-

Dit kan het nieuwe Shopware 6 

Het nieuwe Shopware 6 belooft veel nieuwe features en technische hoogstandjes waarmee iedere webwinkelier zijn of haar webshop voorbereidt op de toekomst. Voor Shopware is het de volgende stap in de ontwikkeling van hun webshopplatform naar uitgebreid e-commercesysteem. Wat is er nieuw?

Met ‘your freedom to grow’ als leus laat de ontwikkelaar zien zich, zoals altijd, volledig toe te leggen op het faciliteren van groei voor haar gebruikers. Hoe ziet dat er precies uit in Shopware 6? En wat betekent het voor de techniek of op het gebied van marketing? Dit zijn de noviteiten van Shopware 6 op het gebied van techniek, marketing, groei naar nieuwe markten, migraties en prijs. 

Techniek

De hoofdboodschap van Shopware over versie 6 komt neer op meer flexibiliteit en minder complexiteit. De technische structuur van het systeem is helemaal opnieuw opgebouwd en is vormgegeven volgens het headless commerce principe. Door deze benadering zijn externe systemen op eenvoudige wijze aan te sluiten op de shop. Dit betekent dat elke Shopware 6 shop te koppelen is met mobiele apps, social shopping platformen, lokale POS-systemen, maar ook met nieuwe verkoopkanalen die zich in de toekomst gaan ontwikkelen zoals bijvoorbeeld voice commerce. 

Marketing

Op marketinggebied is het onwaarschijnlijk dat Shopware 6 online ondernemers gaat teleurstellen. Eerdere versies staan al bol van tools en functionaliteiten waarmee gebruikers visuele en inspirerende shops kunnen maken, denk maar aan de befaamde Shopping Worlds en Storytelling functies. Shopware 6 borduurt hierop voort met het nieuwe Shopping Experiences: een functionaliteit die gebruikers in staat stelt om commercie, content en design op eenvoudige wijze naadloos te integreren, ongeacht type content of device.

De interface heeft het bekende drag & drop systeem aan de basis liggen waardoor ook minder technisch onderlegde gebruikers een mooie shop met inspirerende experience kunnen maken, eventueel voorzien van custom elementen. Voor de consument betekent het een shopping experience waar beleving nog meer centraal staat, helemaal in stijl met de tijdsgeest anno nu. 


voorbeeld Shopping Experiences. Bron: Shopware

Internationalisatie

De slogan van Shopware 6 ‘your freedom to grow’ komt ook tot zijn recht op het gebied van uitbreidingsmogelijkheden naar het buitenland. Shopware wil hiermee verder gaan dan het simpelweg aanbieden van vertalingen en maakt het groeien naar nieuwe markten flexibel en veilig. Shopware 6 is voorbereid op verschillende juridische situaties in verschillende landen, ondersteunt land specifieke verkoopkanalen en heeft functionaliteiten die andere valuta, aangepaste btw prijzen en prijs configuratie ondersteunen. Ook wordt Shopware 6 standaard uitgeleverd in het Engels om de internationale backend gebruiker beter te bedienen.

Overstappen 

De nieuwe editie wordt in juli gelanceerd dus de eerste shops zullen zich naar verwachting in het najaar gaan laten zien. De release van een nieuwe versie betekent in het geval van Shopware niet dat zijn voorgangers tot verdoemenis veroordeeld zijn. De ontwikkeling van Shopware 5 blijft zich namelijk voortzetten en de versie blijft ondersteund voor in ieder geval vijf jaar. Dat betekent dat online ondernemers die nu Shopware 5 gebruiken daar rustig mee kunnen blijven werken en op eigen tempo kunnen overstappen naar 6 in de komende jaren.

Tegelijkertijd met de release van Shopware 6 wordt ook Shopware 5.6 gelanceerd, voorzien van onder andere de feature Visual Merchandising. Hiermee kun je de indeling van producten op de categoriepagina visueel maken door producten, outfits of collecties samen tonen. Dit was een veelgevraagde feature die voorheen via maatwerk werd gerealiseerd, nu is deze geïntegreerd in Shopware zelf. 

Overstappen van een niet-Shopware webshop naar Shopware 6 is natuurlijk ook nog steeds mogelijk zoals gewoonlijk. Afhankelijk van de complexiteit van de shop zal het migratieproces eenvoudiger zijn of meer voeten in de aarde hebben. Shopware doet er in ieder geval alles aan om overstappen naar de nieuwe versie zo flexibel en intuïtief mogelijk te maken met plug-ins en andere opties. 

Prijs

De prijzen van de Shopware 6 edities zijn bekend maar nog niet officieel bevestigd. De Community Edition blijft wel kosteloos beschikbaar net zoals nu het geval is, de Professional Edition zou 2.495 euro moeten gaan kosten en de Enterprise Edition prijs gaat op aanvraag en vanaf 39.995 euro. Hiermee is Shopware 6 ook qua prijsstelling interessant voor zowel kleine als grote organisaties. 

Het nieuwe Shopware is een mooi nieuw platform is voor online ondernemers die meer willen dan een standaard webshop. De functionaliteiten bieden tal van mogelijkheden om inspirerende en converterende webshops te realiseren die bijdragen aan de groei van online bedrijven. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond