-

DDMA start eyetrackingonderzoek

Heeft jouw e-mailnieuwsbrief de juiste structuur om de lezer geboeid te houden en zijn gedrag dusdanig te sturen waarmee je het rendement van jouw nieuwsbrief kunt verhogen? Branchevereniging DDMA biedt e-mail marketeers de kans om dit door middel van eyetracking te laten onderzoeken.

Hoe ervaart de gebruiker het onderwerp en de afzender in de inbox? Hoe bekijkt de gebruiker de nieuwsbrief en de verschillende items? Stelt de structuur van de nieuwsbrief de gebruiker in staat om snel de juiste informatie te vinden, en welke informatie wordt gemist? Dat soort vragen is vaak moeilijk te beantwoorden aan de hand van simpele vragen. Het lastige is bovendien dat voorkeuren door gebruikers moeilijk onder woorden zijn te brengen.

De DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) zet daarom een eigen onderzoek op dat begin 2014 zal worden uitgevoerd door een student van de Hogeschool van Amsterdam in het kader van een afstudeeronderzoek. Die zal worden begeleid door een usability bureau en de commissie van DDMA zelf. De onderzoeksomvang zal uit twaalf nieuwsbrieven bestaan en wordt uitgevoerd op de desktop. Deelnemende partijen worden vanzelfsprekend betrokken bij het opstellen van de specifieke onderzoeksvragen.

De deelnemers – die overigens wel DDMA lid moeten zijn – ontvangen dan een een specifiek adviesrapport over de onderzochte nieuwsbrief waarmee de contentmanager of websitebouwer direct aan de slag kan gaan.

In het onderzoeksrapport worden de analyses van de twaalf nieuwsbrieven beschreven en geïllustreerd met relevant beeldmateriaal zoals heathmaps. Daarbij worden, op basis van de gedeelde onderzoeksvragen, de bevindingen gerapporteerd en de daaraan gerelateerde aanbevelingen beschreven. Dit rapport is onderdeel van de afstudeeropdracht waarbij onderzoeksgegevens openbaar worden gemaakt. Ook wordt dit rapport door DDMA gepubliceerd.

Wanneer er twaalf nieuwsbrieven zijn aangemeld, gaat het onderzoek in januari 2014 van start.  Aan de opdracht zitten kosten verbonden, maar die zijn laag vergeleken met professionele dienstverleners.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond