-

Facebook Wrapped 2020: de meest engaging posts en pagina’s van het jaar

Facebook is nog niet uitgerangeerd. In 2020 nam het aantal posts zelfs nog toe met een kleine 4 procent. Een jaaroverzicht: welke posts en welke merken deden het goed in Nederland?

Ieder jaar in december brengt Spotify ons het jaarlijkse Wrapped overzicht. Afgelopen weken werd het jaaroverzicht al veelvuldig gedeeld op Social Media. Het inspireerde ons om hetzelfde jaaroverzicht te maken, maar dan voor Facebook. We analyseerden ruim 55.000 Facebook posts van de 100 grootste Nederlandse merken. In een notendop passeren de volgende inzichten in dit artikel:

  • Engagement trend in 2020;
  • Meest engaging merken en industrieën;
  • Meest engaging Social Media posts en comments;
  • Meest gebruikte keywords 2020 vs 2019;
  • Zijn we door het thuiswerken meer doordeweeks gaan Facebooken?
Engagement trend in 2020

Allereerst viel het ons dit jaar op dat er +3.8% meer  werd gepost door Nederlandse merken op Facebook. De engagement nam daarentegen een duikvlucht en daalde met -22.3% ten opzichte van 2019.  

Meest engaging industrieën

Deze sterke engagement afname werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door de Travel industrie. Sinds april dit jaar zit deze branche in een diepe dip en het einde lijkt hier nog niet in zicht. Tegelijkertijd zagen we dat het sentiment voor de Entertainment, Muziek en Food & Drinks industrie dit jaar juist bovengemiddeld goed lag op Social Media.

Meest engaging merken

Doorgaand waren Netflix en KLM dit jaar de merken die de meeste engagement binnenhaalden in Nederland. Op de derde plaats vinden we Unilever. Echter, een blik op de comments van laatstgenoemde leert ons dat over de kwaliteit van de engagement valt te twisten. In bovengemiddeld veel comments werd reclame gemaakt voor Telegram groepen waarin geld / Bitcoins valt te verdienen.  Ook valt op dat de verhouding engagement / comments voor Unilever bovengemiddeld scheef lag dit jaar.

 

Voor de beeldvorming zijn de vijf pagina’s met de meeste engagement in 2020 hieronder geplot: 

Wanneer we de vergelijking trekken met 2019, dan zijn het de onderstaande pagina’s die het meest tractie wonnen/verloren in Nederland dit jaar. Opvallend om te zien is dat een hard geraakt merk als Randstad goed overeind bleef in 2020, terwijl merken als Body & Fit en Warner Bros dit jaar juist veel momentum verloren.

Meest engaging Social Media posts

Dan de meest engaging Social Media posts van dit jaar. Allereerst was de meest engaging photo post dit jaar afkomstig van KLM. Aan het begin van de pandemie deelden zij de post hiernaast, die veel losmaakte in het land.

De meest engaging video post is deze van Netflix over de film A Star is Born, met hoofdrollen weggelegd voor Bradley Cooper en Lady Gaga. Ook in de rest van de top 10 video posts zijn er dit jaar bovengemiddeld veel posts van Netflix terug te vinden.

 

 

 

Meest engaging comment in Nederland

De meest engaging comment werd dit jaar geplaatst door Lidl.  Zij haakten in op een post van Jumbo, die wel erg veel deed denken aan een post van de Lidl uit 2019. 

 

Meest gebruikte keywords in 2020

Voor deze blog deden we ook analyse naar de meest gebruikte keywords in Facebook copies dit jaar. Hieruit kwam naar voren dat merken met name veel keywords gebruikten die gerelateerd waren aan de pandemie uitbraak. Vorig jaar troffen we achtereenvolgens de woorden ‘vips’, ‘Borsato’ en ‘vampire’ aan in de top-3, terwijl de topwoorden van 2020 waren: ‘corona’, ‘coronavirus’ en ‘covid’. Verder werd er in 2020 ook bovengemiddeld veel gesproken over verzekeringen. Dit gebeurde met name in de reisbranche.

 

Meer Facebooken door thuiswerk? 

We sluiten de Facebook Wrapped editie dit jaar af met een inzicht in ons consumeergedrag. Kijkend naar de onderstaande statistiek viel het dit jaar namelijk op dat we doordeweeks minder op Facebook zijn gaan reageren dan in 2019. Op zondag daarentegen werd er juist aanzienlijk meer tijd genomen om te reageren.

Voor deze analyse is een dataset gebruikt met alle Facebook post data van de top 100 NL merken. In totaal bevatte de dataset zo’n 55.000 Facebook posts uit 2019 en 2020. 

Over de auteur: Jan Soepboer is digital strategist bij Squaremoon.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond