-

Dynamiek stimuleert innovatie in affiliate model

Het traditionele model van affiliate marketing is het doorverwijzen van verkeer vanaf een publisher naar een adverteerder. Maar de opkomst van nieuwe technologieën en samenwerkingsverbanden zorgen ervoor dat het affiliate model veel dynamischer is geworden. En dat werkt innovatie in de hand.

Inspelen op actuele ontwikkelingen

Innovatie betekent wat ons betreft dat je snel kunt inspelen op ingrijpende marktveranderingen. Dat is de kracht van het affiliate marketingkanaal: sneller reageren dan traditionele kanalen. Een goed voorbeeld hiervan is Intelligent Tracking Prevention (ITP) 2.0 dat Apple met ingang van de huidige Safari-update heeft ingevoerd om de privacy van de gebruiker te beschermen. Dit betekent dat het plaatsen van third party cookies én third party redirects worden geblokkeerd, waardoor het traceren van clicks en conversie op deze manier niet meer mogelijk is. Dat zou betekenen dat adverteerders en publishers geen inzicht meer hebben in het effect van affiliate marketing als het gaat om verkopen via Safari.

Voor adverteerders die gebruikmaken van conditionele tracking met behulp van derde partijen zoals Doubleclick, heeft ITP 2.0 mogelijk een nadelig effect op het meten van sales die via de Safari-browser tot stand zijn gekomen. Je hebt als publisher data nodig die inzicht geven in waar er mogelijk daling in performance is na de intrede van ITP2 zodat je kunt bepalen hoe je de promotionele activiteiten en verkeer het beste kunt beheren. De oplossing hiervoor is gebruikmaken van een volledige trackingoplossing zodat je geen sales meer mist.

Offline promotie meetbaar maken met online tools

Offline is nog altijd een krachtig verkoopkanaal dat van oudsher niet binnen het affiliate model paste. Hoe meet je immers het sales-effect van een offline publisher op de verkopen? De cookieless vouchercode is een oplossing hiervoor.

Hoe gaat dat in de praktijk in zijn werk? Het huizenplatform Huispedia stuurt mensen die net een huis hebben ge- of verkocht een verhuisdoos met informatie. Daarin worden van een aantal adverteerders flyers gestopt die zijn voorzien van de cookieless vouchercode. Als de consument de code inzet voor een aanschaf op de website van de adverteerder, zoals een inboedelverzekeraar of een meubelwinkel, dan is dankzij de code bekend dat de affiliate commissie daarvoor moet worden toegekend aan Huispedia.

De vouchercode kan ook worden ingezet om de sales te meten op platformen waar partnerlinks verboden zijn of niet effectief kunnen worden gebruikt, zoals Instagram. Hierdoor heeft de adverteerder veel meer mogelijkheden om zijn promotie te tonen en kanalen waar sales worden gerealiseerd dan wanneer zou zijn vastgehouden aan de klassieke trackingmethode.

Verbeteren van bestaande producten

Zoals gezegd zien wij innovatie ook als het verbeteren van bestaande producten. Een prakrijkvoorbeeld: aan de eindklantzijde worden de verzamelde data steeds vaker toegepast voor personalisatie, zoals productaanbevelingen. Aan de publisherkant bleven de inzichten daarbij achter. Zij kregen enkel te horen dat er een sale was gerealiseerd op hun platform maar niet wat er dan precies was verkocht. Door product level tracking in te voeren weet de publisher wel welke producten hun gebruikers kopen, zodat zij beter kunnen inschatten welke categorieën scoren en daarop kunnen sturen om de resultaten te optimaliseren.

Nieuwe partnerships

Eerder schreven we al dat de traditionele driehoekssamenwerking tussen netwerk, publisher en adverteerder is uitgebreid met partnerships tussen publishers onderling die worden gefaciliteerd door het affiliate marketingnetwerk. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijkingstool van mobieletelefoonabonnementen die wordt getoond op een lifestyle website.

Die tool is uiteraard zichtbaar voor de consument maar er kunnen ook achter de schermen samenwerkingen worden aangegaan tussen publishers met veel bereik en technologieproviders. Dit gebeurt bijvoorbeeld met de personalisatieoplossing van Retail Rocket. De features daarvan worden aangeboden aan adverteerders die hierbij baat zouden kunnen hebben en worden via het affiliate platform geïmplementeerd met gebruik van een tag. De specifieke kennis van een technologieprovider kan zo worden gebruikt om de affiliate resultaten te optimaliseren.

De in dit artikel genoemde vier trends en ontwikkelingen hebben een grote impact op publishers en adverteerders. Affiliate marketing is in beweging en dat is goed, maar kan ook voor complexiteit zorgen. Een goede affiliate partner kan die complexiteit managen dankzij een scherp oog voor innovatie.

Meer weten over innovatie in affiliate marketing? In de podcast ‘Van tech naar euro’s. Waarde creëren met innovatie’ delen Retail Rocket en Siebel Juweliers hoe innovatie bijdraagt aan de business goals. En in de podcast ‘Innovatie in affiliatie’ hoor je praktische tips & tricks hoe je dit kunt toepassen in je programma.

Deel dit bericht

1 Reactie

Tom - Meublie

Goed artikel! Voor publishers is het super belangrijk om te blijven spelen op de veranderende markt. Binnen marketing is een ding zeker en dat is dat de markt blijft veranderen.

Dit geeft bedreigingen maar ook meteen kansen voor publishers die hier snel op weten in te spelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond