-

De trends van Money 20/20: digitale betaalpas, Click-to-Pay en met je pas in het OV

De laatste innovaties in betaaltechnologie kwamen uitgebreid aan bod tijdens de Europese editie van Money 20/20 in Amsterdam. Experts bespraken de toekomst van finance. Hoe versnellen betaalinnovaties als Click-to-Pay en de digitale betaalpas de groei van e-commerce en wat betekent dit voor Nederlandse bedrijven en consumenten?

Het betalingsverkeer is de afgelopen 10 jaar flink veranderd. Van magneetstrip naar chips, naar contactloos betalen en betalen met wearables. Die trend van snelle innovaties zet zich voort.

Digitale betaalpas: volgend jaar voor ‘early adopters’

Betalingen makkelijker en meer geïntegreerd maken: dat zie je in de toekomst steeds vaker terug. Het gaan om gemak in combinatie met veiligheid en schaalbaarheid. Online betalen is enorm toegenomen. De digitale betaalpas heeft grote impact voor de consument als het gaat om gebruiksgemak. We zijn zó gewend dat dingen naadloos gaan, daarom zijn we steeds op zoek naar wat makkelijker en sneller kan.

Daarom wordt de digitale betaalpas uitgerold. Hiermee kun je online betalen, net als met een creditcard. Je kunt je betaalpas daar straks ook voor gebruiken, met als voordeel dat de betaling direct vanaf je lopende rekening kan. En dankzij tokenization biedt deze betaalmethode nog meer veiligheid. Bij tokenization wordt het kaartnummer vervangen door een alternatieve code, het zogeheten token. Een geautoriseerde betaalkaart wordt een uniek, configureerbaar security token dat als kaartdetail op te slaan is in een versleutelde database. Winkeliers gebruiken het token voor transacties en terugbetalingen. Pas tijdens de betaling worden tokens in het netwerk gelinkt aan de opgeslagen betaalkaart.

Deze digitale betaalpas maakt betalen bij plekken waar je vaak terugkomt, ongelofelijk veel makkelijker. Je hoeft niet steeds opnieuw je persoonlijke gegevens in te vullen. Denk bijvoorbeeld aan maaltijdbezorgers of je favoriete online webwinkel. En webwinkeliers weten: hoe minder frictie in het proces, hoe meer conversie en dus omzet.

Click-to-Pay voor al je incidentele aankopen

Ook op plekken waar je incidenteel komt, wordt online betalen veel soepeler. Click to Pay wordt in 2023 in Nederland uitgerold, een uniforme fast-checkout-oplossing voor webshops. In plaats van telkens weer al je kaart- en persoonlijke gegevens in te vullen en soms nog te moeten autoriseren met een externe tool, verbetert zo die klantervaring. Met Click-to-Pay registreer je één keer, waarna je in een paar klikken kunt betalen bij voor jou onbekende webshops. Deze nieuwe betaalknop is een gezamenlijk initiatief van grote creditcardmaatschappijen.

Maar innovaties gaan verder: want eind 2022 wordt OVPay landelijk verder uitgerold. Hiermee kunnen reizigers in het Nederlandse openbaar vervoer contactloos in- en uitchecken met hun betaalpas. Binnen een jaar heb je geen OV-kaart meer nodig.

Naar een duurzame toekomst

Innovaties zullen vernieuwingen in betaaltechnologieën blijven inspireren. Zo zullen we ook de komende tien jaar weer grote veranderingen gaan meemaken en blijven we ervoor zorgen dat het Nederlandse betaallandschap aansluit bij de toekomstige behoeften van onze consumenten.

Over de auteur: Jan-Willem van der Schoot is Country manager bij Mastercard Nederland.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond