-

Drie merken die jongeren wél weten te binden via Instagram

Instagram is het snelst groeiende kanaal van dit moment, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 van NEWCOM. Waar in 2017 zo’n 3,2 miljoen Nederlanders gebruikmaakten van dit platform, is dit in 2018 gestegen naar 4,1 miljoen. Deze stijging was vooral zichtbaar onder de vijftien- tot en met negentienjarigen. Onder hen verslaat Instagram met 50 procent voor het eerst Facebook met 43 procent in het dagelijks gebruik. Hoe bind je deze doelgroep via dit kanaal aan jouw merk? 

Uit het onderzoek van NEWCOM blijkt dat veel vijftien- tot en met negentienjarigen vinden dat er op Facebook te veel mensen zitten waar ze niets mee hebben. Ze voelen zich er niet meer thuis. Facebook vergrijst dus. Bij Instagram is dit (nog) niet aan de orde. Slechts minder dan een kwart van de veertigplussers maakt gebruik van dit platform. Daarnaast vinden jongeren dat Facebook is gevuld met te veel advertenties en te weinig interessante mensen. Daarbovenop spreekt Instagram ook nog eens de taal van de millennials.

De ongeschreven regels van Instagram 

Jongeren maken op een geheel eigen wijze gebruik van Instagram. Ze hebben hier namelijk hun ongeschreven regels. Instagram-tags en -comments zijn bijvoorbeeld onwijs belangrijk voor deze tieners. Ze tonen niet alleen iemands sociale kringen, maar ook hoe hoog je staat op de sociale ladder. Neem het taggen in eigen foto’s. Wanneer iemand bijvoorbeeld een selfie plaatst op Instagram en daarbij een ander tagt in zijn ogen, dan geeft dit een hechte vriendschap aan. Word je daarentegen in de zijkanten van de afbeelding getagd, een zogenoemde ‘hoektag’, dan sta je juist weer lager in de pikorde. 

Ook de comments zijn gewijd aan bepaalde regels. Als je echt goede vrienden bent, dan plaats je meestal zo’n negen reacties onder elkaars foto’s. Je schrijft hier dingen als ‘ihvj’ (lees: ‘ik hou van je’), ‘model’ en ‘broer’, gevolgd door vele hart-emoji’s bij de meisjes of spierballen bij de jongens. Dit wordt gedaan om vriendschappen te showen, maar ook om te zorgen dat je vrienden altijd veel comments hebben onder hun foto’s. Dat staat goed tegenover de buitenwereld. Meer van dit soort ‘regels’ worden beschreven in de 5-delige webserie van NPO3 ‘Netiquette’. Bekijk hieronder de eerste aflevering ‘INSTAVRIENDSCHAP’.

Populaire Instagram-accounts

Rumag

Rumag is één van de Nederlandse Instagram-accounts die door veel jongeren wordt gevolgd. Met zijn controversiële en soms grove teksten, heeft het ten tijde van dit artikel al 843.000 volgers. Daarnaast post het account zo’n twintig tot dertig berichten per week, die massaal geliked worden. De teksten, die zich kenmerken door de punten tussen de woorden, zorgen voor veel herkenbaarheid onder de jonge doelgroep. Jongeren taggen elkaar dan ook veel in de verschillende posts. Het merk verdient hier echter niet aan, maar wel aan de kleding en accessoires die worden verkocht

UvA-professor Willemijn van Dolen, deskundige op het gebied van internetstrategie en marketing, maakte samen met promovendus Bob Rietveld al eens een analyse van dit populaire account. Zij noemt Rumag een beweging bestaande uit een groep loyale volgers. Dat lijkt te kloppen. Rumag beschikt namelijk over een speciale promotiecrew bestaande uit modellen, fotografen en schrijvers die zorgen voor de teksten. Zij worden zorgvuldig gekozen en delen de dingen die ze in hun dagelijks leven meemaken met de oprichters. Ze identificeren zich met het merk en ademen Rumag. 

Rumag speelt met zijn posts goed in op vier factoren, namelijk actualiteit, herkenbaarheid, interactie en samenwerkingen met andere merken. Door dit te doen, realiseert het merk een hoge betrokkenheid.

Top Notch

Top Notch brengt muziek uit van onder andere diverse populaire Nederlandse (hiphop)artiesten. Ondertussen is het echter niet meer alleen een label, maar ook een populair merk met een eigen community. Met zijn 138.000 volgers op Instagram (op Facebook zijn het er 119.000) is het een sterk jongerenmerk. De jeugd houdt van hiphop en muziek verbindt.

Kijkend naar de comments onder de laatste posts van Top Notch op Instagram, zou je kunnen concluderen dat veel tieners dit merk (actief) volgen. Top Notch weet wat de jeugd wil en dit zie je terug in het Instagram-profiel. Wat dit merk vooral erg goed doet, is inspelen op het grote online bereik van hun artiesten. Vele bekende namen zijn namelijk gekoppeld aan dit label, zoals Broederliefde, Lil Kleine, Ronnie Flex, Rico & Sticks, De Jeugd van Tegenwoordig, Typhoon en Roxeanne Hazes. Het voordeel is dat deze artiesten vaak voordat ze een contract tekenden al een flink online bereik hadden. 

 

NORI 🔥 @ronnieflex010 @trobiofficial (link in stories ↖️)

A post shared by Top Notch (@topnotchnl) on

Top Notch post ongeveer veertig berichten per week, waarbij een groot gedeelte uit video’s bestaat. Dit is slim, want videocontent is de marketingtrend van 2018. Er wordt hierbij verwacht dat in 2019 videocontent 80% van het internetverkeer zal vertegenwoordigen. Dat video’s goed aanslaan, blijkt ook uit de enorme populariteit van het YouTube-kanaal van Top Notch. Het bedrijf zet in op visuele online content in plaats van radio. Op dit moment heeft het videoaccount meer dan 1,1 miljoen abonnees, waarbij de populairste video’s soms meer dan 25 miljoen keer worden bekeken. Veel views zijn belangrijk, want daar halen de artiesten onder andere hun boekingen uit. Naast deze eigen video’s, gaat Top Notch ook samenwerkingen aan met andere bedrijven. Zo maakte het bedrijf onlangs een video met de Rabobank voor de campagne Passi. Top Notch weet dus goed hoe je jongeren bereikt en van die kennis maken andere merken graag gebruik.

Video Top Notch x Rabobank Passi:

433

433 was het eerste kanaal dat zich met een hoge dosis humor op voetbal richtte. 433 is een zusterbedrijf van het bekende kledingmerk BALR. en werd in 2013 opgericht samen met Rogier Deelstra van het AD. Oud-voetballer Demy de Zeeuw wilde naast het kledingmerk een contentplatform creëren, omdat dit een slim marketingkanaal zou kunnen zijn voor het livestyle merk. Een slimme socialmediastrategie. Daarbij richt 433 zich niet specifiek op jongeren, maar kijkend naar de reacties, zorgen zij wel voor veel engagement. 

Meteen al vanaf de start groeide alle kanalen van 433 exponentieel, maar op Instagram is het bedrijf het grootst. Het internationale Instagram-kanaal heeft ten tijde van dit artikel 16,1 miljoen volgers, maar ook de vele subpagina’s zijn groot. Zo is er een 433fifa met 1,6 miljoen volgers, een 433skills met 907 duizend volgers, 433kids met 411 duizend volgers en 433nl (de Nederlandse versie van 433) met 287 duizend volgers. In totaal zijn er vijftien accounts. Het inzetten van een hoofdaccount met subaccounts is handig, want daarmee kun je vanuit verschillende hoeken content aanjagen. Ieder account heeft zijn eigen thema. Daarnaast wordt de content die niet geschikt is voor het hoofdaccount van 433, gepost op de andere pagina’s. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van de belangrijkste pagina gewaarborgd blijft. 

Can @xavisimons be the best in the world? ⚽❤

A post shared by 433 | Kids (@433kids) on

Veel clubs willen samenwerken met 433. Vaak benaderen ze het merk met de vraag of ze een video van de club kunnen posten, omdat ze graag gebruik willen maken van het grote publiek. Het is dus niet alleen een kanaal ván voetballers, maar ook vóór voetballers. Deze sporters willen hun fans graag een kijkje achter de schermen geven door de lens van 433. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door ‘takeovers’, waarbij voetballers het Instagram-account tijdelijk overnemen door exclusieve video’s in de Stories te plaatsen. Zij zien 433 echt als een community.

Alle kanalen van 433 zijn vooral erg goed in één ding: het creëren van interactie met de volgers. Vaak worden er in de posts vragen gesteld, waarop de vele volgers kunnen reageren. Het Nederlandse kanaal verwijst hierbij ook goed naar de Stories, waarbij gebruik wordt gemaakt van de poll die Instagram sinds kort biedt. De doelgroep kan stemmen of ze iets bijvoorbeeld een overtreding vinden. Daarnaast maakt 433 net als Top Notch goed gebruik van videocontent. Hierbij is het belangrijk dat de video’s zo kort mogelijk zijn, waarbij het gaat om de details. Dit om de aandacht van de Instagram-gebruiker te vangen. Mensen raken snel verveeld en scrollen snel door hun Instagram-feed, waardoor lange video’s hun doel niet bereiken. 

Ervaar de jongerenwereld

Het is belangrijk om de jeugd te begrijpen, wil je goed op jongeren kunnen inspelen. Jongeren zijn niet meer gevoelig voor standaardadvertenties en lopen er zelfs voor weg. Wil je de vijftien- tot en met negentienjarigen echt aan je merk binden? Zorg dan dat ze zich met het merk kunnen associëren en bouw een online community. De jeugd zoekt herkenbaarheid, en hun online status is onwijs belangrijk. Dit uit zich niet alleen op persoonlijke Instagram-profielen, maar ook in de accounts die jongeren volgen. En bovendien: durf! Doe iets unieks, iets wat jongeren nog niet gezien hebben en bindt de juiste influencers aan je merk. 

Zeg het maar: goal or no goal? 🤔 Stem in onze stories!

A post shared by 433NL | Voetbal (@433nl) on

 

Dit bericht is 14 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond