Dit moet je weten over de headless commerce-hype
Van oriëntatie tot aankoop, van contact met je klant tot de platformen waar je als merk zichtbaar moet zijn: de coronapandemie heeft alle aspecten van het aankooptraject in rap tempo veranderd. Dankzij headless commerce kun je op deze behoeften inspringen en alle ontwikkelingen bijbenen. Wat moet je weten over deze e-commerce-hype?
Headless commerce geeft je de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen dat je nodig hebt om je klanten snel te bedienen. Dat komt doordat je de front-end en back-end van een e-commerce-applicatie van elkaar scheidt. Zo richt je je systeem helemaal op je eigen manier in: precies zoals jij en jouw klanten willen. En zo ben je volledig in controle over de klantervaring.
Tools als Commerce Cloud Progressive Web Application (PWA), Heroku en MuleSoft kunnen worden ingezet om een headless experience layer te maken, gebaseerd op je commerce-API’s. Deze onderdelen geven je de flexibiliteit om nieuwe functionaliteiten en ervaringen te creëren en zo je de betrokkenheid van je klanten te vergroten. Op die manier blijf je anticiperen op hun verwachtingen en sluit je er naadloos op aan.
De sleutel ligt nog steeds in klantervaringen
Ook als de coronacrisis voorbij is, blijven de huidige vormen van interactie waarschijnlijk de norm voor klanten. En hoe beter je aansluit aan hun behoeften, hoe langer klanten blijven hangen. Zo blijkt uit eigen onderzoek dat 80% van de klanten hoe ze iets kopen (de ervaring) net zo belangrijk vindt als wat ze kopen (het product of dienst). Je kunt als bedrijf dus een onderscheidende digitale klantervaring bieden dankzij een volledig op maat gemaakte experience layer, gebaseerd op een headless architectuur.
Hiermee kun je nieuwe content toevoegen en direct gebruiken. Klinkt logisch, toch? Maar bij veel sites met traditionele e-commerce-architectuur duurt het vaak minuten- of zelfs urenlang voordat alle gebruikers het nieuwste ontwerp van een merk zien. Zonde van de tijd.
Daarnaast kun je alle bedieningselementen makkelijk zelf beheren. Je kunt dus experimenteren met content en vormgeving en deze helemaal afstemmen op jouw wensen. En nog belangrijker: op de wensen van je klanten. Als je je experience layer bouwt met een headless aanpak, krijg je de volledige controle over het design en de uitstraling op verschillende apparaten en daarmee tot op de pixel controle over de gebruikerservaring.
Voordelen van headless commerce
Headless commerce kan je bedrijf echt een boost geven. Tegelijkertijd verhoogt het ook nog eens de klanttevredenheid. De grootste voordelen van het gebruiken van headless commerce? Volledige controle over het design en de implementatie van de ervaringen, één ware bron voor al je commerce-content en aanbod over alle kanalen, je bestaande tools en systemen (bijvoorbeeld CMS) blijven gebruiken, tijdsbesparing voor je IT’ers en snellere marktintroductie.
Voor medewerkers maakt headless commerce het leven makkelijker. Met de juiste headless-oplossing en -architectuur kan je team haar bestaande tools en systemen blijven gebruiken om content en de front-end te beheren. Zelfs als je niet over gespecialiseerde vaardigheden beschikt, pik je het gemakkelijk op.
Zodra je de techniek hebt, beschik je meteen over de juiste tools voor elke klus. Ook voor die persoonlijke ervaringen waar klanten steeds meer om vragen. Dankzij gedeelde data over promoties, voorraadniveaus en producten kun je over al je kanalen een consistente merkervaring leveren. Zo creëer je een ware omnichannel-beleving. Je klanten zien hetzelfde op je webshop, mobiele app en in de endless aisles, terwijl je maar op één plek aanpassingen hoeft te doen aan je content.
Bedrijven met een sterk IT-team, met kennis van de nieuwste front-end-experience frameworks (zoals React en Vue), kunnen aan de slag met het ontwikkelen van hun eigen experience layer, en deze integreren met de API’s van hun commerceplatform om je nieuwe apps sneller te kunnen uitrollen. Die leiden dan weer tot betere klantbetrokkenheid en een hogere conversieratio.
Dat alles betekent dat je vliegensvlug in kunt spelen op nieuwe markttrends. Zonder kostbare tijd te verliezen aan de ontwikkeling van de back-end. Je rolt snel nieuwe front-end-omgevingen uit, waardoor je de nieuwste ontwikkelingen bij beent en altijd voorop loopt.
Aan de slag met headless commerce
Developers zijn geen designers en designers zijn geen developers. Daarom laat headless commerce beide specialisten doen waar ze goed in zijn: developers maken op basis van één dataoverzicht consistente ervaringen voor álle kanalen. Met alle tools die ze maar willen. En creatieve teams krijgen zo de ruimte om de gebruikerservaring en interface te optimaliseren. Met meer klantbetrokkenheid en conversies tot gevolg. Zo ben je verzekerd van aantrekkelijke klantervaringen.
Meer klantbetrokkenheid en conversies om zo de beste customer experience te creëren klinkt als toekomstmuziek. Maar het kan nu al, met headless commerce. Lees hier meer over wat je er mee kan.
Over de auteur: Christian Sylvestre is Director, Commerce Cloud Professional Services Northern Europe bij Salesforce.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond