De zeven SEO trends van 2022
Ieder jaar bespreek ik met mijn collega’s wat de nieuwe trends zijn omtrent SEO. Om je een handje te helpen deel ik deze expertise graag met je. Zo kun je beste resultaten voor je klanten neerzetten. Hieronder de zeven belangrijkste SEO-trends van 2022 op een rij.
1. Desktop page experience update
In mei 2021 gaf Google het al aan, begin 2022 wordt er een page experience-update voor desktop uitgerold. Dit betekent dat Google niet alleen naar de gebruiksvriendelijkheid van je mobiele versie zal kijken, maar ook dat de gebruiksvriendelijkheid van je desktopversie belangrijk wordt.
Dit betekent dat de zoekmachine voortaan de huidige meetpunten voor mobiel ook voor desktop gaat gebruiken. De update is dan ook niet geheel nieuw voor SEO-specialisten. Google gaat deze update begin februari uitrollen en zal hier ongeveer eind maart mee klaar zijn. Om je een handje te helpen zal er – net als bij de mobiele versie – een rapportagefunctie in Google Search Console beschikbaar komen.
Hoe optimaliseer je op basis van deze trend? – Net als voor de mobiele variant van je website is het belangrijk dat je desktopversie gebruiksvriendelijk is. Dit houdt in dat je website moet voldoen aan de core web vitals, er geen opdringerige pop-ups en advertenties op je website staan en je je bezoekers een beveiligde verbinding kan garanderen. De desktopversie van je website hoeft uiteraard niet aan de vriendelijkheidseisen voor mobiel te voldoen.
Om erachter te komen of je website voldoet kun je gebruikmaken van de volgende tools:
2. A/B-split testing
Voor iedere SEO-specialist zijn data enorm belangrijk: meten is weten. Daar doen we nu een schepje bovenop. In 2021 rolden verschillende platformen SEO-A/B-testing tools uit. We verwachten dat dit in 2022 steeds populairder wordt. Deze tools maken het mogelijk om A/B-testen uit te voeren. Dit gebeurt op basis van je metatitels, metaomschrijvingen, headers en andere veranderingen op je website. Je kijkt zo wat van invloed is op je organische vindbaarheid en je kunt datagestuurde aanpassingen doorvoeren.
Een kleine terzijde: om een goede A/B-test uit te voeren heeft je website wel een minimum van 100.000 organische bezoekers per maand nodig.
3. ‘Continuous scrolling’ op mobiel
De Verenigde Staten mocht er vorig jaar al even aan ruiken, maar de verwachting is dat continous scrolling op mobiel dit jaar ook in de Nederlandse zoekmachine geïntroduceerd gaat worden. De naam zegt het eigenlijk al: continous scrolling zorgt ervoor dat je op mobiele apparaten door kunt blijven scrollen in de SERP. Waar je nu onderaan op de knop “Meer tonen” moet klikken verwachten we dat dit in 2022 dus zal veranderen in continous scrolling.
Zo wordt het gemakkelijker om meer resultaten te bekijken. Dat betekent dat gebruikers eerder op pagina’s uitkomen die niet op de normale eerste resultaatpagina staan. Mobiele gebruikers kunnen zo makkelijker een keuze maken uit meer resultaten.
Hoe optimaliseer je op basis van deze trend? – Om te profiteren van deze update is het belangrijk dat je je metatitel en omschrijving goed optimaliseert. Je kunt nu misschien meer verkeer binnenhalen met een lagere positie in Google.
4. Vermijd zoekwoorden in je bedrijfsnaam (Google My Business)
In november 2021 voerde Google een update uit omtrent lokale zoekresultaten. Nu kunnen we de balans opmaken van de gevolgen van deze update. Wat we vooral zien is dat Google nu meer waarde hecht aan exacte bedrijfs- of merknamen. De verliezers zijn vooral bedrijven die in hun bedrijfsnaam (bijvoorbeeld in hun Google My Business Profile) een zoekwoord hebben verwerkt. Zo’n zoekwoord toevoegen werkt nu dus averechts.
Hoe optimaliseer je op basis van deze trend? – Gebruik geen zoekwoorden in de naam van je Google Business Profile of in andere vermeldingen van je bedrijf op het internet. Door te zoeken op je eigen bedrijfsnaam in Google kun je achterhalen waar je website vermeld wordt en waar er dus eventueel zoekwoorden in je bedrijfsnaam staan. Denk hierbij ook aan sociale mediaprofielen en bedrijfsgidsen.
5. Google MUM
Met de Mulitask Unified Model (MUM)-update in het vooruitzicht gaat er in 2022 heel wat veranderen. Met MUM wil Google door middel van AI meer diepgang in zijn zoekmachine aanbrengen. Hierdoor gaat Google verder dan enkel antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Dat heeft ook invloed op de SERP. Google kan door middel van AI een stuk makkelijker antwoord geven op vragen. Hierdoor hoeft het in minder gevallen de bezoeker door te sturen naar een resultaat. Het kan eenvoudig zelf antwoorden in de SERP.
Daarnaast zorgt het er ook voor dat taalbarrières minder een rol gaan spelen. Met AI kan Google beter bepalen waar je content over gaat. Omdat er mogelijk in een andere taal een beter resultaat beschikbaar is kan het zomaar zijn dat Google een Engelstalig resultaat voor je vertaalt en toont. Wanneer Google de MUM-update precies uitrolt is nog niet helemaal duidelijk. Al kunnen we uit deze tweet van Google opmaken dat het niet lang zal duren. Mijn verwachting is daarom dat deze in 2022 geïntroduceerd wordt.
MUM, our advanced AI model, is coming to #GoogleLens early next year. You’ll be able to snap a photo AND ask a question, which can be helpful in those moments you need to fix a broken part and have no idea what it is 🤷🔧 #SearchOn pic.twitter.com/cmedce3dB2
— Google (@Google) September 29, 2021
Hoe optimaliseer je op basis van deze trend? – MUM gaat zorgen voor een flinke verandering in de wereld van zoekmachineoptimalisatie. Goede content wordt nog belangrijker om te scoren in de zoekresultaten. Met de komst van MUM begrijpt Google nog beter waar gebruikers naar op zoek zijn. Om Google te helpen is het dan belangrijk dat je content van hoge kwaliteit is.
6. Maak gebruik van gestructureerde data
Gestructureerde data (structured data) zijn niet nieuw, maar blijven helaas voor veel websites nog een onbenutte kans. Met gestructureerde data kun je Google en handje helpen door precies te vertellen waar je website over gaat. Dit vergroot de kans dat je content wordt getoond op unieke plekken in de SERP. Bekende voorbeelden die iedereen wel kent zijn de rich snippets, die essentieel zijn om hoog te ranken op onderwerpen zoals recepten en/of nieuwsartikelen.
Een andere toepassing van gestructureerde data is deze te gebruiken voor lokale SEO. Er bestaat een type schema dat local business wordt genoemd. Hiermee kan je je bedrijf, het adres en de belangrijkste contactgegevens markeren. Eenmaal toegepast op je website vertelt het bestand aan Google waar je bedrijf zich bevindt en vergroot het je kansen om in lokale zoekresultaten te verschijnen.
Hoe optimaliseer je op basis van deze trend? – Voeg altijd relevante gestructureerde data aan je website toe zodat Google je website beter begrijpt. Het plaatsen van gestructureerde data op je website kan een vrij technisch verhaal zijn. Maak daarom gebruik van de tool Structured Data Markup Helper van Google om je op weg te helpen.
7. Kwalitieve content is en blijft belangrijk
Kwalitatieve content is in 2022 belangrijker dan ooit. Zeker met het oog op de MUM-update weten we dat Google steeds beter gaat begrijpen wat er daadwerkelijk op je website staat. Het is daarom van belang dat de content goed is en past bij de zoekintentie. Houdt ook rekening met de lengte van je teksten. Je moet natuurlijk nooit schrijven om zoveel mogelijk woorden te gebruiken, maar het is wel zo dat langere content vaak erg goed scoort, zeker voor informatieve of oriënterende zoektermen. Houdt dus altijd rekening met wat je concurrentie doet en probeer betere content voor te schotelen aan je bezoekers.
Nu is het tijd om aan de slag te gaan met deze zeven SEO-trends van 2022. Ben ik een SEO-trend vergeten en heb je een aanvulling? Laat het dan weten in de reacties!
Over de auteur: Frank van Dijk is SEO-specialist bij Maatwerk Online.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond