-

Duitse uitgaven ‘programmatic’ nemen dit jaar met 50 procent toe

Dit jaar zullen bedrijven in Duitsland bijna 50 procent meer uitgeven aan programmatic display advertising dan in 2015. Net als in veel andere landen blijven de bestedingen maar toenemen. De uitgaven zijn eind 2016 verdubbeld ten opzichte van 2014.

Die voorspelling doet een belangrijke branchevereniging, de Bundesverband Digitale Wirtschaft (BVDW), in een rapport. Tot die prognose komt BVDW nadat het de (verkoop)data van één van de grote advertentieplatformen verzamelde en extrapoleerde naar de gehele Duitse markt. Dat was hard nodig, zegt de instantie, want programmatic groeit zienderogen, maar het aantal valide onderzoeksresultaten was beperkt. De analyse maakt duidelijk dat er dit jaar opnieuw sprake zal zijn van dubbelcijferige groei.

Schermafbeelding 2016-06-14 om 15.04.12

Waar er in 2015 nog 390 miljoen euro is uitgegeven, zal dat dit jaar toenemen tot 566 miljoen. Een toename van 45 procent. 32 procent van het totale aantal online display advertenties wordt dan ‘programmatic’ ingekocht. De 23 procent programmatic van vorig jaar bleek al ruim boven verwachting. Marktonderzoeker IDC voorspelde in 2013 een aandeel van ongeveer 17 procent.

Schermafbeelding 2016-06-14 om 15.04.21

Hoewel er dus sprake is van groei, zijn er net zulke serieuze problemen te benoemen. Zo gaf de helft van de in Duitsland ondervraagde marketeers niet zo lang geleden aan weinig controle te hebben over eigen data. Nog eens een derde zegt volgens eMarketer (te) weinig zicht te hebben op waar campagnes draaien.

Wel lijkt het probleem van advertentiefraude iets af te nemen. Ongeveer zes procent van de Duitse display advertenties was frauduleus, berekende Integral Ad Ascience in een kwartaalrapport. De kans dat niet een mens maar een computer een advertentie ziet is bij programmatic wel iets groter dan bij directe handel (4,3 procent).

Eerder deze maand waarschuwde de World Federation of Advertisers nog dat de online fraude oploopt tot 50 miljard dollar wereldwijd bij ongewijzigd beleid. Die schatting werd zelfs conservatief genoemd omdat in feite iedere geautomatiseerde marktplaats makkelijk gemanipuleerd kan worden.

Duitse adverteerders zijn over het algemeen tevreden met hun keuze voor programmatic. Zo’n tweederde geeft dat aan. Dat is net iets meer dan voor ‘search’ (60 procent) of het gebruik van social media (41 procent). 

Q12016-DE-snapshot

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond