-

FedEx gaat tarieven afstemmen op volume: wie volgt?

Onrust in de VS, waar vervoerder FedEx heeft aangekondigd dat op termijn de tarieven worden aangepast. Er komt een kleine brandstoftoeslag, maar belangrijker is dat FedEx zijn tarieven niet meer gaat baseren op gewicht, maar op volume. Verwacht wordt dat UPS snel gaat volgen.

‘Het feest is over,’ zo luidde een van de reacties, want de veranderingen gaan webwinkels zeer beslist geld kosten. Retailers als Amazon stoppen vaak bestellingen in grote dozen, die extra ruimte innemen, doch daar niets extra’s voor hoeven te betalen. Dat gaat dus veranderen. Prijsverhogingen tot 40 procent zijn niet ondenkbaar, zeggen kenners. Grootverbruikers als Wal-Mart Stores Inc., Walgreen Co. en Saks Fifth Avenue kunnen nog kortingen afdwingen, maar kleinere leveranciers zeker niet.

Het levert FedEx in elk geval wel extra inkomsten op. De schattingen zijn zeker 180 miljoen dollar op jaarbasis. FedEx domineert de Amerikaanse markt voor kleine pakjes.

Vermoed wordt dat rivaal UPS zal volgen, hoewel de vervoerder nog geen commentaar wilde geven. UPS en FedEx verzorgen het grootste deel van de bestellingen op Amerikaans grondgebied.

Het is dan ook geen wonder dat met name Amazon overweegt zelf vervoerder te worden, zodat ze niet langer verrast worden door prijsverhogingen. De retailer experimenteert in San Francisco al met de aflevering van producten aan consumenten en gaat dit volgens The Wall Street Journal ook in Los Angeles en New York doen. De belangrijkste overweging is nog niet eens zozeer kosten, maar same day delivery.

Of de Amerikaanse vervoerders ook hun Europese prijzen gaan aanpassen is niet bekend. Daar liggen de concurrentieverhoudingen anders. De tarieven van FedEx gaan per 1 januari 2015 in. Leveranciers hebben nog enige tijd om over alternatieven na te denken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond