-

Facebook integratie standaard voor interactie

Facebook integreert steeds meer in websites. Was het tot voor kort nog zo dat ‘Facebook op je site’ niet veel verder ging dan een Like-knop, op dit moment lijkt Facebook de standaard voor alles wat te maken heeft met interactie. Voordeel is dat er dankzij deze stappen een hoop functionaliteiten beschikbaar zijn gekomen die engagement bevorderen. 

Het Open Graph protocol van Facebook om activiteiten te delen wordt als standaard steeds breder ondersteund. Dit is terug te zien in de activiteitenstream op het Facebookprofiel. Denk hierbij aan Spotify of RunKeeper, maar ook aan social readers zoals van de Washington Post. Wanneer hiermee een activiteit wordt verricht (het luisteren van een nummer of het lezen van het artikel) verschijnt dit op het Facebookprofiel. Hierbij is het wel belangrijk om te kijken naar de toegevoegde waarde die het delen van informatie heeft. Niet iedereen wil alles publiekelijk delen. Dit is ook terug te zien in het gebruik van de Facebook-applicaties.

Social readers verliezen nog steeds gebruikers, terwijl apps als Spotify juist winnen in het aantal actieve gebruikers. Bij Spotify is dit mede het gevolg van het feit dat inloggen met Facebook verplicht is, behalve in Duitsland. Doordat vanuit de applicatie een directe koppeling met Facebook wordt gelegd, is het eenvoudig om informatie te delen. Er geldt wel een opt-out, waarmee dit kan worden uitgeschakeld.

Voor informatie van de Washington Post zijn er tal van alternatieven om deze te lezen, zonder te delen met alle volgers op Facebook. De behoefte om een social reader te gebruiken is hierbij minder groot. Gebruikers kiezen er eerder voor om relevante content actief te delen met hun volgers, wanneer dit als zinvol wordt beschouwd.

Inloggen met behulp van social accounts
Al langere tijd domineert Facebook de ‘social login’-markt, het kunnen inloggen met behulp van een account op een sociaal netwerk. Groot voordeel van de integratie met Facebook is dat hierbij direct een uitgebreid profiel van de gebruiker kan worden opgebouwd. Het sociale netwerk geeft binnen de API de volgende velden mee: e-mailadres, naam, locatie, geboortedatum, geslacht, relaties (binnen Facebook), profielfoto en interesses. Hiermee is de API de meest uitgebreide van alle sociale netwerken. Integratie is zeer eenvoudig.

Facebook plugin voor WordPress
Om de integratie van Facebook in websites te vergroten, heeft het een eigen WordPress-plugin gerealiseerd. Gekozen is voor WordPress vanwege de enorme hoeveelheid sites die draaien op dit CMS. Deze plugin vervangt de talloze losse plugins die bestaan om specifieke functies van Facebook te ontsluiten. Met behulp van deze plugin kunnen de volgende functionaliteiten eenvoudig geactiveerd worden:

  • Like-, send- en subscribeknoppen toevoegen aan berichten en pagina’s;
  • Nieuwe berichten en pagina’s automatisch op de eigen Facebookpagina plaatsen;
  • Berichten op de Facebook Timeline van de auteur plaatsen, wanneer deze in WordPress worden gepubliceerd;
  • Reacties via Facebook Comments plaatsen, waarbij de reactie ook gedeeld kan worden op het profiel van degene die reageert;
  • Integratie van het Open Graph protocol, wat de mogelijkheid biedt om een social reader te maken van je blog.

Naast deze functionaliteiten biedt de plugin ook een aantal standaard widgets, die de site een aantal extra sociale features geeft:

  • Like-, send- en subscribeknoppen;
  • Activiteitenfeed, waarbij de activiteiten van de gebruiker en zijn Facebook vrienden op jouw site worden getoond;
  • Recommendations, waarbij op basis van de eigen activiteit en activiteiten van vrienden aanbevelingen worden getoond.

Meer betrokkenheid?
De belangrijkste vraag is: levert het implementeren van de Facebook-plugin ook echt meer betrokkenheid op? Worden artikelen meer gedeeld en wordt er meer gereageerd op berichten? Dit hangt sterk samen met de doelgroep en hoe actief deze bezig is met Facebook. Om de betrokkenheid daadwerkelijk te vergroten en de bereidheid te creëren om de link en reactie te delen op Facebook, blijft het natuurlijk belangrijk dat de content het delen waard is. Alleen dan kan er ook daadwerkelijk meer verkeer naar de site worden gegenereerd en zal meer over de content gesproken worden. Door te testen met de mogelijkheden die Facebook biedt, zal duidelijk worden of er echt meer interactie zal ontstaan.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ronald Hendriks

Een beetje jammer is dat de plug-in voor Facebook wel sloom is..

ben

Wat ik merk is dat er veel meer traffic is op artikelen met een facebook plugin.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond