Coolblue: in 2018 naar een omzet van 1,5 miljard euro?

Coolblue zit bomvol dynamiek: ingebruikname van een nieuw distributiecentrum voor grote artikelen in Tilburg, omzetgroeicijfers van al jarenlang circa 45 procent, een jaarlijkse aanname van 500 personeelsleden op een totaal bestand van 1250 medewerkers nu. Kortom: booming e-commerce in het kwadraat.

Een toelichting op de ontwikkelingen door Pieter Zwart

Vandaag stond voor de pers de deur open van het nieuwe distributiecentrum van Coolblue in Tilburg. Totaal 25.000 m2 voor de opslag en uitlevering van de grotere producten uit hun assortiment. Natuurlijk kwam ook de omzetontwikkeling van Coolblue ter sprake. Pieter Zwart, CEO van Coolblue, (of ‘eindbaas’ zoals ze het zelf noemen) deelde mee dat de omzetgroei in 2015 tot op dit moment op een niveau zit dat vergelijkbaar is met de groeicijfers in de afgelopen jaren: 44 procent. In vergelijking met de al hoge e-commerce groeicijfers die we gemiddeld in de branche zien stijgt deze groei daar fors boven uit.

Omzetverwachting 2016-2018

Omzetgroei Coolblue 2011-2018

bron: inschatting UC logistics & Fulfilment

In de afgelopen jaren heeft Coolblue de ambitie gecommuniceerd dat een omzetniveau van 1 miljard euro in 2018 haalbaar zou moeten zijn. Vandaag noemde Pieter Zwart dat echter een ‘worst case scenario’. Van 2016 tot en met 2018 zou de jaarlijkse groei ‘dan maar’ circa 26 procent hoeven te zijn. Coolblue wil nog niet aan dit soort groeicijfers denken. Zou ook in de jaren 2016-2018 de jaarlijkse groei opnieuw ruim 40 procent bedragen, dan komt de omzet van Coolblue in 2018 daarmee op circa 1,5 miljard euro.

Oefenen voor de ‘knetterkerst’

Voor Coolblue draait alles om obsessieve klantgerichtheid. Daarom is er in Tilburg intensief getraind en getest op maximale verwerkingscapaciteit om ook in de kerstperiode, Coolblue noemt dat de ‘knetterkerst’, alle orders tijdig te kunnen verwerken. Op een vraag uit de zaal of de pakketvervoerders van Coolblue inmiddels ook al ‘knetterkerst-oefeningen’ achter de rug hebben, antwoordde Pieter dat met alle last-mile-partners de topdrukte indringend is doorgenomen.

Coolcademy

Gebrek aan kennis, aan vakmanschap, aan gekwalificeerd personeel kan een ernstige bedreiging zijn voor de sterk stijgende e-commerce groei. Coolblue ondersteunt de diverse opleidingsinitiatieven die op dit moment in Nederland worden ontwikkeld, maar zet daarnaast zelf ook in op het vergroten van kennis bij de medewerkers. Binnen de Coolblue-organisatie hebben ze die in-huis-opleiding ‘Coolcademy’ genoemd.

Hoe verder?

Op dit moment is de omzetgroei nog zodanig hoog, dat uitbreiding buiten het Nederlandstalige gebied nog niet aan de orde is. Ook het starten met een Coolblue-plaza, om snel het assortiment uit te kunnen breiden, is nu nog niet aan de orde. Maar met de zeer hoge groei-ambities zou verbreding (assortiment en marktgebied) op termijn zeker aan de orde kunnen zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug