-

De belangrijkste uitdagingen voor creatieve leiders in 2022 én daarna

Uit recent onderzoek onder creatieve leiders blijkt dat niet alleen hun teams groeien, maar ook hun invloed op de strategische keuzes van de bedrijven waar ze onderdeel van uitmaken. Toch vinden velen dat ze nóg beter gehoord moeten worden.

Maar liefst vier keer per jaar ondervraagt het creatieve samenwerkingsplatform Lytho creatieve leiders naar hun behoeftes, hun ervaringen in de praktijk en hun blik op de toekomst. Dit doorlopende onderzoek, het Creative Management Report, is daarmee een van de meest accurate barometers als het gaat om het meten van de temperatuur binnen creatieve teams. Het onderzoek uit het tweede kwartaal van 2022 is net gepubliceerd. Lees hier de opvallendste uitkomsten.

Groei, groei, groei

Van de ondervraagde creatieve leiders uit sectoren als tech, het hoger onderwijs en retail denkt 38% dat ze dit en volgend jaar in omvang zullen groeien: een enorme uitdaging, omdat in deze krappe arbeidsmarkt om ieder talent gevochten wordt.

De meeste groei gaat in het ontwikkelen van een creatieve strategie (31%) en aan communicatie en marketing (19%) zitten. Brand management komt op de derde plek met zo’n 16%. De toegenomen focus op strategie heeft, zo stellen de respondenten, ook gevolgen voor een trend richting in-house teams. Handig om snel te schakelen, maar uitdagend als het gaat om het inbedden van dit creatieve in-house team in de rest van de organisatie. Met groei komen dus ook groeipijnen.

Deadlines en verwachtingen: hoe manage je succes?

In het verlengde van de groeispurt die de creatieve leiders zien doorzetten, passen de zorgen om de toenemende druk op deadlines. Ondervraagden wijzen daarbij met name richting de knellende verwachtingen van de business richting creatives. Daarbij wordt geworsteld met incomplete briefings, plotse uitbreidingen van de opdracht, prioriteiten die halverwege het proces verschuiven en werk dat bijna af lijkt, maar dan toch gewijzigd wordt.

Maar liefst 61% van de creatieve leiders in het onderzoek vindt dat ze onvoldoende organisatorisch betroekken worden bij het proces, en daarmee met onrealistische verwachtingen werken. Dit heeft zowel een uitputtend effect op de teams als dat het de kwaliteit van werk beïnvloedt

Toegenomen verantwoordelijkheden, groeiende invloed

De trend richting in-house betekent ook dat creatieve teams en hun leiders steeds meer geïntegreerd raken in het interne strategische proces van de organisatie. Dat is een grote verschuiving die sterk samenhangt met de interne aanwezigheid.

Creatieve teams zijn geen buitenstaanders meer die slechts uitvoeren wat de opdracht is. Ze worden betrokken bij het originele ontstaansproces van nieuwe creatieve middelen en producten. Waar een jaar geleden nog 43% in-house opereerde, is dat percentage nu gegroeid naar meer dan de helft: 57%. Met die toename groeien ook de invloed en verantwoordelijkheid.

Toegevoegde waarde van creativiteit moet telkens uitgelegd worden

Hoewel de creatieve leiders in het rapport positief gestemd zijn over de toekomst, vinden velen dat de waarde die ze aan de business toevoegen nog ondergewaardeerd wordt. De gewenste oplossing? Veel betere communicatie, zowel met de businesskant als de klantzijde. Iets meer dan de helft van de ondervraagden is op dit moment tevreden met de waardering die ze krijgen. De rest ziet dit belangrijke aspect nog als work in progress.

Werkt iedereen overigens wél goed samen, dan zijn voordelen legio. Genoemd worden onder meer: een hogere en kwalitatievere creatieve productie met minder moeite, budgetruimte voor uitbreidingen, kosteneffectiever werken en minder fouten in het proces. Of zoals een van de geïnterviewden in het rapport het samenvat: “Creatieve teams hebben tijd nodig om het beste van hun werk te maken. Ze zijn meer dan een productiestudio”.

Over de auteur: Pan Beskos is Contentmarketingspecialist bij Lytho.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond