Esmond Berkout (DeGiro): ‘Vertrouwen blijft cruciaal, zeker in onze business’
Zonder vernieuwing geen koppositie en zonder kwaliteit geen vertrouwen en geen groei, aldus DeGiro-CEO Esmond Berkhout in podcast OnBrandScan. De online broker voor particuliere beleggers werd groot met een nieuw en toegankelijk beleggingsplatform en lage kosten.
Door te investeren in informatieve en educatieve kennisdeling wil DeGiro zijn reputatiewaarde verder versterken. “We gaan particulieren opleiden tot verstandige beleggers.” Toen tienduizenden aspirant-beleggers na de slingerbewegingen van de beurs in mei massaal klant wilden worden bij DeGiro, zag Berkhout zich genoodzaakt tot een tijdelijke klantenstop. “De aanwas was zo groot dat we niet meer aan onze interne kwaliteitseisen dreigden te kunnen voldoen. Dan kies ik voor het vertrouwen dat bestaande klanten in ons hebben en niet voor groei ten koste van alles.”
Onderscheid en vernieuwing
De beslissing onderstreept de visie van de CEO van DeGiro. “Onze belangrijkste doelstelling is niet zoveel mogelijk geld verdienen met een grote groep heel actieve beleggers. Ik wil een platform zijn dat alle vertrouwen heeft van zijn klanten, die er daardoor steeds terugkomen wanneer zij willen. Daarom moeten dat platform en de beleggingsproducten altijd deugen.”
Berkhout merkt dat de eenvoud van het platform en de lage kostenstructuur steeds meer gemeengoed beginnen te worden. Daarom zoekt DeGiro nu onderscheid en vernieuwing in andere richtingen. “Denk aan de snelheid en toegankelijkheid waarmee je bij ons klant kunt worden, maar ook aan slimme add-ons en andere middelen met extra relevantie informatie.”
Verstandige beleggers maken
DeGiro wil beleggingsinformatie transparanter beschikbaar stellen en daarmee opleiden tot een verstandige belegger. “Denk aan podcasts waarin we bij beursgenoteerde bedrijven langs gaan. Of aan informatieve en educatieve video’s om klanten zo transparant mogelijk over onze werkwijze en diensten te vertellen. Maar ook over zaken als dividend en hefbomen.”
Nog meer transparantie bieden is voor DeGiro als vooruitstrevende broker ook een kans om zichtbaarder te worden op het gebied van moreel leiderschap. “Door meer te laten zien met welke typen producten we wel of niet werken en waarom. Of uitleggen wat volgens ons een slimme beleggingsstrategie en dat we op een normale manier geld proberen te verdienen.”
Vier en vijf sterren
De online broker heeft online ook al jaren een sterke reputatie. Is Berkhout niet bang voor schade na de kritiek op de klantenstop? “Nee hoor. We verkozen kwaliteit boven groei en daarmee is ook een nieuwe klant gebaat. Veel kritiek kwam van mensen die even geen klant konden worden. Nu dat weer wel kan, komen die vier en vijf sterren wel weer terug.”
Over de auteur: Stef Heutink werkt als creative director bij IVRM Reputatie.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond