten echter niet waar te beginnen.

Zonder een cookie te plaatsen of de bezoeker te vragen om gegevens kan de winkelervaring worden verrijkt. Op basis van de locatie – via het IPadres eenvoudig vast te stellen – kunnen allerlei kleinere zaken worden afgestemd. Is de website beschikbaar in verschillende talen, toon dan direct de juiste. Een website in de eigen taal met prijzen uitgedrukt in de juiste munteenheid zullen binnen het internationale winkelen voor extra vertrouwen zorgen. Toon op basis van deze gegevens ook de bijbehorende verzendkosten.

Content op maat
Het vroegere personaliseren kenmerkte zich door op basis van eerder vertoond gedrag de online omgeving aan te passen. Nieuwe real-time analytics maken het echter mogelijk voor inhoudelijke aanpassingen te zorgen op basis van huidige omstandigheden.

Kijk naar de herkomst van de bezoeker
Een van de eerste stappen in het effectief personaliseren is het herkennen van het pad dat de bezoeker heeft afgelegd. Aan de hand van de verwijzende pagina of zoekgedrag kan de inhoud van de pagina worden afgestemd. Hoe meer de website voldoet aan de verwachtingen hoe hoger de conversie-ratio.

Zo ontdekte een retailer dat veel van de bezoekers afkomstig waren van Pinterest, maar dat zij nauwelijks voor omzet zorgden. Het besloot exact deze bezoekers te verwelkomen met een exclusief aanbod. Het bericht, aanwezig op het juiste moment en op de juiste plaats, zorgde onder de Pinterest-bezoekers voor een toename van zeshonderd procent in conversie.

personalisatie3

Analyseer het vertoonde gedrag
Nieuwe technologie maakt het mogelijk persoonlijke kenmerken van bezoekers te identificeren op basis van gedrag dat men op dit moment vertoont. Het is niet langer nodig te wachten op een eerste aankoop om te weten dat de bezoeker een zwangere vrouw is. De pagina’s die worden bezocht, de hoeveelheid aandacht die aan bepaalde content wordt geschonken en of het een terugkerende bezoeker is of niet zijn eenvoudig waar te nemen. Het zijn kenmerken die direct tot een verbetering van de relatie kunnen leiden.

Een nanny-service zette onlangs gepersonaliseerde headers in. Nadat iemand de website drie keer had bezocht bevatte de header een persoonlijke aanbieding. Zo werd een gratis account aangeboden en werd de bezoeker gewezen op de gratis telefonische consults. Het bericht werd getoond aan één procent van het verkeer, in totaal zeventigduizend bezoekers. Het resulteerde in bijna achthonderd telefoongesprekken en honderdvijfenzeventig betalende klanten.

Implementeer lokale berichtgeving
Ook berichten op basis van zogenaamde geo-personalisation kunnen zorgen voor een persoonlijke benadering en stijging van conversie. Op basis van de locatie van de bezoeker – eenvoudig te achterhalen via het IPadres – kunnen lokale aanbiedingen of berichten worden gestuurd.

personalisatie-1

Is de online winkel gelinkt aan een een fysieke retailomgeving dan kan de bezoeker gewezen worden op de click-and-collect mogelijkheid. In plaats van de producten te versturen kunnen deze direct opgehaald worden op een nabije locatie. Het zal met name de conversie van mensen met haast goed doen. Ook zogenaamde showroomers, mensen die het product eerst offline willen bekijken, kunnen worden gewezen op nieuwe locaties en openingstijden.

Kijk met aandacht naar speciale omstandigheden
De website krijgt net dat persoonlijke tintje wanneer deze is afgestemd op lokale (speciale) omstandigheden. Zo kun je het design en de content afstemmen op lokale feestdagen en evenementen. Als internationale speler de Nederlandse consument feliciteren met het behaalde wereldkampioenschap voetbal, zal velen goed doen. Ook het weer is een belangrijke invloedsfactor op de conversie-ratio. Speel in op de seizoenen in design en aanbiedingen.

personalisatie-2

Het kennen en begrijpen van klanten is van belang in het gericht sturen van relevante berichten. Breng daarom voorkeuren in kaart zodat op gedetailleerd niveau voldaan kan worden aan de vraag.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond