-

E-mail grootste impact op Black Friday en Cyber Monday

Amerikaanse retailers kunnen uitermate tevreden terugkijken op Black Friday en Cyber Monday, dat becijferde de Amerikaanse e-commerce specialist Custora. Op Black Friday werd er maar liefst twintig procent meer uitgegeven dan in 2013. Op Cyber Monday was dat vijftien procent meer. Daarmee gaat Cyber Monday de boeken in als de meest succesvolle dag ooit in de historie van e-commerce. Tegelijkertijd waren er twee duidelijke trends. De impact van m-commerce wordt groter en groter terwijl e-mailmarketing verreweg de meeste transacties genereerde.

Cyber Monday, nog geen tien jaar geleden geïntroduceerd door de National Retail Federation en Shop.org als tegenhanger van het traditioneel offline georiënteerde Black Friday, zou Amerikaanse retailers circa 2,6 miljard dollar hebben opgeleverd. Online en offline vervagen steeds meer, zeker nu mobiel steeds belangrijker gaat worden.

Gigantische groei mobiele shoppers

Het aandeel dat m-commerce heeft bijgedragen aan de totale omzet van Black Friday in 2014 is maar liefst uitgekomen op 30.3 procent. Een stijging van 22.5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Black Friday werd vorig jaar al op Amerikaanse blogs ‘Mobile Friday’ genoemd en ook dit jaar bewijst mobiel haar waarde. In het hele ‘holiday weekend’, de periode van Thanksgiving en Cyber Monday, kwam de mobiele impact uit op 26.4 procent.

Binnen het Holiday Weekend was de impact van m-commerce op Cyber Monday opvallend laag. Op die dag, met vaak de hoogste kortingen bij webwinkels, was 21.9 procent van alle transacties afkomstig van mobiele apparaten. Ter vergelijking, de impact van mobiele shoppers op de volledige e-commerce kwam in de Verenigde Staten in oktober uit op 22 procent.

Onder mobiel wordt door Custora overigens zowel smartphones als tablets geschaard. Grootste omzetmakers onder mobiele apparaten zijn overigens de nieuwe iPhone 6 en de iPad serie. De Apple apparaten hebben nog altijd een significant groot aandeel in de mobiele omzet. Toch groeit de impact van Android-smartphones. Nog altijd is 78 procent afkomstig van Apple apparaten, de impact van Android op m-commerce wordt echter groter en groter. Inmiddels is 21.6 procent afkomstig van het Google platform. Een jaar eerder was de impact van Apple en Android nog 84.1 en 15.4 procent.

E-mailmarketing heeft grootste impact op omzet

Waar normaliter e-mailmarketing vaak het tweede of derde kanaal is achter organic en paid search was het op Black Friday verreweg het grootste kanaal. Maar liefst 27.3 procent van alle omzet werd gegenereerd uit het e-mailkanaal. Ter vergelijking, organic search was verantwoordelijk voor 18.9 procent en paid voor 18.5 procent. Social media kon haar stempel tijdens Black Friday nog niet drukken op de omzet. Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest waren gezamenlijk goed voor 1.7 procent van de sales.

Op Cyber Monday was e-mailmarketing opnieuw de grootste, maar niet zo afgetekend als op Black Friday. Op Cyber Monday was e-mailmarketing goed voor 23.9 procent van alle orders. Organic en paid search waren verantwoordelijk voor respectievelijk 18.8 en 16 procent. Op Cyber Monday was de impact van sociale media 1.5 procent. Overigens moet worden benadrukt dat het onderzoek van Custora niet kijkt naar assisted sales.

Daarmee wordt steeds duidelijker dat marketeers het kanaal e-mail steeds beter inzetten. In tegenstelling tot andere kanalen is het via e-mail mogelijk enorm relevant te zijn in de communicatie richting je doelgroep. Eerder zagen we door de groeiende relevantie al dat consumenten e-mail steeds beter gaan waarderen. Nu komt dat in de Verenigde Staten tijdens Black Friday duidelijk tot uiting in omzet. Naar verwachting is een groot deel van de e-mailmarketing omzet afkomstig uit mobiele doorkliks. Het maakt de noodzaak voor mobiele optimalisatie van e-mailmarketing alleen maar groter.

CEO Corey Pierson van Custora sprak met het Amerikaanse programma The Street over Black Friday en Cyber Monday:

Op naar Sinterklaas en Kerst!

De grootste dag in de Verenigde Staat op het gebied van e-commerce omzet is achter de rug. Records werden opnieuw verbroken. Nu is het de beurt aan Nederland waar steeds vaker (en later) online wordt besteld. Zal vandaag, 3 december, of misschien wel een dag later op het laatste moment, de meest succesvolle online dag in de historie van de Nederlandse e-commerce gaan worden? De Nederlandse retailers rekenen er in ieder geval wel op!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond