-

Emerce Shortlist: de beste keuze in Marketing Automation Software

Emerce Shortlist is een onderzoek naar de beste keuze in een specifieke softwarecategorie. Dit keer is er gekeken naar Marketing Automation Software. In dit artikel vind je een overzicht van de belangrijkste punten.

Marketing Automation Software stelt bedrijven in staat om gepersonaliseerde campagnes te creëren, processen te vereenvoudigen, teams met elkaar te verbinden en snel te reageren op veranderende wensen van hun publiek.

Hoe vind je de juiste tooling voor je organisatie?

De Emerce shortlist omvat een grondige evaluatie en vergelijking van alle soorten Marketing Automation Software die op dit moment in Nederland worden ingezet.

Dit onderzoek is het resultaat van diepgaande interviews met vooraanstaande deskundigen, input van meer dan 15.000 Emerce-lezers en deskresearch door de Emerce-redactie. Zodat jij weet waar je op moet letten en welke software het beste bij jouw organisatie past.

Emerce TV

Naar aanleiding van dit onderzoek is er een collectie opgenomen op Emerce TV. In deze collectie komen experts op het gebied van Marketing Automation aan het woord. Zij bespreken de toekomst van deze sector, de beste keuzes om te maken en de valkuilen die organisaties moeten vermijden.

Bekijk video’s van onder andere Channable, Spotler, New York Pizza, Air Miles, Spotler en Mailblue.

Waarom zet je Marketing Automation Software in?

Uit het onderzoek is gebleken dat organisaties Marketing Automation Software altijd inzetten voor het verbeteren van efficiëntie en productiviteit. De software wordt gebruikt om websitebezoekers en potentiële klanten om te zetten in kwalitatieve leads, bestaande klantrelaties te onderhouden en loyaliteit op te bouwen.

Hoe zet je Marketing Automation Software succesvol in?

Definieer de klantreis
Begin met het in kaart brengen van de verschillende contactpunten in de klantreis door de hele organisatie, van de eerste bewustwordingsfase tot en met de aankoop en alle mogelijke contactmomenten daarna.

Verbind systemen
Zorg ervoor dat de software is geïntegreerd met verkoop- en klantenservice systemen, zoals CRM-systemen, helpdesks of klantenondersteuning software, om klantinteracties via alle kanalen en contactpunten vast te leggen en te volgen.

Gebruik lead scoring
Hiermee kunnen marketeers klantinteracties en -gedrag bijhouden en scores toewijzen op basis van betrokkenheid en interesse. Dit helpt bij het identificeren van leads die het meest waarschijnlijk zullen leiden tot aankopen.

Gebruik gepersonaliseerde inhoud
Betrek klanten en prospects met gepersonaliseerde e-mails, gerichte advertenties en op maat gemaakte bestemmingspagina’s.

Bied sales tools
Geef het verkoopteam toegang tot klantgegevens, lead scores en andere relevante informatie om beter geïnformeerde gesprekken te voeren.

Automatiseer service-interacties
Gebruik Marketing Automation Software om service-interacties, zoals klantenondersteuning of onboarding-processen, te automatiseren. Dit kan helpen om de klantervaring te verbeteren en het team vrij te maken voor meer strategische activiteiten.

De Ideale Klantreis

Het in kaart brengen van de volledige klantreis over afdelingen heen is een uitdaging. Automatiseringssoftware kan worden uitgebreid met integratiemogelijkheden, zoals een uitgebreid CRM-systeem, om de klantreis te regisseren. Dit vereist samenwerking tussen afdelingen, nauwkeurig databeheer en integraties.

Regelmatige vergaderingen, rapporten en dashboards die inzicht bieden in klantgedrag en trends, helpen afdelingen om dit te bereiken.

Waar moet je op letten bij je keuze?
  • Kwaliteit van de data-uitvoer
  • Mogelijkheid om strategie te realiseren
  • Samenwerking met andere afdelingen zoals verkoop en klantenservice
  • In kaart brengen van de klantreis
  • Mogelijkheid om personeel te trainen

De volgende punten worden door experts en lezers genoemd als belangrijke aspecten bij de keuze van de juiste software:

Schaalbaarheid
In aantal gebruikers, de inzet voor de verschillende disciplines of afdelingen en integraties met andere software.

Gebruiksgemak
Wat hebben je teams nodig en hoe ervaren zij gebruiksgemak? Een builder, geautomatiseerde rapporten, kant-en-klare workflows of liever gewoon een klantenservice die zij 24/7 kunnen bevragen?

Functionaliteiten

  • Personalisatie
  • Segmentatie
  • Lead management
  • Email marketing
  • Lead scoring
  • Analytics & reporting
  • Multichannel marketing
  • Integratie mogelijkheden

Integraties

  • CRM software
  • Data platforms
  • Dashboarding en analytics software
  • Advertentie platformen
  • Events beheer en ticketing
  • Funnel software
  • Review platforms
  • Lead scoring software
  • Workflow builder

Compliance
Met name GDPR-compliance en de locatie van data hosting.

Beveiliging
Veilige verbindingen en gebruikersbeheer.

Klantenservice
Wensen voor Nederlandstalige ondersteuning en bereikbaarheid.

Kwaliteit van de output
Is de data goed in te zetten voor bijvoorbeeld rapportages of acties buiten de software?

Prijsmodellen

Binnen de aanbieders van Marketing Automation Software bestaan er drie prijsmodellen: campaign based, maandelijkse/jaarlijkse vergoeding en maatwerk.

De keuze voor een prijsmodel hangt af van de complexiteit van de software en de behoeften van de organisatie. Het is belangrijk om het budget af te stemmen op de strategie en vervolgens te kiezen voor een standaardpakket of maatwerk. Maandelijkse kosten bevatten vaak geen ondersteuning van een consultant, dus het is belangrijk om deze extra kosten in het budget op te nemen bij het kiezen van de juiste software.

Marketing automation of e-mail marketing?

Marketing automation is een oplossing voor meerdere kanalen, terwijl e-mailmarketing automation zich beperkt tot één enkel kanaal. De keuze tussen deze benaderingen hangt af van de specifieke behoeften van een bedrijf.

Toekomst van Marketing Automation

Over het algemeen wordt verwacht dat de toekomst van marketing automatiseringssoftware wordt gekenmerkt door meer intelligentie, meer personalisatie en meer integratie met andere technologieën en afdelingen, allemaal met als doel de ideale klantreis te integreren in de organisatie.

Verhoogde integratie met kunstmatige intelligentie (AI)
AI zal steeds meer benut worden om geavanceerdere functies te bieden, zoals voorspellende analyses, natuurlijke taalverwerking en beeldherkenning. Dit stelt marketeers in staat om meer gepersonaliseerde en effectieve marketingcampagnes te creëren.

Grotere nadruk op klantbeleving
Het bieden van een betere klantervaring door meer gepersonaliseerde en gerichte communicatie met klanten via meerdere kanalen mogelijk te maken.

Adoptie van geavanceerde analyse
Meer geavanceerde analysetools, zoals machine learning en big data-analyse, om een nauwkeurige en gedetailleerde meting van de prestaties van marketingcampagnes mogelijk te maken.

Toenemend belang van mobiele marketing
‘mobile-first’ ervaringen te bieden, zoals responsive e-mailsjablonen en in-app messaging.

Integratie met andere marketing technologieën
Meer integratie met andere marketingtechnologieën zoals CRM, beheer van sociale media en contentbeheersystemen om meer naadloze en efficiënte marketingprocessen mogelijk te maken.

Data en Analyse in automatisering

AI kan helpen bij het versnellen van het analyseren van gegevens en het nemen van gerichte acties. Bijvoorbeeld door geautomatiseerde acties in te zetten, zoals productaanbevelingen, promoties op basis van demografie, pushmeldingen en gepersonaliseerde ondersteuning.

Samenwerking
AI kan worden gebruikt voor hyper-gepersonaliseerde acties in klantenservice en marketing om in contact te komen met de doelgroep en hen tevreden te houden, bijvoorbeeld via geautomatiseerde antwoorden van chatbots.

Single source of truth
Het is essentieel dat organisaties data volgens de juiste structuur opslaan. Idealiter wordt een single source of truth gecreëerd waar alle data van alle afdelingen in een database worden verzameld en gematcht. Een Customer Data Platform (CDP) kan hierbij helpen, omdat CDP’s data uit verschillende toepassingen verenigen voor optimale klantbelevingen.

Shortlist meest uitgebreide marketing automation software

Aan de hand van het onderzoek zijn er vier shortlists samengesteld: alles in één software (cloud), Software voor B2C, Software voor B2B en e-mail marketing software.

Shortlist Cloud automation software
  • Salesforce Marketing Cloud
  • Hubspot Marketing Hub
  • Adobe Experience Cloud
  • Microsoft Dynamics 365
  • Oracle Marketing

Salesforce Marketing Cloud
Met deze software kan een organisatie gepersonaliseerde en geïntegreerde klantervaringen bieden. Salesforce is de leider in cloud-based CRM-software. De Marketing Cloud is uit te breiden met de Commerce Cloud, Sales Cloud, Service Cloud en daarnaast de Data Cloud.

Hubspot Marketing Hub
Met deze software heb je volgens Hubspot alles in huis om je business te laten groeien. Daarnaast is deze uit te breiden met een Sales hub, Service hub, Operations hub en CMS hub.

Adobe Experience Cloud
Deze software is modulair opgebouwd en biedt vanaf de start een fundament om de ideale klantreis vorm te geven. Onderdeel van de Experience Cloud zijn: Adobe Analytics
Adobe Experience Manager Sites (CMS), Adobe Experience Manager Assets (DAM), Marketo Engage en Adobe Commerce (Magento).

Microsoft Dynamics 365 (Marketing)
Microsoft heeft met Dynamics 365 een groot assortiment aan business oplossingen toegevoegd. Deze valt met bijvoorbeeld Microsoft Office 365 onder de paraplu: Microsoft Power Platform. Alle data worden opgeslagen in de Dataverse en kunnen gemakkelijk in andere applicaties worden gebruikt.

Oracle Marketing
Oracle Marketing is een onderdeel van de Oracle Cloud Infrastructure (OCI). Deze oplossing wordt een IPaaS – Integration Platform as a Service genoemd. Onder deze oplossing valt een breed scala aan cloud services voor de hele organisatie.

Oracle Marketing is een marketingoplossing voor kanaal overschrijdende marketingacties en brengt alle marketing signalen van potentiële klanten en klanten samen.

Shortlist marketing automation software voor B2C
  • Sharpspring
  • HubSpot Marketing Hub
  • Adobe Marketing Cloud
  • Deployteq
  • Selligent Marketing Cloud
  • Ternair
  • ZOHO Marketing Plus
  • Tripolis
  • Autopilot

Sharpspring
Deze software is een complete marketing automation tool waarmee je zowel het marketing- als het salesproces kunt inrichten, opvolgen en analyseren.

Deployteq
Een all-in-one marketing automation platform voor omnichannel marketing.

Active Campaign
E-mailmarketing en marketing automation software oplossing.

ZOHO Marketing Plus
Alles-in-één marketing software.

Selligent Marketing Cloud
AI-powered Marketing Automation platform.

Ternair
Marketing Automation & Customer Data Platform.

Shortlist marketing automation software voor B2B
  • HubSpot Marketing Hub
  • ZOHO Marketing Plus
  • Salesforce Marketing Cloud
  • Microsoft Dynamics 365
  • Oracle Marketing
  • Deployteq

Open source alternatief

  • Mautic
Shortlist e-mail marketing software

Er is een verschil tussen marketing automation software en e-mail marketing automation software. Omdat deze software voor veel bedrijven nog wel een belangrijke opstap is naar full-scale automatisering, zetten we de meest gebruikte software hieronder.

  • Copernica
  • Dotdigital
  • Maileon
  • Mailchimp
  • Mailblue
  • CM
  • Sendinblue
  • Spotler
  • Klaviyo

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas

In het rijtje mis ik Odoo. Dit is een pakket gericht op het MKB. De marketing automation is zeer uitgebreid. Maar de echte kracht is dat marketing automation, email marketing, crm, sales en website/shop in één pakket zit.

Odoo is vele malen laagdrempeliger dan Dynamics365, Oracle en Salesforce.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond