-

De Yandex leak: waardevolle SEO-informatie

Recent lekte de broncode van zoekmachine Yandex uit. Die geeft een nuttige blik op hoe de zoekmachine websites rangschikt. Deze informatie komt waarschijnlijk deels overeen met hoe Google te werk gaat en is daarom waardevol voor SEO-specialisten.

Misschien heb je het her en der voorbij zien komen op LinkedIn of in andere blogs: de broncode van Yandex, een Russische zoekmachine, is door een hack op straat beland. In deze broncode zijn ook de 1922 rankingfactoren gevonden die de positie van een zoekresultaat binnen Yandex bepalen.

Ondanks dat het marktaandeel van Yandex, zeker in Nederland, zeer laag is biedt dit toch waardevolle inzichten voor SEO in het algemeen.

Wat betekent dit voor jou?

Door de jaren heen hebben er verschillende voormalige Google-medewerkers gewerkt aan de broncode van Yandex, waardoor er wel eens wordt geclaimd dat Yandex een soort Google-kloon is geworden. Hoewel dit niet helemaal het geval is, lijkt het wel dat er een grote overeenkomst is tussen zoekresultaten die gegenereerd worden door Yandex en door Google.

Het uitlekken van de broncode van Yandex heeft dus zeker ook implicaties voor het begrijpen van het algoritme van Google. Door naar de 1922 factoren van Yandex te kijken krijg je daardoor ook een beeld van hoe het Google-algoritme te werk zal gaan. Hieronder delen we een lijst van een aantal van de belangrijkste factoren voor SEO.

Soorten inbound links
  • De leeftijd van de links
    Uit de broncode van Yandex blijkt dat de leeftijd van links er toe doet. Een jongere, recentere link zal meer wegen dan een oudere link.
  • Ratio goede versus slechte links
    Hoewel er niet wordt uitgelegd wat er precies een “goede” of “slechte” link is, is het wel duidelijk dat je liever meer van de goede links dan de slechte (spam-)links wilt hebben.
  • Links van een pagina met een hoge ‘page rank’
    Komen je inbound links van een pagina met een hoge page rank? Dan weegt dat ook mee bij het ranken van je eigen link. Let dus goed op bij het verkrijgen van je links, des te hoger de ranking van die pagina’s, des te beter het is voor jouw resultaten.
  • Pagina is van Wikipedia
    Het is officieel: Yandex geeft de voorkeur aan pagina’s die van Wikipedia afkomstig zijn. Het zal dus geen toeval zijn dat deze ook bij Google vaak bovenaan verschijnen als je informatie zoekt over een bepaald onderwerp…
  • Link afkomstig van Wikipedia
    Gezien de vorige factor is het niet heel verrassend dat als je een pagina hebt waar veel van het verkeer naartoe afkomstig is van Wikipedia, dit ook goed is voor de ranking van je eigen pagina.
De structuur van je pagina en website
  • De leeftijd van je pagina
    De leeftijd van je pagina en de datum waarop deze het laatst aangepast is zijn ook belangrijk voor de ranking. Een relevante, recente pagina zal hoger scoren dan een pagina die al een aantal jaar oud is en geen updates heeft gekregen.
  • Het percentage van je pagina’s dat ingenomen wordt door advertenties
    Staat je pagina vol met advertenties? Dan krijg je een lagere rang in de zoekmachine. Er wordt hierbij gedoeld op het totale oppervlak van de pagina dat ingenomen wordt door advertenties: hoe minder ruimte ingenomen wordt, hoe beter.
  • De kwaliteit van je content
    Heb je veel content van een lage kwaliteit op je website staan? Dan zal dit ook pagina’s met een hoge kwaliteit negatief beïnvloeden. Liever een kleine site met kwalitatief goede content dan een grote site met kwalitatief slechte content.
  • Het gebruik van Google Analytics
    Yandex kijkt of je de code van Google Analytics op je pagina verwerkt hebt. Een goede website zal immers eerder gebruik maken van Google Analytics dan een slechte website waar minder tijd in wordt gestoken. Het is geen gekke gedachte dat dit ook een factor is voor Google zelf.
  • Het gebruik van hoofdletters in je paginatitel
    Denk je erover om een paginatitel in FULL CAPS te plaatsen? Beter niet: het aantal hoofdletters in je paginatitel heeft een negatieve correlatie met je ranking in de zoekresultaten.
URL-structuur op je website
  • Het gebruik van zoektermen in je URL
    Gebruik je de belangrijkste zoektermen in je URL? Dan wordt je daarvoor beloond. Het optimale aantal is hierbij drie zoekwoorden uit de zoekterm.
  • Het gebruik van cijfers en slashes in je URL
    Hierbij geldt: hoe minder hoe beter. Yandex is geen fan van een URL-opbouw met veel cijfers en slashes.
  • Het aantal URL’s met 40[x]- en 50[x]-errors
    Het percentage van je URL’s dat een foutmelding geeft, heeft ook een negatief effect op je ranking. Zorg er dus voor dat je dit voorkomt door regelmatig deze pagina’s na te gaan en ze om te leiden waar mogelijk!
  • Het aantal URL’s met niet-werkende content
    Heb je op je pagina’s standaard een video toegevoegd maar speelt deze niet juist af? Ook hierop wordt je afgerekend. Zorg ervoor dat de content die je gebruikt ook werkt op alle browsers.
Het zoekverkeer
  • Verkeer naar je site en percentage van organisch verkeer
    Uit deze twee factoren blijkt dat het inkopen van verkeer een effect heeft op de ranking van je organische pagina’s. Heb je meer organisch verkeer, dan is dit goed voor je ranking.
  • Percentage direct verkeer naar je site
    Als al je verkeer alleen maar uit organische zoekresultaten komt vindt Yandex dit verdacht en is het slecht voor je ranking. Maar als je ook bezoekers hebt die direct naar je pagina komen is dit goed voor je ranking.
  • Hoe vaak je pagina de laatste pagina is tijdens een zoeksessie
    Is je pagina vaak de laatste van een zoeksessie, iets dat aangeeft dat de gebruiker heeft gevonden wat hij of zij zocht? Dan is dit ook goed voor de ranking van je pagina. Logisch, want zoekmachines willen immers voldoen aan zoekbehoeftes van gebruikers.
  • Hoeveel zoekvolume je website als geheel en pagina’s individueel krijgen
    Wordt er veel op je website of merk gezocht, of krijgen je pagina’s veel zoekvolume binnen? Dan is dit ook goed voor de ranking van je hele site. Een populaire pagina of bekend merk zal dus sneller hoog gaan ranken dan een obscure website.
  • De gemiddelde positie van je pagina’s in de zoekmachine
    Als je gemiddeld vaak een hogere positie bemachtigt dan wordt dit ook meegenomen in de ranking van je pagina’s. Scoor je dus eenmaal hoog, dan heeft dit een positief effect op volgende pagina’s.
  • Percentage terugkerende gebruikers (in een maand tijd)
    Het aantal terugkerende gebruikers zegt iets over de kwaliteit van je content en de retentie van je gebruikers. Als je goede content neerzet, zullen mensen eerder geneigd zijn terug te komen. Dit is dus weer een factor die het belang van kwaliteit over kwantiteit aangeeft.

Zoals je uiteraard ziet zijn dit lang niet alle factoren die meetellen voor Yandex, maar dit is wel een lijst van factoren die waarschijnlijk ook belangrijk zijn in het algoritme van Google. Wil je zelf de lijst eens doorlezen? Dan kun je de hele lijst hier vinden. Let op: de beschrijvingen zijn in het Russisch. Gelukkig is er ook al een webtool waar je per factor de Engelse beschrijving ziet.

Over de auteur: Catherine Mastebroek is SEO-consultant bij OrangeValley.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond