-

Column: Disrupted by Amazon

2017 was het jaar waarin we massaal gewend raakten om online spullen te bestellen en te gebruiken wanneer wij dat willen, in plaats van dat door anderen te laten bepalen. Zo zorgde Netflix ervoor dat seamless tech de norm werd door ons kennis te laten maken met content die je zowel op je smartphone, je tablet als het grote scherm kunt bekijken. En dat geheel device-agnostisch.

En passant bereikte de disruptie van traditionele tv-zenders een nieuwe piek en realiseerden filmmaatschappijen als Disney zich opeens dat ze eerder van Netflix afhankelijk waren geworden dan vice versa. Mede daarom kocht het Mickey Mouseconcern Rupert Murdoch’s 21st Century Fox voor een slordige 52 miljard dollar. En investeerde ze nog eens vele miljarden om in 2019 een Netflix-concurrent in de markt te kunnen zetten.

2018 is zonder enige twijfel nu al het jaar van Amazon en oprichter Jeff Bezos. Met de overname van de Whole Foods Market liet hij vorig jaar al zien de fameuze Star Trek-uitspraak ‘to boldly go where no man has gone before’ uiterst serieus te nemen en dus drukt Bezos (geheel in stijl van Captain Kirk) weer lekker door… En dan hebben we het nog niet eens over Amazons Alexa, inmiddels de populairste slimme speaker ter wereld. En belangrijke gatekeeper voor iedereen die producten of diensten via voice commands wil verkopen.

Bezos heeft er overigens geen enkele moeite mee om ook zijn eigen partners flink onder druk te zetten. Terwijl The Everything Store de afgelopen jaren een aanzienlijke omzetgroei realiseerde voor bedrijven als FedEx en UPS, besloot hij dat Amazon zelf ook maar eens moest profiteren van het explosief stijgend aantal bestellingen dat tot dan toe door derden werden bezorgd. Met als voorbode Amazon Air, een eigen luchtvaartmaatschappij. Wat slechts een opmaat bleek te zijn voor Amazon Prime Air en de introductie van bezorging per drone.

De logische laatste stap werd recent gezet met de komst van Shipping with Amazon, een eigen bezorgdienst die in Los Angeles van start gaat. Volgens Bezos allemaal een resultante van de duizenden experimenten die het bedrijf dagelijks uitvoert. Desondanks houdt slechts een kwart van de vijfhonderd grootste bedrijven ter wereld er serieus rekening mee door Amazon te worden ingehaald. De overige 75 procent slaapt schijnbaar nog, maar niet voor lang. Want uiteindelijk is niemand veilig voor Bezos’ Starship Enterprise.

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#164).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond