-

Forrester op eDay: traditionele roadmap volstaat niet meer

Hoe ziet een roadmap naar een succesvolle digital business er uit? Tijdens Emerce eDay gaf Benjamin Ensor van Forrester een presentatie over de belangrijkste stappen die leiden tot een succesvolle uitvoering van de digitale strategie. De belangrijkste conclusie is dat de traditionele roadmap niet meer volstaat in een wereld waarin continue technologieën en consumentenvoorkeuren wijzigen.

Wanneer is een digitale business succesvol?

Bedrijven die digitaal zaken doen exploiteren continue nieuwe technologieën om extra digitale toegevoegde waarde voor consumenten te ontwikkelen. Denk hierbij aan mobiele websites of apps of producten zoals slimme auto’s. Daarnaast verbeteren ze de ‘digital operational excellence’: digitale tools voor werknemers zoals het ondersteunen van het verkoopproces met iPads op de winkelvloer of het ontwikkelen van API’s. Zie figuur 1. Bedrijven die excelleren in een optimale digitale ervaring en een goede digitale operationele organisatie hebben, zullen succesvol zijn.

Figuur 1:
Schermafbeelding 2014-11-10 om 14.51.51
Waarom lukt het sommige bedrijven niet om succesvol te zijn in de digitale wereld?

Uit het Forrester-onderzoek blijkt dat topmanagers bij bedrijven twijfelen of hun bedrijf wel klaar is voor de digitale transformatie, zie figuur 2.

Figuur 2:
Schermafbeelding 2014-11-10 om 14.52.12
De traditionele manier van het transformeren van de huidige naar de gewenste situatie, is via het ontwikkelen van uitgebreide roadmaps. Deze traditionele roadmaps zijn volgens Ensor vaak al na een paar maanden niet meer actueel. Bijvoorbeeld door gewijzigde technologieën of veranderde consumentenwensen. Hij pleit dan ook voor een meer geïntegreerde flexibele aanpak.

Hoe voeren succesvolle bedrijven de digitale strategie uit?

De digitale transformatie is geen eindstation, het is een reis van incrementele verbeteringen. En op die reis van verbeteringen leer je van je klant, en wijzigen technologieën zodat je continue ontwikkelingen kunt aanpassen. Dit betekent dat de bouwblokken naar de eindvisie wel kunnen worden beschreven, maar niet in detail.

Veelal wordt gestart met het ontwikkelen van een visie en vervolgens worden customer journey maps gemaakt. Gevolgd door prototypes die direct kunnen worden gevalideerd door de consument. Vervolgens moet de organisatie processen en de juiste capaciteiten hebben die het ontwikkelteam in staat stelt de gewijzigde uitgangspunten weer te kanaliseren in nieuwe ontwikkelingen.

Volgens Forrester stuur je in de uitvoering op het team en vertrouw je er op dat zij op basis van feedback van de klant, medewerkers en de markt de juiste incrementele verbeteringen toepassen.

  • Cultuur: Bevorder een cultuur van digitale innovatie
  • Organization: Stuur op het opleveren van verbeterde digitale ervaringen
  • Technology: Maak dit mogelijk met technologie
  • Metrics: Onderbouw besluiten met consumentendata

Figuur 3: Van strategie naar uitvoering
Schermafbeelding 2014-11-10 om 14.52.58
Als laatste geeft Forrester dat de reis met incrementele verbeteringen nooit zal stoppen en helemaal ingebed moet worden in de dagelijkse business.

*) Het hele rapport kun je hier bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond