-

Dit is hoe kleur emotie en gedrag beïnvloedt

Kleur speelt een belangrijke rol in je merkidentiteit. Het trekt de aandacht van de consument naar je product, maakt emoties los en heeft een enorme impact op de herkenning van je merk. Warme kleuren roepen een ander gevoel op dan koele kleuren, en heldere tinten brengen een andere boodschap over dan gedempte tinten. Maar hoe komt dat?

Het heeft allemaal te maken met de psychologische effecten die de kleuren teweegbrengen. Zo kunnen kleuren ons oppeppen, of juist sip laten voelen. Het is essentieel om te onderzoeken en te begrijpen wat het effect van je huisstijl is op je doelgroep. Denk ook aan de diensten die je aanbiedt of de producten die je verkoopt: sluiten deze aan bij de look en feel van je merk?

Warme kleuren: rood, oranje en geel

Rood, oranje en geel staan naast elkaar in de kleurencirkel. Het zijn allemaal warme kleuren die ons op een blije, energieke en optimistische manier kunnen prikkelen. Toch is het van belang om rekening te houden met te felle tinten, aangezien deze irritant kunnen zijn voor het oog.

Ook interessant: de kans is aanwezig dat je door de kleur rood hongerig wordt. Denk maar eens aan fastfoodketens als McDonald’s of KFC. Deze restaurants verwerken rood en geel in hun identiteit. Waarom ze dat doen? Omdat mensen er trek van krijgen, en daarom snel én veel willen eten. Top, toch?

Rood

Rood is de warmste en de meest dynamische van alle kleuren, omdat het tegengestelde emoties triggert. Het wordt geassocieerd met liefde en passie, maar ook met gevaar en kwaad. Het verhoogt je hartslag en veroorzaakt spanning. Die spanning kan zowel positief als negatief worden ervaren, afhankelijk van de secundaire kleuren en de manier waarop het gecombineerd wordt. Als je de focus naar een bepaald element wil trekken, dan is rood een geweldige keuze. Let er wel op dat je het genuanceerd gebruikt, omdat teveel rood overweldigend kan zijn. Toch op veel rood wagen? Dan is koraal een goed alternatief.

Oranje

Oranje benadrukt levendigheid en vrolijkheid. Net als rood brengt het zaken naar de voorgrond en toont het beweging aan, maar op een subtielere manier dan dat rood dat doet. Het is een agressieve kleur, maar zonder de balans te verliezen. Het laat energie zien en straalt toegankelijkheid en vriendelijk uit. Niet voor niks dus dat oranje vaak wordt gekozen voor call to actions als ‘Koop nu’ en ‘Vraag een offerte aan’.

Geel

Geel is misschien wel de meest actieve van de warme kleuren. Het wordt in verband gebracht met hoop, lachen en zonneschijn. Je ontwerp net die extra boost geven? Zet dan gele accenten in om een opgewekte en positieve indruk achter te laten bij je gebruiker. Belangrijk om te onthouden: geel reflecteert veel licht en is daardoor gauw fel op het netvlies. Te veel van deze kleur kan overdonderend zijn, dus breng het subtiel aan. Zo kun je toch de aandacht op te eisen, maar dan zonder visuele onrust.

Koele kleuren: groen, blauw en paars

Koele kleuren zijn onder andere groen, blauw en paars. Deze kleuren hebben een kalmerende en verzachtende werking, maar kunnen ook droevige gevoelens opwekken. Paars wordt gehanteerd om creativiteit los te maken, omdat het een mengkleur is die bestaat uit blauw (rustgevend) en rood (intens). Is je bedrijf gericht op beauty, gezondheid of veiligheid? Dan is paars de perfecte match.

Groen

Groen symboliseert duurzaamheid, gezondheid en een nieuw begin. Het is de prettigste kleur voor het oog en wordt toegepast om evenwicht in uitingen aan te brengen. Het zorgt voor een ontspannen stemming en is de uitgelezen kleur om te integreren als je als organisatie bescherming, groei en eindeloze mogelijkheden wilt communiceren.

Blauw

Blauw staat voor rust, spiritualiteit en vertrouwen. Wanneer je de kleur blauw ziet, worden er stofjes aangemaakt in het lichaam die een gevoel geven van kalmte. Het is dan ook geen verrassing dat blauw het meeste voorkomt in bedrijfsidentiteiten. Blauw is uitstekend om te verwerken in een zakelijke stijl, omdat het professionaliteit uitdraagt. Houd er rekening mee dat teveel van deze kleur kil en ongeïnteresseerd kan overkomen. Het is een veilige haven, maar kan ook afstand vormen als je het niet mixt met een meer sprekende kleur. Veel social platformen oefenen lichtere tinten van blauw uit. Denk maar eens aan Facebook, LinkedIn of Twitter. Waarom? We voelen ons er welkom door. Dat is belangrijk, aangezien de gemiddelde Nederlander maar liefst twee uur per dag actief is op social media.

Paars

Paars wordt gekoppeld aan creativiteit, luxe en royalty. In design wordt het verwerkt voor een geraffineerde look en om verademing te creëren, vandaar dat je het vaak in beauty-producten terugziet. Experimenteer met paars in je communicatie om je merk groots en rijk te presenteren, of lila om mysterie en romantiek uit te drukken.

Neutrale kleuren: zwart, grijs, wit en bruin

Neutrale kleuren als bruin, wit, grijs en zwart moeten we natuurlijk niet vergeten. Ze kunnen andere kleuren ondersteunen of juist meer naar de oppervlakte halen, zodat ze echt van je scherm of drukwerk af spatten. Felgeel springt er bijvoorbeeld meer uit tegen een zwarte achtergrond dan tegen een witte. Gebruik je texturen? Dan kun je voor de basis met bruin een aardse sfeer schetsen.

Uiteraard blijven kleuren voor een gedeelte subjectief. Wat de ene persoon gelukkig maakt, is voor de andere persoon onaangenaam. Dit kan te maken hebben met bijvoorbeeld persoonlijke ervaringen in het verleden, of door culturele verschillen. Nu weet je hoe kleur en emotie aan elkaar verbonden zijn. Start met het bestuderen van je doelgroep, en stem je kleuren hier zorgvuldig op af.

Over de auteur: Ferry van der Stelt is interaction designer bij Elevate Digital.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond