-

Plaatjes en video in e-mail, hoger rendement

Marketing e-mails worden levendiger. Dat stelt Experian Marketing Services in een nieuw onderzoek. Het gebruik van video en geanimeerde GIF plaatjes maakt e-mailmarketing niet alleen aantrekkelijker, het leidt ook tot meer meer interactie.

Het groeiende gebruik van animatie GIFS valt in het Experian onderzoek het meest op. 74 procent van de ondervraagde marketeers hebben die in hun e-mails gebruikt. Ook in trek zijn specifieke mobiele ontwerpen (33 procent), video (26 procent) en mogelijkheden voor horizontaal scrollen (26 procent).

In het algemeen geldt dat de inhoud van e-mail beter en sneller wordt begrepen als er plaatjes worden gebruikt, ook als ze niet bewegen. Visuele elementen worden volgens wetenschappelijk onderzoek gemiddeld 60.000 keer sneller door de hersenen verwerkt dan (kale) tekst.

Bij het gebruik van (geanimeerde) GIFS kan de klikratio wel met 72 procent toenemen, zo stellen onderzoeken. Nieuwe clouddiensten als Cinegif spelen handig in op deze trend: zij maken bewegende GIFs van willekeurige plaatjes of video.

Onderzoek van The Relevancy Group laat zien dat er minstens even goed wordt gereageerd op videoclips. 55 procent van de ondervraagde marketeers melden hogere klikwaarden, niet in de laatste plaats omdat video vaker via sociale media wordt gedeeld en de emotie beter overkomt. Video’s hebben vooral als functie om aandacht te trekken, daarom mogen ze niet te lang zijn.

Met de komst van HTML5 videoweergave in het makkelijker geworden om video direct in de e-mail of browser af te spelen. Niet elk e-mail programma of browser kan dat, maar er zijn wel hulpmiddelen. LiveClicker heeft een dienst VideoEmail die herkent of de software video kan weergeven. Als dat niet zo is, wordt een GIF getoond met een verwijzing naar een externe pagina. Op deze pagina slaan diverse voorbeelden van het insluiten van video.

VideoEmail2

Alt tekst
Ook om rekening mee te houden: E-mail programma’s tonen niet altijd je mailing zoals jij dat voor ogen hebt. Zij geven vaak een versie weer waarin de afbeeldingen uit staan. De ontvanger moet na het openen op ‘plaatjes aan’ klikken. Daarna ziet de ontvanger de mailing pas in volle glorie.

Daarom is het belangrijk dat je mailing ook leesbaar wordt als de plaatjes uit staan. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door de afbeeldingen in HTML van alternatieve teksten (alt tekst) voorzien. Die teksten zijn dan leesbaar als de plaatjes nog niet zijn geladen.

E-mailmarketing specialist Qamel geeft nog een aantal algemene tips: gebruik bijvoorbeeld geen achtergrondafbeeldingen in je e-mail, maar een lichte achtergrond, of nog beter: een volledig witte achtergrondkleur. Zorg dat de afbeeldingen die je gebruikt niet te groot zijn. Quamel hanteert een maximum van 50kB. Zoek e-mail plaatjes die relevant zijn. Neem geen genoegen met de eerste de beste stockfoto.

Het gebruik van beeld en video is vooral te overwegen bij het gebruik van mobiele apparaten, waarop nu eenmaal geen lange lappen tekst worden gelezen. Maar pas op: Webmail geeft nog steeds de hoogste conversie: 48 procent. Desktop volgt met 25 procent.

Opvallende verschillen zijn er volgens Experian ook tussen de iPhone en de iPad, de populairste apparaten voor het lezen van e-mailmarketing. De iPhone is goed voor het lezen van e-mails, maar op de tablet wordt meer gekocht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond