-

Emerce Shortlist: de beste Social Management Software

Emerce Shortlist is een onderzoek naar de beste keuze in een bepaalde software categorie. Dit keer is er gekeken naar Social Management Software.

Sociale media blijven groeien en diversificeren. Terwijl spelers van het eerste uur, zoals Facebook, nog steeds een aanzienlijke aanwezigheid hebben, zijn er steeds meer spelers die zich op de markt begeven en aandacht trekken van consumenten. TikTok, Snap en BeReal zijn voorbeelden van nieuwe platformen die het publiek bereiken. De uitdaging voor organisaties is om grip te houden op de verspreide aanwezigheid op sociale media. En dus het beheren van meerdere kanalen vanuit een systeem.

De oplossing in een versnipperd landschap

Waar versnippering plaatsvindt in social media, ontstaan er oplossingen om dit aan te pakken. Deze oplossingen duiden we aan als Social Management Software. Deze software richt zich op het samenvoegen van verschillende aspecten van social media beheer. Volgens experts ligt de geschatte waarde van uitgaven in social media in Nederland rond de 100 miljoen euro.

De software van aanbieders bevat meestal een of meer van de vier basisfuncties: publishing, plannen, analyseren en trends spotten. Veel van de tools op de markt bieden echter nog andere functies, zoals promotie van werknemers, crisisbeheer, managementrapportages en mogelijkheden voor marktonderzoek.

Hoe vind je de juiste tooling voor je organisatie?

Er zijn inmiddels zoveel aanbieders dat het moeilijk kan zijn om door de bomen het bos nog te zien. Het zoeken naar de juiste software  kost tijd. Om te helpen sneller tot een juiste keuze te komen heeft Emerce een shortlist onderzoek gedaan naar de beste opties in Social Management Software.

Het onderzoek omvat deskresearch, interviews met experts voor marktinzichten en professionele aanbevelingen, een enquête onder Emerce-lezers over hun behoeften, ervaringen en uitdagingen, en diepte-interviews met enkele respondenten. In dit onderzoek vind je inzichten van maar liefst 46 Social Management Software aanbieders die in Nederland gebruikt worden.

Emerce TV

Naar aanleiding van dit onderzoek is er een item opgenomen voor Emerce TV. Hierin gaan Jeffrey Kloezeman (GoSpooky), Daniel Willis (Meltwater) en Alexander de Ruiter (OBI4wan) in gesprek over de belangrijkste trends, behoeftes en blinde vlekken van Social Management Software. Ze bespreken onder andere de integratie van AI en vraagstukken rondom data, privacy, efficiëntie en betrouwbaarheid.

Welke soorten software zijn er getest?

Iedere organisatie zoekt andere functies in Social Management Software. Om het overzichtelijk te houden zijn er in dit onderzoek vier onderdelen waarop de aanbieders van software worden beoordeeld:

Organisatiegrootte

In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen bedrijven met 11 tot 50 medewerkers, 51 tot 250 medewerkers en 251 tot 1000 medewerkers. Deze drie niveaus worden ook vaak gehanteerd in de prijs van de abonnementen van verschillende aanbieders.

Doelstellingen

Op basis van doelen, zoals naamsbekendheid, leadgeneratie, reputatiemanagement en klantenservice, kan je bepalen welke software het meest waardevol is voor je organisatie.

Doelgroep

Jij weet het beste waar je doelgroep zich bevindt. In de B2B of B2C markt, of misschien met één voet in beide. Vandaar dat er in dit onderzoek onderscheid is gemaakt tussen software voor B2B en B2C, maar kan je ook filteren op beide opties.

Features

Als je keuze afhangt van de mogelijkheden die een tool biedt, dan is het raadzaam om naar de shortlist op basis van features te kijken. De features die worden onderscheiden zijn content publishing, content planning, analytics, community management, social engagement en social media monitoring.

Kosten en investeringen

Voor de meeste software en pakketten zijn er diverse opties voor betaling om aan de specifieke behoeften van de organisatie te voldoen. Het prijsmodel volgt meestal een Software-as-a-Service (SaaS)-model, waarbij je betaalt op basis van het aantal werknemers dat de tool gebruikt, het aantal sociale media sets dat je wilt beheren en/of het aantal berichten dat je kunt plaatsen.

Abonnementen volgen meestal een tier-structuur met drie verschillende prijsniveaus die ongeveer overeenkomen met de grootte van de organisaties zoals ze in het onderzoek zijn verdeeld en het aantal aangeboden functies. Vaak is er ook de mogelijkheid om per gebruik te betalen, evenals maandelijkse of jaarlijkse betalingen. In sommige gevallen is er ook een “forever free” abonnement.

Waar wordt veel op gelet?

Deze shortlist toont aan dat bepaalde aspecten vaak bepalend zijn bij het maken van een keuze voor software.

  • Is de software GDPR proof?
  • Wordt de software in Nederland of Europa gehost?
  • Is de software officieel partner van social media platforms of werken zij met scraping?
  • Wat zijn de mogelijkheden voor integratie met andere systemen?
  • Welke afdelingen gaan werken met de software?
  • Hoe belangrijk is de ondersteuning van de software en de bereikbaarheid van de support?
  • Op welke apparaten en systemen is de tool te gebruiken?

De Social Management Software shortlist biedt duidelijkheid en richting voor organisaties om een weloverwogen beslissing te nemen in de overvolle markt van software en pakketten. Door rekening te houden met factoren als de grootte van de organisatie, doelen, doelgroep en functies, kunnen organisaties de meest geschikte software selecteren om aan hun behoeften te voldoen.

Shortlist op organisatiegrootte

Dit is de shortlist ingedeeld naar grootte van de organisatie. Uit het onderzoek komt naar voren dat deze software het meest gewaardeerd wordt voor deze bedrijfsgrootte.

11 tot 50 medewerkers

  • Hootsuite Pro
  • Trengle
  • Recurpost
  • Later
  • Zoho social

51 tot 250 medewerkers

  • Coosto
  • Apostle Social
  • Planoly
  • Later
  • Smartly
  • Agora Pulse

251 tot 1000 medewerkers

  • Coosto
  • Salesforce
  • Brandwatch
  • Emplifi
  • Apostle Social
Shortlist op doelstelling

Hieronder tref je de voorkeurslijst per doelstelling. De bedrijven zijn willekeurig verdeeld, het is geen ranking maar een shortlist.

Merkbekendheid

  • Coosto
  • Sprout social
  • Later
  • Apostle Social
  • Brandwatch
  • Planoly
  • Recurpost
  • Salesforce

Leadgeneratie

  • Coosto
  • Sprout social
  • Salesforce
  • Brandwatch
  • Later

Reputatiemanagement

  • Sprout social
  • Coosto
  • Brandwatch
  • Apostle Social
  • Hootsuite
  • Later
  • Emplifi

Klantenservice

  • Salesforce
  • Obi4wan
  • Trengo
  • Coosto
  • Agora Pulse

Interne organisatie

  • Coosto
  • Apostle Social
  • Agora Pulse
  • Later
Shortlist op doelgroep

Uit het onderzoek komen de volgende software keuzes naar voren bij een splitsing naar B2B en B2C.

B2C en B2B

  • Coosto
  • Sprout social
  • Smartly
  • Later
  • Salesforce
  • Smartly
  • Apostle Social
  • Agora Pulse
  • Recurpost

B2B

  • Salesforce
  • Sprout social
  • Hootsuite
  • Apostle

B2C

  • Coosto
  • Sprout social
  • Later
  • Emplifi
  • Trengo
  • Planoly
  • Salesforce
Shortlist op features

Gevraagd naar een indeling op features, zijn dit de voorkeuren van Emerce-lezers en de geraadpleegde experts.

Analytics

  • Coosto
  • Sprout social
  • Later
  • Apostle
  • Emplifi
  • Agora Plse
  • Smartly

Social engaging

  • Coosto
  • Sprout social
  • Later
  • Apostle
  • Emplifi
  • Agora Plse
  • Smartly

Social media monitoring

  • Hootsuite
  • Later
  • Brandwatch
  • Coosto
  • Trengo
  • Salesforce
  • Sprout social
  • Recurpost

Community management

  • Obi4wan
  • Coosto
  • Agora Pulse
  • Later
  • Recurpost
  • Sprout social
  • Salesforce
  • CONTENT PLANNING
  • Coosto
  • Apostle
  • Hootsuite
  • Later
  • Sprout social
  • Agora pulse
  • Brandwatch

Content publishing

  • Coosto
  • Apostle
  • Hootsuite
  • Later
  • Brandwatch
  • Sprout social
  • Agora pulse
Longlist onderzochte software

Dit is de volledige lijst van onderzochte software.

  • Coosto
  • Social bakers
  • Sprout social
  • Tracebuzz
  • Meltwater
  • Sprinkler
  • Falcon Tracebuzz
  • Klara bridge
  • Hootsuite Pro
  • Zoho Social
  • Apostle
  • Later
  • Salesforce
  • Brandwatch
  • Agora Pulse
  • Planoly
  • Smartly
  • Trengo
  • Recurpost
  • Emplifi
  • Blekers
  • Khoros
  • Oktopost
  • Buffer
  • Iconosquare
  • Crowdfire
  • eClincher
  • MavSocial
  • CoSchedule
  • Sked Social
  • Sendible
  • MeetEdgar
  • Post Planner
  • SocialPilot
  • Cyfe
  • Talkwalker
  • Digimind Social
  • Brand24
  • Synthesio
  • TweetDeck
  • Mention
  • Awario
  • Buffer Analyze
  • Keyhole
  • BuzzSumo
  • YouScan
  • Facelift
  • Kontentino
  • Ambassify
  • Iconosquare
  • Napoleoncat
  • Clipit

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond