Crowdsourcing als onderdeel van recruitment blijkt succes

Wat als je niet de juiste werknemers kunt vinden? Zeker in de tech-sector is dit een serieus probleem. Crowdsourcing blijkt ook een goed alternatief als invulling van recruitment.

De Amerikaanse startup TheJobStack lanceerde begin deze maand haar recruitmenttool die uitgaat van de kracht van de crowd. Deelnemers verdienen aan het aandragen van geschikte kandidaten voor een openstaande vacature. Een individu krijgt als beloning driekwart van de referral fee die op kan lopen tot tienduizend dollar.

Niet alleen bij TheJobStack is er een directe invloed van het publiek. Zeker op gebieden waar bedrijven moeite hebben geschikte kandidaten te vinden, krijgt de crowd een voet tussen de deur.

Praktijkvoorbeeld: Walmart

Met de hoeveelheid data die organisaties verzamelen, neemt ook de roep om analyse en interpretatie toe. Ruwe data omvormen tot inzichten blijkt voor sommige bedrijven echter een groot probleem. Onderzoekers van Gartner publiceerden hier eerder dit jaar de nodige cijfers over: de helft van de ondervraagde managers zegt niet alles uit analytics te halen doordat er een gebrek is aan talent.

De Amerikaanse supermarktketen Walmart bevond zich vorig jaar in die situatie en besloot de Big Data-problematiek aan te pakken via Kaggle. Op dit crowdsourcingsplatform zoeken diverse bedrijven antwoorden op hun grootste vraagstukken door deze om te vormen tot wedstrijd. Duizenden aangesloten experts buigen zich over een bak met data en hopen een hoofdprijs in de wacht te slepen. Voor de deelnemers doet het er niet toe naar welke – historische en anonieme – gegevens ze kijken, de uitdaging is om met zelfgeschreven algoritmen tot de mooiste interpretaties te komen.

De wedstrijd die Walmart uitschreef zorgde voor de nodige positieve buzz, zegt recruiter Mandar Thakur. Dat de winkelketen een hoop data genereert is heus bekend bij de analisten, maar potentiële werknemers hadden er volgens hem geen idee van dat het bedrijf die data ook strategisch wilde gebruiken.

Kandidaten kregen een grote set aan historische verkoopgegevens voorgeschoteld en data over salesmomenten, prijzen en kortingsacties. De uitdaging was om een model te ontwikkelen dat toonde hoe marketing en sales  de verkopen in vestigingen beïnvloedde. In een tweede ronde werd de analisten gevraagd een voorspellend model te ontwikkelen dat laat zien hoe weersverwachtingen de verkoop van specifieke producten stuurt.

Deze crouwdsourcing zorgde voor de rekrutering van enkele personen die op basis van cv nooit waren opgevallen, zegt Thakur nu. Eén van de data-experts was bedreven in natuurkunde en had geen enkele ervaring in analytics.

Crowdsourcing als verstorende factor

Een andere wijze waarop crowdsourcing de werkvloer beïnvloedt is natuurlijk in de disruptie van bestaande markten. Diverse bedrijven hebben een werkelijk ongelimiteerde hoeveelheid mensen verzameld die op een Uber-manier direct met klanten in relatie worden gebracht: bezorging, schoonmaak, klussen, grafisch ontwerp. Je kunt het zo gek niet bedenken of de crowd is al opgestaan om ook bedrijven bij te staan.

Het grootste gevaar van werken met de crowd is uiteindelijk de reputatie, zegt ervaringsdeskundige en adviseur Ian Gotts. Wanneer je werk toevertrouwt aan mensen die feitelijk geen relatie met je hebben is het lastig de kwaliteit van werk vast te stellen en te voldoen aan de eisen die klanten stellen. Medewerkers zijn niet meer dan een profielfoto en e-mailadres dus traditioneel management is minder toepasbaar. ‘Maar zoals outsourcing ooit als riskant werd gezien en nu de normaal is, zo zal met het toenemend aantal digitale mogelijkheden crowdsourcing mainstream worden.’

Foto: michael dornbierer (cc)

3 Reacties

In Nederland is http://www.battleofconcepts.nl een goed voorbeeld. Studenten en Young Professionals bedenken oplossingen voor maatschappelijk relevante vraagstukken. Zij kunnen hiermee prijzengeld winnen en ontdekt worden door topwerkgevers.

Leuke aanvulling, Joost. Dank.

Hi. Nog een mooi vergelijkbaar voorbeeld dat eerder dit jaar online ging: Boon! http://fortune.com/2015/09/01/boon-recruiting-bonus/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug