-

Een succesvolle omnichannelstrategie begint met de flexibiliteit van composable e-commerce

In een uitdijend landschap van verschillende e-commerceplatforms wordt het steeds lastiger om data uit verschillende silo’s heen en weer te laten stromen. Terwijl zowel de klant, de inkoper als de leverancier daar wél om vraagt. Met de ‘composable’-e-commerce-benadering herstel je de samenhang en open je de weg naar geleidelijke groei.

Meer dan tachtig procent van de B2B-inkopers is bereid over te stappen naar een andere leverancier als die een betere digitale ervaring biedt. Wie niet achter wil blijven zal dus nu moeten investeren in een B2B-ervaring die het B2C-niveau op z’n minst evenaart. Modulair kunnen groeien én verbinden, is daarbij de sleutel.

Onderlinge verbinding

Met de volwassenwording van omnichannel is e-commerce steeds complexer geworden. Klanten oriënteren zich op het ene platform, ronden hun aankoop af in een webshop en halen het product vervolgens op in een winkel. Om te voorkomen dat die kanalen op zichzelf komen te staan en de onderlinge verbinding missen, is een holistische benadering nodig.

Maar hoe bouw je een platform waar zowel de B2B-relatie met leveranciers als het B2C-consumentenkanaal als een eenheid opereert? Zeker in een omgeving waar de marktomstandigheden snel veranderen, vormt een gebrek aan samenwerking een uitdaging voor e-commercemanagers en grootschalig opererende retailers. Nu we qua groeitempo weer zijn teruggevallen naar het ‘oude’ niveau van voor de pandemie, zien we dat met name partijen die goed zijn in het leggen van een verbinding tussen de instore ervaring en de digitale ervaring, het beste presteren. Dat vraagt om een totaalaanpak.

Naadloos heen en weer stromende data

Door bijvoorbeeld klantdata die in de fysieke winkel verzameld wordt te koppelen aan het digitale platform, creëer je een end-to-end ervaring waarmee je klanten gepersonaliseerd kunt benaderen. Wie dat goed doet, stijgt al snel met kop en schouders boven de competitie uit.

Wat je ziet is dat de vraag naar Customer Data Platforms en slimme ordersystemen flink toeneemt. Daarbij loop je als e-commercemanager tegen een bekend probleem aan: want hoe zorg je ervoor dat je al die data, die vaak verspreid zijn over verschillende silo’s, integreert in één platform? Het doel is natuurlijk dat al die data ongehinderd en naadloos heen en weer stromen.

Passend bij specifieke behoeften

Een composable-e-commerce-aanpak beantwoordt aan de flexibiliteit en schaalbaarheid waar deze tijd om vraagt. Composable e-commerce helpt bedrijven flexibele, op maat gemaakte e-commerceoplossingen te bouwen door middel van het combineren van verschillende onafhankelijke en modulaire componenten.

In plaats van te vertrouwen op een alles-in-één-oplossing, stelt composable e-commerce bedrijven in staat om verschillende diensten en tools te integreren om een oplossing te creëren die het beste past bij hun specifieke behoeften. Dat wijkt sterk af van de oude benadering waarbij je zat opgescheept met een topzwaar systeem vol functionaliteiten die niet gebruikt werden.

Iedere module ‘best-of-breed’

Aan het modulair optuigen en inrichten van je e-commerceplatform (met omnichannelintegratie) zit nog een groot voordeel: het is veel kosteneffectiever om modules op basis van prioriteiten aan te schaffen, zoals een searchmodule, een ordersysteem of een CMS. Zo kun je geleidelijk en progressief investeren.

Dan blijft er bij de composable e-commerce aanpak nog een belangrijke vraag openstaan: hoe weet je nu bij het toepassen van die modules of je ook met de beste oplossingen te maken hebt? Door samen te werken met de non-profit MACH-alliance (Microservices, API’s, Cloud-native en Headless) heb je een garantie dat iedere module best-of-breed is. De alliantie ondersteunt de adoptie van moderne technologieën door middel van educatie, het delen van best practices en het bieden van middelen om bedrijven te helpen bij hun transformatie.

Beginnen en groeien

Wat zijn nu de eerste stappen die je moet zetten als je met composable e-commerce wilt gaan werken? Het beste is om te starten met een gecertificeerde partner, een partij die gespecialiseerd is en de markt en branche kent. Tegelijk is het van belang om je te realiseren dat alles in een keer aanpakken vaak niet haalbaar is. Wil je zinvol beginnen, dan moet je ook kijken naar die onderdelen in je bedrijfsvoering die om verbetering vragen. Zie je bijvoorbeeld dat je omzet mist doordat je ERP-systeem onvoldoende functioneert, dan kun je om te beginnen een nieuw ordersysteem implementeren. Maar dat kan voor iedere organisatie verschillen.

Het aantrekkelijke aan composable e-commerce is dat je precies daar kunt beginnen waar je de meeste impact maakt, en dat je vervolgens bij elke stap in je groei elementen kunt uitbreiden, aanpassen en toevoegen. Schaalbaar en meegroeien met de behoeften van een bedrijf zonder dat de holistische benadering uit het oog wordt verloren: dat is waar composable e-commerce voor staat.

Over de auteur: Iris Schiefer is Enterprise AE bij BigCommerce.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond