-

Orangedotcom is succesvol dankzij combinatie van lol en output

Zowel in 2016 als in 2017 won onlinemarketingbureau Orangedotcom een award voor ”beste agency bij de Dutch Search Awards.” “Alleen goed zijn in het bedenken en uitvoeren van slimme online marketing campagnes is niet genoeg. Dat kunnen veel meer bureaus in Nederland.”

“Het zit vooral in de sterke focus die we hebben om de allerbeste service te bieden aan onze opdrachtgevers”, zegt mede-oprichter Arnoud Duiker. “Daarnaast proberen we ook om de beste werkgever te zijn en het leukste bureau om bij te werken.” Volgens hem is het succes tijdens de Dutch Search Awards in 2016 en 2017 daarnaast ook te danken aan de sterke focus op kwaliteit. “Om de beste te zijn moet je zowel de beste kwaliteit als de beste service kunnen bieden. Alleen goed zijn in het bedenken en uitvoeren van slimme online marketing campagnes is niet genoeg. Dat kunnen veel meer bureaus in Nederland.”

Hoe het begon

In 2010 is Orangedotcom opgericht door Arnoud Duiker en Michael Hardeman. Na ervaring te hebben opgedaan bij een groot onlinemarketingbureau, en gewerkt te hebben voor klanten met een vooruitstrevende focus op online zoals KLM, Expedia en Hotels.com, besloten ze dit zelf te gaan doen. “Vanaf het begin was het duidelijk dat we gingen vernieuwen en zaken anders gingen doen dan de gevestigde orde. Een toonaangevend bureau zijn en de allerbeste service bieden aan opdrachtgevers, dat was ons doel. En daarnaast wilden we een dermate leuke werkgever en bureau zijn, dat we er zelf ook zouden willen werken.”

Strategie Orangedotcom

Hoe is de strategie anders dan die van de concurrenten? “Om je te onderscheiden tussen het grote aanbod van bureaus is niet gemakkelijk. Er zijn een heleboel onlinemarketingbureaus en ze claimen allemaal ongeveer hetzelfde te zijn; resultaatgericht, innovatief, betrouwbaar, de beste resultaten, het maximale uit een campagne halen, etcetera.”
Het bureau zegt de best denkbare service te bieden en probeert dit te bewijzen door regelmatig een “klantbelevingsonderzoek” te doen, onder alle opdrachtgevers. In dit onderzoek worden vragen gesteld over de communicatie, service, kennisniveau van de consultant en de resultaten. Het hoge gemiddelde cijfer geeft aan dat klanten erg tevreden zijn en biedt daarnaast mogelijkheden om op tijd bij te sturen, mocht dat nodig zijn. Ook het feit dat veel opdrachtgevers al vier of vijf jaar samenwerken met het bureau, is niet erg gebruikelijk in deze wereld.     

Beste werkgever

Orangedotcom wil niet alleen het leukste bureau zijn om mee te werken, maar ook het leukste bureau om bij te werken. “We willen de allerbeste werkgever zijn. Want om de beste te willen zijn, hebben we ook de beste mensen nodig.” Daarom krijgen ‘ODC-ers’ veel vrijheid en verantwoordelijkheid en daarnaast de ruimte om te groeien. Iets wat door online marketingconsultants als erg belangrijk wordt ervaren. Er zijn veel meer dingen belangrijk dan alleen een goed salaris en een pensioen. Zo krijgen alle nieuwe collega’s bij Orangedotcom een aantal intensieve externe trainingen op het gebied van communicatie, consultancy en prioriteitsmanagement. Deze ‘soft skills’ zijn ontzettend belangrijk bij de ontwikkeling van goede mensen en bij het bieden van de beste service aan opdrachtgevers. Het inhoudelijke online marketingvak is vrij snel te leren, maar dan zit je pas op de helft. Hoe je met verschillende klanten en collega’s het beste om kan gaan, welke communicatiestijl je wanneer kunt gebruiken en hoe je een echt goede presentatie geeft, zijn vaak veel lastiger.     

Onbeperkte vakantiedagen

De grote vrijheid en verantwoordelijkheid uit zich ook in het feit dat het bureau onbeperkte vakantiedagen heeft. Al klinkt onbeperkt misschien alsof iedereen de hele tijd op vakantie is, dat valt reuze mee. “Het is meer dat we gewoon geen maximaal aantal vrije dagen hebben”, aldus Duiker. “We willen maximale vrijheid bieden en weten dat onze mensen dit enorm waarderen en met deze vrijheid goed om kunnen gaan. Iedereen wordt beoordeeld op output en natuurlijk niet op het aanwezig zijn.” Het bureau kijkt bij iedereen naar de bijdrage aan het bedrijfsresultaat en ook naar de cijfers van het klantbelevingsonderzoek. Als de output en kwaliteit goed zijn, kunnen mensen zelf bepalen hoe vaak ze vrij nemen.     

Werkweek in het buitenland

Een andere manier om te laten zien dat ze anders zijn, is door het organiseren van een jaarlijkse werkweek in het buitenland. Vorig jaar was deze in Berlijn en dit jaar in Barcelona. Het bureau huurt dan een groot appartement in een leuke stad, vanuit waar iedereen kan werken aan de marketingcampagnes voor klanten. Bijna alles kan gewoon gedaan worden door ‘remote working’ en opdrachtgevers merken vaak niet eens dat ze een week in het buitenland zitten. Naast de reguliere werkzaamheden, organiseren ze ook een aantal activiteiten. Denk aan bedrijfsbezoeken, etentjes, stapavonden en een eigen conferentie genaamd “Orangecon.”  

Online marketing met een knipoog

Orangedotcom noemt zich een ‘award winning online marketing bureau met de best denkbare service.’ Dat getuigt van enige bravoure, maar laat vooral ook de torenhoge ambitie en drive zien. Gelukkig nemen ze zichzelf niet al te serieus, maar hun werk des te meer. “Het moet vooral ook leuk zijn om met een bureau te werken en makkelijk zijn om mee samen te werken. We zijn vakidioten en specialisten in wat we doen, maar we bekijken ons werk ook altijd vanuit andere invalshoeken. We hebben enorm veel lol in ons werk en dat merken onze opdrachtgevers ook.”

Dit bericht is 14 keer gedeeld

2 Reacties

Sjoerd

Leuk verhaal ..

Frits

Haha ‘het bureau huurt een groot appartement in een leuke stad’. Doe mij ook zo’n stad

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond