-

De nieuwste features van LinkedIN – hoe gebruik je ze?

Je knippert één keer met je ogen en opeens zijn er weer nieuwe functies binnen LinkedIn. De kans bestaat dat je sommige alweer vergeten bent of zelf gemist hebt. Om dat te voorkomen vertel ik je in dit blog alles over de nieuwe features van LinkedIn in 2020, voor zowel je persoonlijke als bedrijfspagina.

Organisch

In Nederland zijn we heel actief op LinkedIn. In totaal zijn er 4,7 miljoen persoonlijke profielen, waarvan 0,7 miljoen gebruikers LinkedIn dagelijks opent (bron: Newcom Research 2020). Dat is een stijging van 26% ten opzichte van 2019. Naast dat we onze tijdlijn openen en bekijken wordt er natuurlijk ook regelmatig een bijdrage gedeeld in de vorm van een leuke foto, artikel, link naar een site of een video. Maar er is nog veel meer mogelijk.

LinkedIn Stories

Het goede nieuws is dat LinkedIN Stories sinds 13 mei ook echt beschikbaar is in Nederland. Leuk feitje is dat wij het eerste Europese land zijn waar LinkedIn het heeft geïntroduceerd. Op dit moment nog niet voor iedereen, want het wordt gefaseerd uitgerold. Net als op Facebook en Instagram blijven deze 24 uur zichtbaar op je profiel. Ga jij regelmatig stories plaatsen?

LinkedIn events

Het was al beschikbaar voor persoonlijke profielen, maar nu is het ook mogelijk als bedrijf een event aan te maken. Erg handig wanneer je LinkedIn connecties wilt uitnodigen voor je congres, workshop of webinar. Het werkt eigenlijk hetzelfde als op Facebook. Je vult alle gegevens in en je geeft aan of het openbaar of privé is. Zodra het live staat kun je connecties uitnodigen en het evenement delen via je bedrijfspagina of persoonlijke profiel. Ook kun je aangeven of het een on- of offline event is. Een handige functie zeker nu er sinds de uitbraak van het coronavirus veel webinars georganiseerd worden.

LinkedIn Live

LinkedIn Live is al een tijdje beschikbaar, maar het is niet zoals op Instagram of Facebook dat je direct kan starten met uitzenden. Voordat je dat kan doen, moet je jezelf namelijk eerst aanmelden en dan beoordeelt LinkedIn of je profiel of bedrijfspagina in aanmerking komt. Goed om te weten is dat je niet direct via LinkedIn streamt, maar dat je hiervoor een ander programma gebruikt. Op deze pagina vertelt LinkedIn er meer over.

Video tab

We wisten het al, maar LinkedIn onderstreept nog maar eens dat video ook op dit platform steeds belangrijker wordt. Sinds kort worden de meest recent geüploade video’s extra uitgelicht op de homepage van de bedrijfspagina. Daarnaast is er nu ook een tabblad toegevoegd voor video’s, zodat het voor bezoekers van je bedrijfspagina nog makkelijker wordt om al je video’s te bekijken.

Poll

Dit is een nieuwe functie die ook nog maar beperkt beschikbaar is. Maar zoals de naam al doet vermoeden kun je straks via je tijdlijn aan connecties vragen hoe zij over een bepaald onderwerp denken. Super handig als je een leuk idee hebt, maar niet weet of hier ook behoefte aan is.

Teamlid vieren

Wanneer je een nieuwe bijdrage wilt plaatsen kun je nu ook kiezen voor Teamlid Vieren. Via deze functie is het mogelijk om een medewerker welkom te heten of waardering uit te spreken voor hem of haar. Dat laatste is een mooie optie voor wanneer een collega een diploma of een mooi succes heeft behaald.

Expert vinden

Deze functie is op dit moment alleen beschikbaar voor je persoonlijke profiel. Via deze functie kun je een oproep in je tijdlijn plaatsen als je op zoek bent naar een expert die je kan helpen.

Invite to follow

Wil je het aantal volgers vergroten van je bedrijfspagina? Je kunt nu ook via de bedrijfspagina je eerstegraads connecties uitnodigen om je pagina te volgen. Binnenkort eens een uurtje in de agenda plannen om te kijken of al je connecties je bedrijf al volgen..?

Adverteren

Zoals we in eerdere blogs over LinkedIn al schreven is LinkedIn Advertising erg interessant wanneer je nieuwe leads wil genereren voor je business of op zoek bent naar nieuw talent. Door de uitgebreide targetingmogelijkheden kun je heel gericht je product of dienst onder de aandacht brengen van je doelgroep. Naast dat je al kon targeten op onder andere functietitels, bedrijfsnamen, bedrijfstakken en interesses van leden zijn er weer drie nieuwe opties bij gekomen.

Bedrijfscategorie

Deze optie is gebaseerd op basis van publicaties en bedrijfstakkenlijsten die bedrijven indelen op bepaalde segmenten. Zo kun je in Nederland targeten op de beste start-ups volgens LinkedIn, de 100 snelst groeiende bedrijven volgens Fortune of de meest innovatieve bedrijven ter wereld volgens Forbes.

Personeelsgroei van het bedrijf

Bereik leden op basis van de jaarlijkse personeelsgroei van het bedrijf waar ze werken. Deze groei wordt bepaald door het aantal medewerkers van dit jaar te vergelijken met het aantal van vorig jaar.

Kenmerken van lid

Bereik leden op basis van kenmerken zoals het zoeken van een baan, beschikbaar zijn voor een opleiding of regelmatig reizen voor hun werk.

Conversation Ads

In de afgelopen vijf jaar zag LinkedIn het gebruik van de chatfunctie verviervoudigen. Dat laat wel zien dat persoonlijk contact steeds belangrijker wordt. Daarom hebben ze een nieuw advertentieformat ontwikkeld: Conversation Ads. Het is een doorontwikkeling van de al bestaande Sponsored InMail. Het grote verschil zit ‘m in de personificatie. Waar je bij de Sponsored InMail maar één bericht kan versturen, is het met Conversion Ads mogelijk om meerdere calls-to-action en berichten toe te voegen.

Het voordeel van deze nieuwe functie is dat de ontvangers zelf kunnen bepalen waar ze behoefte aan hebben, zoals het downloaden van een whitepaper, het bijwonen van een webinar of de website bezoeken. Aan de hand van het klikgedrag kun je een vervolgbericht instellen en daar ook weer CTA’s aan toevoegen, zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief. Deze nieuwe vorm zorgt ervoor dat advertenties persoonlijker worden, waardoor de engagement toeneemt en je meerdere conversies genereert met één advertentie.

Dat waren ze

Zoals je hebt gelezen gebeurt er veel op LinkedIn. Met de lancering van onder meer teamlid vieren, de poll, LinkedIn Stories en de Conversation Ad lijkt het erop dat persoonlijke contact steeds belangrijker gaat worden. Ik ben benieuwd of deze trend zich doorzet bij toekomstige lanceringen. Welke functies ga jij binnenkort testen voor je profiel of bedrijfspagina?!

Over de auteur: Kim Platenkamp is online marketing consultant bij BlooSEM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond