-

DHL ziet toekomst voor zelfrijdend pakketje

Vervoerder DHL wil de last mile in de verre toekomst niet overbruggen met vliegende drones, maar met zelfrijdende voertuigen. Dat staat in een nieuw trendrapport dat het Duitse bedrijf heeft uitgebracht.

Volvo stuurt binnenkort zijn eerste robotauto’s de weg op. Over drie jaar gaan er honderd autonoom rijdende wagens over de snelwegen rondom het Zweedse Gotenburg. Dat zijn er flink meer dan Google heeft rijden in Silicon Valley.

Minister Schultz van Haegen komt begin 2015 met wetsvoorstellen om de weg vrij te maken voor grootschalige proeven van Google, Volvo en DAF.

Het zijn ontwikkelingen die de aandacht hebben getrokken van pakketvervoerder DHL. In een uitgebreid trendrapport kijkt het bedrijf naar de rol die autonome voertuigen kunnen spelen in de logistiek, van orderpicking tot transport.

Het eerste wordt al steeds meer geautomatiseerd. Ook online retailer Wehkamp gaat voor zijn nieuwe distributiecentrum in Zwolle zogenoemde shuttles inzetten. Een shuttle kan snel via geleiderails langs de magazijnstellingen rijden om de artikelen op te halen die bij een klantorder horen. Ook Amazon rust zijn distributiecentra steeds meer uit met robots van Kiva, waarvoor het ooit flink veel geld neertelde.

Een stap die nog niet is gemaakt is die van automatisch laden. Dat automatisch laden gebeurt al wel in de Container Terminal Altenwerder bij Hamburg, met behulp van een parcours van niet minder dan 19.000 transponders.

Autonoom transport op het openbare wegennet zou een volgende stap kunnen zijn. Op bepaalde trajecten kunnen vrachtwagens zelfstandig hun routes volgen, waarbij chauffeurs het stuur ook weer op elk moment kunnen overnemen. Men zou ook in konvooi kunnen rijden, waarbij alleen de voorste vrachtwagen nog door mensenhanden wordt bestuurd. Ook dat is geen toekomstmuziek meer. Mercedes Benz heeft al een autonoom rijdende truck (foto onder). De achterliggende gedachte hier is vooral veiligheid. Trucks zijn nogal eens betrokken bij ongelukken. Net als bij vliegtuigen zou de automatische piloot soelaas kunnen bieden.

Mercedes-Benz Future Truck 2025
DHL denkt dat ook voor de last mile ook zelfrijdende voertuigen kunnen worden ingezet. Aanvankelijk zou de pakketbezorger gevolgd kunnen worden als hij pakjes aan de deur bezorgt. Machine-to-person handovers zijn alleen technisch nog niet haalbaar, constateert DHL. Het wordt al wat makkelijker als autonome auto’s kluiswanden zouden kunnen bevoorraadden.

Maar het zelfrijdende pakketje houdt DHL ook nog voor mogelijk, verwijzend naar experiment van het Fraunhofer Instituut met zogenoemde autonome multishuttles, robots voor logistieke doeleinden. De vraag is niet of het er komt maar eerder wanneer, aldus DHL.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond