-

Criteo vs Mabaya – Hoe maak je optimaal gebruik van ads op bol.com?

Adverteer je al op bol.com? Dan zal de overgang van advertentieplatform Criteo naar Mabaya je niet ontgaan zijn. Dit nieuwe systeem geeft adverteerders niet alleen meer inzicht in gematchte zoekwoorden, maar biedt ook meer mogelijkheden voor campagne analyses. Adverteerders die op dit moment een nieuw Sponsored Ads account aanvragen bij bol.com krijgen de kans om direct aan de slag te gaan met Mabaya. Huidige adverteerders kunnen die overstap straks maken. In dit artikel leggen we de verschillen tussen de twee systemen uit én hoe je hier als adverteerder een goede start mee maakt.

De nadelen van adverteren op bol.com

Als je via Criteo op bol.com adverteert, bied je op een productgroep in plaats van op zoekwoorden. Dit betekent dat bol.com bepaalt op welk zoekwoord je vertoond wordt. Hierdoor krijg je geen inzicht in zoekwoorden waar de advertentie op gematcht wordt en heb je dus minder mogelijkheden om je campagne te optimaliseren. 

Criteo’s advertising dashboard laat zien hoeveel impressies, clicks en sales je advertenties hebben behaald, maar helaas krijg je geen inzicht in de totale traffic per productcategorie. Op deze manier heb je dus nog geen idee hoeveel groeipotentie er in de categorie zit. 

Kortom, door de targeting van Criteo zijn de inzichten in performance van de advertenties beperkt en is er minder campagne optimalisatie mogelijk in vergelijking met het adverteren via bijvoorbeeld Amazon, Google of Mabaya. 

Vergelijking met Amazon advertising 

Voor adverteerders die bekend zijn met de Amazon Advertising console (of Google Ads) is de mogelijkheid om op keyword niveau te adverteren niks nieuws. Met alle mogelijkheden die het ads platform van Amazon biedt, is het echt een voorloper te noemen binnen het marketplace advertising domein. 

Op het gebied van rapportage en analyses  biedt Amazon bijvoorbeeld Brand Analytics voor geregistreerde merken aan. Hier krijg je inzicht in zoektrends op Amazon binnen verschillende de productcategorieën en op keyword niveau. Verder biedt Amazon via Brand ads new-to-brand metrics, zoals “new to brand sales“, “new-to-brand purchase rate”, and “cost per new-to-brand customer”, wat inzicht geeft in de groei van je klant base. 

Hoe je met Mabaya efficiënter adverteert op bol.com

Voor bedrijven die ervaring hebben met verkopen op o.a. real.de is Mabaya geen onbekende. Deze Duitse marktplaats gebruikt Mabaya al enige tijd als advertentieplatform. Mabaya is in opzet vergelijkbaar met de opzet van de Amazon Advertising console en werkt ook op basis van keyword targeting.

Zo kun je net als bij Amazon via een sponsored product campagne een specifiek product promoten. Dit kan op twee manieren: via automatic targeting en via manual targeting. Bij automatic targeting bepaalt bol.com / Mabaya op welke zoektermen je vertoond wordt. Daarnaast kun je manual targeting inzetten om meer grip te krijgen of om specifieke campagnes op te zetten. Bij deze variant kies je zelf op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.

Verder biedt Mabaya de mogelijkheid om via advanced bidding te sturen op basis van “Desired ACos”. Dit houdt in je dat je zelf kan aangeven op welke ACoS je geautomatiseerd wil sturen. De advertising mogelijkheden van Mabaya helpen vervolgens om dit gewenste doel te behalen. 

Aan de slag met Mabaya

Kun jij al aan de slag met adverteren via Mabaya? Ga dan effectief van start aan de hand van dit stappenplan. 

  • Stel een doel en bereken je break even ACOS

Om te bepalen hoeveel je maximaal kunt uitgeven aan advertentiekosten en nettowinst te maken, bepaal je eerst een doelstelling per product of productgroep. Dit bereken je door de productprijs terug te rekenen naar een break-even Advertising Cost of Sale (ACoS), het maximale bedrag dat je kunt uitgeven aan advertising zonder verlies te maken, en vervolgens je gewenste nettowinstmarge hiervan af te trekken. 

  • Lanceer automatic campaigns 

In de eerste weken lanceer je  automatische campagnes om inzicht te krijgen in welke keywords goed converteren voor je merk.

  • Lanceer manual campaigns

Als je vanuit de automatische campagnes genoeg data verzameld hebt, kun je starten met het aanmaken van manual of handmatige campagnes. Begin met het aanmaken van manual campagnes voor  de best presterende producten van het account en plaats in deze campagnes de best presterende keywords. Door de twee campagne types te combineren heb je een goede mix in het ontdekken van nieuwe keywords via automatische campagnes en de manual campagnes met de beste presterende keywords. 

  • Optimaliseer de bids en ROAS

Ga aan de slag met campagne optimalisatie als je voldoende data (bijvoorbeeld 100 clicks) hebt verzameld. Test met het verhogen of verlagen van bids en stuur zo je ROAS bij. 

  • Voeg negative keywords toe 

Daarnaast voeg je in beide campagnes negative keywords toe om zoektermen uit te sluiten die na de dataverzameling onvoldoende resultaat opleveren. 

  • Beoordeel opnieuw de campagneresultaten

Wacht weer even tot je opnieuw genoeg data hebt verzameld om een goed te kunnen analyseren of alle optimalisaties aanslaan, bekijk je ROAS en vergelijk dit met de doelen die je gesteld hebt. Het kan even duren voordat je de gewenste ACoS of ROAS behaald, maar deze zal verbeteren naarmate je meer optimalisaties hebt doorgevoerd.

Met de overgang naar Mabaya zet bol.com weer een stap in meer mogelijkheden voor adverteerders. Met de tips die wij in dit artikel hebben gegeven, zorg je dat je maximaal rendement uit je campagnes haalt. Blijf vooral experimenteren en analyseren en zorg dat je de concurrentie voor blijft! 

Over de auteurs: Thomas Lammers is digital growth lead marketplaces en Tamara Zwinkels is marketplace specialist bij NEWCRAFT.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond