-

Deze vier platformen groeien snel. Waarom worden ze hier nog niet veel gebruikt?

Instagram, YouTube, LinkedIn en Facebook zijn niet alleen populair onder gebruikers, ook adverteerders zijn er dol op. Naast die vier zijn nog een aantal andere social platformen sterk aan het groeien. Platformen zoals Reddit, Medium, Quora en TikTok zijn super interessant om nu mee te gaan testen.

Reddit

Reddit.com is eigenlijk helemaal geen nieuw social media platform. De site werd in juni 2005 door Steve Huffman en Alexis Ohanian gelanceerd. Het laat de laatste tijd ontzettend sterke groeicijfers zien als platform. Inmiddels heeft het wereldwijd meer maandelijkse gebruikers dan Twitter en is vorig jaar in zes maanden tijd met dertig procent gestegen. Reddit is met name populair omdat je er je mening kan geven en daar zijn we natuurlijk dol op. Tijdens het aanmelden bij Reddit zie je: Join the worldwide conversation. By having a Reddit account, you can join, vote, and comment on all your favorite Reddit content. Dit alleen geeft al aan hoe er gestimuleerd wordt om aan te geven wat je van bepaalde content vindt. 

Op Reddit kan je je aanmelden voor veel verschillende subreddits: er bestaan letterlijk duizenden subreddits. Deze hebben bijna altijd ook een actieve community met user die reageren op de content. Inmiddels zie je ook steeds meer Nederlandse subreddits, maar de meeste zijn nog in het Engels. 

Adverteren op Reddit is ook mogelijk, al zie je nog maar weinig adverteerders hier gebruik van maken. De advertentiemogelijkheden op Reddit zijn gericht op Brand Awareness, Conversies, App Installs, websiteverkeer en video views. Afhankelijk van het doel kan je een bod plaatsen voor een klik, weergave of per duizend impressies. Wanneer we onze campagnes alleen op Nederland richten zijn er circa 500.000 impressies te realiseren. Het is natuurlijk ook nog mogelijk om campagnes alleen te tonen in bepaalde subreddits. Verdere finetuning van een doelgroep is helaas nog niet mogelijk. 

TikTok 

TikTok is momenteel het snelst groeiende socialmediaplatform ter wereld. In september 2018 had het meer downloads dan Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube in Amerika. 

Dit is op zich al bijzonder, maar misschien nog meer bijzonder als je weet dat er een geen Amerikaans bedrijf achter zit. De eigenaar van TikTok is namelijk het Chinese ByteDance. Zij hebben in 2017 het platform Musical.ly opgericht en hebben uiteindelijk in 2018 Musical.ly over laten gaan in TikTok. 

TikTok is een creatief  video platform voor korte video’s en met name populair onder Gen Z (geboren tussen mid-1990s tot mid-2000s).  

Als adverteerder in Nederland zijn er nog niet heel veel mogelijkheden op TikTok, al zijn er wel een aantal bedrijven zoals Bol.com aan het experimenteren op het platform. TikTok is wel al in andere landen, zoals India, bezig met nieuwe advertentiemogelijkheden. Als jij je merk in de Gen Z wil laten opvallen, blijf dan zeker dit platform in de gaten houden. 

Over Medium.com 

Medium is een social content sharing platform en wordt de tekstuele versie van YouTube genoemd. Waar de kwaliteit van videocontent op YouTube steeds verder toeneemt, gebeurt dit ook op Medium.com met zeer goede tekstuele content. Medium is ontwikkeld door Evan Williams en gelanceerd in 2012. Williams is ook de mede-oprichter geweest van Blogger en Twitter. 

De content op Medium wordt aangepast op basis van je interesses en leesgeschiedenis. Het algoritme bepaald wat je te zien krijgt. Doordat de content past bij je interesses kom je al snel vaker terug op het platform. Hier heeft het slim op ingespeeld, want per maand mag je als user slechts vijf artikelen lezen. Wil je meer lezen? Dan kan je member worden voor vijf dollar per maand. 

Wat sterk is aan Medium is dat het auteurs compenseert met een deel van de vijf dollar per maand die users betalen. Zo worden zowel Medium als de auteurs er beter van. 

Het platform Medium wordt trouwens veel gebruikt om bestaande content verder te verspreiden, zonder het risico op duplicate content. Dit komt doordat Medium.com een canonical url aanmaakt naar de originele webpagina. 

Quora 

Quora is een platform waarbij vragen gesteld kunnen worden die anderen kunnen beantwoorden. De populariteit van het antwoord wordt aangegeven door “upvotes,” een soort likes, van andere personen op Quora. 

Het bedrijf Quora is in 2009 in de Verenigde Staten opgericht door twee voormalige werknemers van Facebook, Adam D’Angelo en Charlie Cheever. In Amerika werd de website openbaar in juni 2010 en laat zeker sinds 2017 goede groeicijfers zien. Inmiddels heeft het platform 300 miljoen maandelijkse gebruikers. 

Sinds begin 2019 is ook de Nederlandse versie van de website live gegaan. Op dit moment is Quora in Nederland nog vrij klein. Toch is het een interessant social platform om in de gaten te houden en alvast mee te gaan experimenteren.  In de Verenigde Staten is het inmiddels mogelijk om te adverteren met vragen op het platform. Adverteren is op de Nederlandse versie van Quora nog niet mogelijk. Mijn verwachting is dat dit in de toekomst wel mogelijk wordt. 

Deel dit bericht

5 Reacties

Michel

Reddit: Adverteren op Reddit is niet zo handig aangezien de vaste gebruikers daar een flinke hekel aan hebben. Levert dus vooral anti-publiciteit op. Er zijn een paar goede niche groepen, maar die bereik je met een goede post, niet met een advertentie.

Tiktok: 12-16 jarigen hebben geen besteedbaar inkomen.

Medium: waarom zou je niet op een eigen platform gaan bloggen? Zodra medium de voorwaarden (weer) aanpast ben je je content kwijt. Verder wordt het al aardig irritant met alle popovers.

Quora: is jaren geleden ten onder gegaan aan alle Indiase spam. Waarschijnlijk zijn die verantwoordelijk voor de toename in bezoek en gebruik.

Kortom, ik zou als bedrijf niet weten waarom ik er zou adverteren.

Jan

@Michel Waar zou jij wel je advertentiebudget aan besteden? Ik heb de indruk dat met jouw benadering er niet veel overblijft.

Michel

@jan: zeker wel.

Instagram: ideaal als je een visueel/fashion merk bent en (inter)actief kunt zijn met stories.

Facebook: ideaal als je goed wilt targetten op lookalike audiences en mensen met (meer) besteedbaar inkomen. Handig voor leads in ieder geval.

Google ads: als je in een branche zit waarbij je niet superhoog hoeft te bieden om mee te kunnen.

Het Amazon ad network zou iets kunnen zijn, als je relevante producten hebt.

En dan zijn er nog heel veel niche-platforms, gebruikersgroepen en sites waar je individuele afspraken mee kunt maken (zoals bijv decknetwork). Er blijft zat over, maar je moet wel kritisch blijven vind ik en kijken of je ergens waarde kunt toevoegen ondanks dat je adverteert. De meeste advertising is nog altijd een schot hagel en dat heeft natuurlijk een ROI van lik me vestje.

ad

Ik heb een tijdje rondgehangen op Quora en wat een nare site is dat zeg; mijn account is inmiddels verwijderd.

Quora zit echt vol met mensen die zo verschrikkelijk “vol” van zichzelf zijn en vaak veelste lange antwoorden geven, als je materie ECHT snapt geef je juist korte en bondige antwoorden. (If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough. Albert Einstein.)

Die lange antwoorden krijgen ook vaak de meeste upvotes, dat snap ik wel, veel mensen zijn gewoon NIET echt slim en GEEN wetenschapper; dus doorsnee gebrabbel zal veel mensen aanspreken.

Daar komt bij dat diegene die “het” kunnen het ook doen en andere niets leren; omdat ze daar geen ruimte of tijd voor hebben, dat is voor de mensen die gefaald hebben en dus wel tijd over hebben. (those who can’t do, teach).

Ik zou nooit, maar dan ook nooit adverteren op een site zoals Quora; gewoon omdat ik die doelgroep veracht. En reddit is een zeer slecht idee; die verslinden je met houd en haar als ze iets niet leuk vinden. En tiktok…… Dat is voor kinderen, die hebben geen geld en moet je in mijn optiek gewoon met rust laten en niet verpesten met reclames.

Guido Tijmensen - Digital Inside

In dit artikel heb ik vooral aangeven dat dit interessante social platformen zijn om in de gaten te houden en of adverteren al mogelijk is in Nederland op de verschillende platformen. Natuurlijk is het altijd belangrijk om zelf te bepalen of adverteren op een platform zinvol is voor jouw merk. Blijf vooral relevant voor de gebruikers van het platform.

Dat de TikTok generatie geen besteedbaar inkomen heeft, spreken deze cijfers trouwens tegen: https://techcrunch.com/2019/06/14/tiktok-hit-9m-in-in-app-purchases-last-month-up-500-over-last-year/
Natuurlijk komt deze groei niet uit Nederland, maar dit zijn toch indrukwekkende groeicijfers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond