-

Flat design: ook onmisbaar voor e-commerce

Webwinkeliers moeten de stap naar flat design nog maken: over het algemeen hebben zij de neiging hun producten zoveel mogelijk met schaduw en diepte te presenteren. Vooral omdat in e-commerce meer dan elders met beeldmateriaal gewerkt wordt, is het belangrijk de rest van de website zo rustig mogelijk te houden. Het minimalistische design en de grote hoeveelheid beeldmateriaal zijn bij uitstek geschikt voor online retailers. Negen voorbeelden van webwinkels die er succes mee boeken.

Gadget Flow
Deze website is een overzicht van wearable tech uit verschillende webwinkels. Het ontwerp van Gadget Flow kenmerkt zich door grote afbeeldingen en weinig poespas. Gebruikers kunnen een verlanglijst van hun favoriete producten samenstellen. Natuurlijk ontbreekt het responsive design niet.

The_Gadget_Flow

AB Aeterno
Het design van AB Aeterno bestaat uit een combinatie van een enorme hoeveelheid aan informatie en aantrekkelijke productpagina’s. De ontwerpers hebben het eenvoudig gemaakt om de producten online te delen: onder elk artikel staan drie enorme social media-buttons.

AB_AETERNO

Flat Guitars
De ontwerpers van Flatguitars.com gaan tot het uiterste met hun design. De verzamelsite voor gitaren toont alleen een illustratie van de producten. Flat design in het kwadraat. Gebruikers krijgen pas een echte foto te zien als ze doorklikken naar de webshop.

FlatGuitars_Gallery

Firebox
Het ontwerp van Firebox is een van de weinige e-commerce websites die ook geschikt zijn voor grote beeldschermen. Dat is opmerkelijk, want hoewel het websitebezoek op kleine schermen toeneemt, werkt ongeveer 14 procent van de gebruikers met een beeldschermresolutie van 1920 pixels breed. Firebox heeft aan die gebruikers gedacht.

firebox

Canopy
Hier gaat het duidelijk alleen om de producten. De pagina bestaat voor 90 procent uit beeld. Productomschrijvingen zijn er niet, op de prijs na.

De navigatie heeft Canopy ook zo beperkt mogelijk gehouden. De webshop kiest voor infinite scrolling, naast flat design ook een trend in webdesign. Dit brengt de gebruiker met minder clicks naar zijn bestemming. Een groot voordeel voor wie de website mobiel bezoekt.

canopy

Print Studio Shop
Hier is precies de juiste balans gevonden tussen tekst en beeld. Waar het ontbreken van tekst bij flat design nog wel eens kan zorgen voor onduidelijkheid over het product, geeft Print Studio precies genoeg van alles.

Print_Studio_Shop_Flat_Web_Design_Example

Niet responsive, wel flat
De meeste e-commerce website die voor het flat design kiezen, zijn ook responsive. Er zijn echter uitzonderingen die toch de moeite waard zijn.

Rough Trade
Waar de meeste flat designs qua kleur of ontwerp eenheid en rust uitstralen, is Rough Trade een explosie van afbeeldingen, kleuren, illustraties en teksten. De drag and drop-functie is een slimme manier om gebruikers van de online platenwinkel een verlanglijst te laten samenstellen.

Rough_Trade

Fitbit
Bij Fitbit draait het duidelijk niet alleen om de producten, maar ook om design en gebruiksvriendelijkheid. De gebruiker wordt eerst langs een grote hoeveelheid animaties geleid om vervolgens op een strakke, moderne e-commerce pagina terecht te komen.

fibit

Greats
Een klein assortiment, dus grote foto’s. Die afweging heeft online schoenwinkel Greats gemaakt. Daarmee maakt de website gebruik van een van de grote voordelen van flat design: de mogelijkheid producten echt uit te lichten.

Greats

Lemon & Mint
Het kleurenpalet en het gebruik van tiles maken Lemon & Mint tot een webshop die heel geschikt is voor een responsive design.

Lemon_Mint

Flat design en e-commerce: de pluspunten
In flat design liggen ook voor online retailers kansen. Als het ontwerp goed in elkaar zit, zal dit de conversie absoluut positief beïnvloeden.

De belangrijkste kansen van flat design in e-commerce:

Meer producten op een pagina
Flat design biedt een uitgelezen kans om producten echt in het oog te laten springen. Het vermijden van lange lappen tekst zorgt voor meer ruimte voor productfoto’s. De kans dat een consument zonder lang zoeken een aantrekkelijk product tegenkomt, wordt daardoor groter.

Duidelijke navigatie en grotere buttons
Met de mobiele gebruiker in het achterhoofd, is het flat design extra geschikt dankzij de grote buttons en strakke navigatie. Het maakt het klikken, hoewel je daarvan eigenlijk niet kunt spreken op bijvoorbeeld een tablet, een stuk eenvoudiger. Veel ontwerpers kiezen er bovendien voor om fotosliders achterwege te laten.

Het gebruik van verschillende fonts
Het gebruik van verschillende fonts wordt veel gebruikt in flat design. Het kan lastig zijn om daarmee een samenhangend design te realiseren. Designers die weten hoe zij dit moeten aanpakken, kunnen een website visueel aantrekkelijk maken zonder de aandacht van de producten af te leiden.

Conclusie
Flat design biedt veel kansen voor online retailers. De combinatie met responsive design maakt het mogelijk om consumenten ook vanaf hun tablet aankopen te laten doen.

Misschien nog wel belangrijker is de mogelijkheid om producten echt te laten opvallen. Hiermee kan een e-commerce website zich echt onderscheiden van de concurrent die het bij een traditionele website houdt.

Dit artikel is geschreven door Heleen van Roon

Deel dit bericht

3 Reacties

Guus

Hi Heleen, Leuk artikel met inspirerende websites. Ik vind het alleen iets te kort door de bocht om te stellen dat een flat design website voor conversie verbetering zorgt. In sales geldt vaak hoe platter de actie, hoe hoger de conversie. Maar deze plat heeft niks te maken met flat design 😉

Het design van een website heeft zonder meer een invloed op conversie, maar een retailer die er zijn brood mee moet verdienen doet er verstandig aan een redesign goed door te testen, want het is geen garantie voor conversie verbetering

Egbert van Keulen

Zijn er lezers die hier ervaring mee hebben? Ben benieuwd.

Egbert

Peter van Wissen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond