-

Facebook lanceert drie nieuwe interactieve advertentieformaten

Facebook komt op advertentievlak met nieuwe opties: de uitbreiding van (video)polls, augmented reality en spelletjes. Wat betekent dit voor de nieuwe advertentiekansen op het grootste sociale media platform?

Facebook:

“… Mensen willen meegenomen worden in je idee of visie en gebruiken nieuwe innovatieve manieren om dit over te brengen. Minder woorden, meer GIF’s, reacties, emoji’s, gezichtsfilters en stickers. Nu al gebruikt zestig procent van de bedrijven op Instagram elke maand een interactief element zoals @mention, hashtag of poll sticker.”

Merken met interactieve content hebben bij Facebook al langere tijd de voorkeur, omdat zij sneller de aandacht van het publiek trekken. Betrokkenheid wordt steeds meer een prioriteit op het platform en heeft veel invloed op de kwaliteitsscore van advertenties. Wat zijn de mogelijkheden van de drie nieuwe interactieve advertentievormen

Video poll 

Eén van de manieren waarop Facebook adverteerders helpt deze trend te omarmen, is door het introduceren van video poll-advertenties. Na de succesvolle introductie van poll-stickers voor Instagram Story advertenties wordt nu ook een soortgelijke functie geïntroduceerd voor mobiele nieuwsfeed video’s. Behalve dat dit een speelse manier is om je merk of product te promoten, zou het volgens Facebook ook een positieve impact hebben op de merkbekendheid en conversies. 

Facebook:

“… We maken video poll-advertenties op Facebook Mobile Feed deze maand wereldwijd beschikbaar. In onze vroege bevindingen zien we dat poll-advertenties in het nieuwsoverzicht de naamsbekendheid en conversies van merken vergroten. In vijf van de negen onderzoeken naar merkbekendheid hebben we vastgesteld dat video poll-advertenties de merkbekendheid verhogen in vergelijking met videoadvertenties.”

Een nadeel van de poll-functie is dat de stemmen niet gelden als betrokkenheid. Hierdoor worden stemmers niet opgevangen in de engagers-doelgroep van het merk. Idealiter zou je de landingspagina willen aanpassen aan de hand van de stem óf de stemmers willen opvolgen met een advertentie die afgestemd is op het antwoord binnen de poll. Facebook is op de hoogte van deze feedback op de Instagram Story poll, maar verwacht dit vooralsnog niet op korte termijn toe te voegen. Het is nog onbekend of dit soort remarketing opties wel beschikbaar zijn voor de mobiele nieuwsfeed video poll. 

Augmented Reality (AR) advertenties

Naast video polls zijn gezichtsfilters en animaties een andere populaire manier om betrokkenheid te genereren. Hiermee maakt Facebook een inhaalslag op basis van creatie, in vergelijking met concurrenten die al enige tijd over deze advertentieformaten beschikken. Facebook benadrukt hiermee de kansen voor bedrijven als het gaat om AR.

Facebook:

“… in de VS zegt 63% van de ondervraagde internetgebruikers dat ze een AR-ervaring hebben geprobeerd die door een merk is gecreëerd. Voor WeMakeUp konden klanten met behulp van  AR-advertenties op Facebook de nieuwste tint lippenstift proberen. Dit resulteerde in een 27,6-punts lift in aankopen, waarbij de gemiddelde persoon 38 seconden bezig is met de interactie met een advertentie.”

Om meer bedrijven te helpen gebruik te maken van deze mogelijkheid, breidt Facebook AR-advertenties uit naar meer adverteerders. Een open bèta voor AR-advertenties zal dit najaar wereldwijd beschikbaar zijn.

Speelbare advertenties

Naarmate Facebook de AR-advertenties uitrolt naar meer adverteerders, zal het ook speelbare advertentie-mogelijkheden uitbreiden. Dit omvat advertenties waarmee mensen een game kunnen spelen om downloads, gesprekken en merkbekendheid te stimuleren. Het format is ideaal als voorvertoning van een app en zorgt ervoor dat je op een speelse manier contact legt met de doelgroep. Uber India heeft het format getest voor het promoten van de Cricket World Cup. Hierbij lag de advertentie-herinnering drie keer hoger in vergelijking met een generieke campagne.  

De uitbreiding van nieuwe advertentieformats op Facebook wordt op dit moment uitgerold.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond