-

Emesa in handen van Talpa – wat heeft De Mol gekocht?

Talpa Networks heeft Emesa gekocht, het moederbedrijf van VakantieVeilingen, ActievandeDag, TicketScout en VavaBid. Wat krijgt De Mol nu precies in handen?

Emesa werd in 2004 opgericht door Dirk Jan Koekkoek, Michael van Beers en Marcel Beemsterboer. Koekkoek en Van Beers verkochten in 2011 hun belang van 60 procent aan Oakley Capital Investments voor 35 miljoen euro. De overige 40 procent bleef in handen van Beemsterboer en het management. Twee jaar later verkocht Oakley Emesa voor 95 miljoen euro aan Cyrte Investments B.V., de investeringsmaatschappij van Delta Lloyd. Dat fonds behartigde tot 2007 grotendeels de financiële belangen van John de Mol. In 2013 ging een deel van de Cyrte-investeringen over in Dasym Investment Strategies, waaronder Emesa. Dasym was overigens aandeelhouder van Telegraaf Media Groep (TMG) maar deed dat belang in januari van dit jaar over aan John de Mol.

Duitsland mislukte

Emesa is een internationale e-commercespeler in de vrijetijds-, retail- en reissector met de merken VakantieVeilingen, ActievandeDag, TicketScout en het internationale merk VavaBid. Nederland is de belangrijkste markt, al timmert het bedrijf flink aan de weg in België en is het net begonnen in Frankrijk. Emesa heeft eerder geprobeerd in Duitsland voet aan de grond te krijgen en investeerde daar miljoenen in, maar stopte daar na drie jaar in 2014 mee.

Emesa profileert zichzelf als aanbieder van nieuwe verkoopkanalen voor merken uit de vrijetijds-, retail- en reiswereld. VakantieVeilingen veilt dagelijks duizenden uitjes en vakanties. Gebruikers plaatsen online een bod en de hoogste bieder wint. ActievandeDag doet bezoekers dagelijks aanbiedingen op het gebied van reizen en vrije tijd. De prijs is vast en boeken kan gedurende een beperkte periode. TicketScout werd in 2016 gelanceerd en is een prijsvergelijker voor kaartjes voor evenementen en concerten. VavaBid is het internationale merk van de groep.

Tot de partners van Emesa behoren naast een fiks aantal attractieparken ook hotelketens als Van der Valk, Hampshire en Golden Tulip, luchtvaartmaatschappij Transavia, ferrymaatschappij DFDS Seaways, online touroperator Bebsy en bungalowketen Center Parcs.

Big data en marketing intelligence

Emesa gebruikt big data technologie en marketing-intelligence om consumenten het gewenste product tegen de voor hem of haar gewenste prijs aan te bieden. Daarvoor is uiteraard een grote database nodig. Die heeft Emesa met dank aan VakantieVeilingen (gemiddeld 7 miljoen bezoeken per maand, 3,2 miljoen nieuwsbriefabonnees, 2,5 miljoen app downloads en 472.000 Facebook-fans) en ActievandeDag (2,4 miljoen bezoeken per maand, 1,9 miljoen nieuwsbriefabonnees en 40.000 Facebook-fans).

Daarin zit hem de aantrekkingskracht van Emesa voor Talpa Networks, bevestigde CTO Hylke Sprangers tijdens de presentatie van de plannen van Talpa Network voor 2018. Talpa wil kunstmatige intelligentie inzetten om inzicht te verkrijgen in consumentengedrag en die kennis benutten voor commerciële toepassingen. “Daarvoor is diep data-inzicht nodig. We verzamelen al demografische, gedrags- en interessedata. Nieuw is dat we gegevens gaan vastleggen over persoonlijkheid en intentie. In dat opzicht is Emesa een enorme aanwinst, want zij beschikken al over die data en brengen bovendien 5 miljoen profielen van geregistreerde gebruikers mee.”

Deel dit bericht

2 Reacties

D.R.Dauwerse

Betreft vakantieveilingen.
Beste ik ben een paar dagen bezig om jullie te pakken te krijgen. Ik heb een helle dringende vraag. De telefoon wordt niet opgenomen maar jullie reageren ook niet op email. Ik weet natuurlijk niet wat er aan de hand is maar ik vind dit een hele slechte zaak. Ik heb heden ochtend wederom gebeld en de telefoon helemaal uit laten gaan. Wat is er toch bij jullie aan de hand. Graag bij de eerste mogelijkheid mij bellen te bellen op nummer 0640238802. Ik ga kijken of het moederbedrijf een antwoord kan geven.
Dit is echt geen reclame voor vakantieveilingen

met vriendelijke groet,

D.R.Dauwerse

M. Banting

Ben grote fan van Vakantieveilingen, al vele dagjes weg tickets met korting gekocht. benieuwd of er voor ons als gebruiker veel gaat veranderen door deze overname.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond