-

Drupal schuift met samenwerking Magento richting e-commerce

Een opvallende aankondiging: de CMS-specialist Acquia en Magento gaan samenwerken. Het bedrijf van Drupal-ontwikkelaar Dries Buytaert gaat samen met Magento onder meer zorgen voor een betere integratie van het CMS en e-commerceplatform.

Online commercie verandert, zeggen de twee bedrijven. De klantervaring moet gepersonaliseerd worden en dat vraagt naast een goed e-commerceplatform om een integratie met content management.

Waarvoor dat nodig is? ’Commerce teams zoeken naar mogelijkheden om content op te nemen in de gehele customer journey’, zegt Dries Buytaert, CTO bij Acquia in een toelichting. Artikelen, lookbooks, handleidingen, productvideo’s en reviews, zijn daarvoor bijvoorbeeld nodig. Van oudsher zijn e-commcerceplatformen daarin niet gespecialiseerd. Een betere vervlechting met een CMS als Drupal is in zijn ogen dan ook een logische stap. De twee werden in praktijk sowieso al vaak in combinatie gebruikt.

Contentrijke ervaringen

De samenwerking moet ertoe leiden dat de personalisatie van e-commerce real-time en op grote schaal kan worden ingevoerd. Marketeers krijgen bovendien direct grip op de klantervaring. Er is te bouwen aan ‘contentrijke ervaringen’ en door de betere aansluiting op elkaar hopen de twee organisaties flexibeler te kunnen reageren op technologische veranderingen in de markt.

CMS-bedrijf Acquia weet uit eigen ervaring dat bedrijven als Puma, Motorola en Tesla in hun ‘content for commerce’-strategie kiezen voor een combinatie van Drupal en de diverse commerceoplossingen. In complexe situaties wordt er bijvoorbeeld gekozen voor IBM WebSphere Commerce of SAP/hybris, in eenvoudigere situaties voor Elastic Path. Magento valt daar wat hem betreft precies tussenin.

Het toevoegen van Drupal is vaak eenvoudiger dan het ontmantelen van een bestaand commerce-systeem, legt Buytaert uit. In praktijk zijn die al vervlochten met ERP’s, kassa- en verkoop-systemen, CRM-software en tools voor Product Information Management. Een best-of-breed-strategie waarbij voor ieder specifieke functie een softwarepakket wordt geselecteerd die de beste is in zijn soort, is waarschijnlijk de juiste, denkt hij. Een belangrijk onderdeel van Acquia’s strategie is dan ook om Drupal en de content beheerfuncties nog beter te laten aansluiten op andere commerceplatformen.

Magento sluit wat betreft techniek naadloos aan. Beide systemen zijn bovendien open source. Maar niet in de laatste plaatst stuurt de markt hierop aan, zegt de CTO van het bedrijf. ‘Er is veel vraag naar de Drupal-Magento integratie.’

De aankondiging kwam niet alleen uit de lucht vallen, die is des te opvallender omdat er ook al een e-commerceoplossing voor Drupal zelf is. ‘Drupal Commerce’ is recent volledig herbouwd om met de nieuwste functies uit Drupal 8 overweg te kunnen. Op de DrupalCon, een grote conferentie rondom dit CMS, toonde maker Commerce Guys een blik op de nieuwste kenmerken. Commerce Guys zegt in een reactie blij te zijn met de nauwere samenwerking met Magento. ‘Daarmee geeft Magento (eindelijk) toe wat de tekortkomingen zijn en waar Drupal juist goed in is: content management.’

Deel dit bericht

2 Reacties

Ronald

Deze aankondiging komt inderdaad uit de lucht vallen. Zeker nadat Magento afgelopen december de technologie van ‘Bluefoot CMS & Page Builder’ heeft gekocht

Mathijs - Guapa BV

@Ronald deze aankondiging stamt uit november dus zelf nog voor de aankoop van Bluefoot. Het gaat als je mij vraagt in deze niet zozeer in de technologie maar om de strategische samenwerking!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond