-

Finance Friday – digitale innovatie highlights in één overzicht

Er gebeurt zoveel op het vlak van digitale innovatie dat het haast niet meer bij te houden is. Maar hoe zit het eigenlijk binnen de financiële dienstverlening? Op ‘Finance Friday’ zetten we de meest opvallende internationale ontwikkelingen voor je op een rij in vier nieuwtjes.

#1: Skysports en Insurtech Flock bundelen krachten voor “drone deliveries”

Drones behoren definitief niet meer tot de sciencefiction. De Londense insurtech Flock en verzekeraar Allianz ondersteunen Skyports om drone verzendingen met medicijnen en andere vitale middelen mogelijk te maken in Schotland. Ze testen nu eerst tussen twee ziekenhuizen in de NHS regio. Waar je daar normaal gesproken kunt rekenen op een rit van zes uur voor een enkele reis per veerboot, maken de bezorgvluchten het mogelijk om de levertijd on-demand, per drone terug te dringen naar slechts 15 minuten. Tegenwoordig worden drones wereldwijd steeds vaker ingezet voor allerlei soorten kritische leveringen. Een ontwikkeling om in de gaten te houden. Lees hier meer. 

#2: Life insurance afsluiten in “Seven-Eleven” store Japan

Het voelt een beetje als een onnatuurlijke combinatie: boodschappen doen én een verzekering afsluiten in één bezoek. Toch is het (vanaf 19 juni) mogelijk in Japan. De winkelketen Seven-Eleven Japan werkt samen met verzekeringsmaatschappij MS&AD Insurance Group Holdings om levensverzekeringen te verkopen. Het achterliggende idee? Face-to-face contact zoveel mogelijk beperken om verspreiding van het coronavirus te vermijden. Je hoeft namelijk niet meer apart naar één van de kantoren van MS&AD, zoals gebruikelijk was, maar combineert het ‘gewoon’ met boodschappen doen. 

Klanten kunnen zich registeren via machines in de 20.000 winkels van Seven-Eleven (een deel van het proces kan ook via je smartphone of PC). Het aanvraagproces voltooien doe je gewoon door te betalen aan de kassa in de winkel. Om een beeld te geven: Mitsui Sumitomo Aioi Life Insurance (dochteronderneming van MS&AD Insurance Group Holding), ondertekent ongeveer 300.000 nieuwe persoonlijke verzekeringscontracten per jaar. Met de samenwerking met Seven-Eleven Japan mikt het bedrijf op 60.000 contracten per jaar, voornamelijk voor ouderen. Lees hier meer. 

#3 Automatische alert van een ‘bijna lege’ auto accu door partnership RedTail en By Miles

Gelet op de huidige situatie, ik noem het maar even ‘de corona tijd’, zien we een stuk minder auto’s op de weg. Als je auto langere tijd heeft stilgestaan, denk je misschien niet direct aan je accu. Maar die kan wel degelijk leeg raken. Software organisatie Redtail constateerde uit hun data dat meer automobilisten voor deze vervelende verassing kwamen te gaan. Een lege accu is voor niemand fijn. Samen met Insurtech By Miles bedachten ze een oplossing: geautomatiseerde alerts op basis van data. Lees er hier meer over. 

#4 Israëlische startup brengt reizigers in contact met lokale dokters

Ziek worden op vakantie is een nachtmerrie voor velen. Alleen al vanwege het ‘gedoe’ rondom het lokaliseren van het juiste ziekenhuis, de taalbarrière met lokale artsen en die verrekte verzekeringen. 

De Israëlische start up Air Doctor wil een deel van deze stress wegnemen met hun online platform dat het mogelijk maakt om virtueel in contact te komen met dokters en om de juiste lokale zorg te lokaliseren. In de app kun je bijvoorbeeld filteren op ‘gesproken talen’ en ‘medische specialiteit’ en zelfs op ‘reviews’. Waar voorheen veel bezwaren werden geopperd door de medische wereld ziet Air doctor door de COVID-19-pandemie een enorme trend in ‘telemedicine’. Hoewel ze al vanaf eind 2019 in business zijn, ziet Air Doctor dan ook een stijging van maar liefst 150% in gebruik in de afgelopen weken. Lees hier meer.

Over de auteur: Claudia Verbeek is marketing strateeg bij ITDS Business Consultants.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond