-

Fonq.nl levert vanuit nieuw dc

De e-tailer doet zijn bestaande magazijn niet weg, maar een tweede distributiecentrum aan de Sophialaan in Utrecht is noodzakelijk voor Fonq.nl om verder te kunnen groeien.

Fonq.nl, eigendom van wehkamp-moeder RFS, noemt zich hèt eigentijdse webwarenhuis met een uitgebreid assortiment op het gebied van wonen, koken, tuin, design, cadeaus en wellness. De omzet van Fonq.nl groeide in 2013 met een kleine veertig procent tot 37 miljoen euro.

Het bedrijf levert duizenden merkproducten direct uit voorraad en inmiddels heeft Fonq.nl meer dan 25.000 producten in het assortiment. Zoveel dat het bedrijf uit zijn voegen groeide. Het jaarlijkse verzendvolume van Fonq.nl groeide vorig jaar naar zo’n zevenhonderdduizend pakjes.

Het nieuwe dc aan de Sophialaan in Utrecht van ongeveer 4.300 vierkante meter vervangt twee bestaande locaties aan de Kobaltweg. JLL heeft Van den Heerik Beheer Maatschappij B.V. begeleid bij de verhuur aan Fonq. De huurovereenkomst is gesloten voor een langjarige periode.

Helemaal toeval is het niet dat de nieuwe locatie mede werd gekozen vanwege een reeds bestaande hub van PostNL, de belangrijkste bezorger voor Fonq.nl in Nederland zelf. Het nieuwe onderkomen is twaalf meter hoog, en met hoogwerkers en computerondersteunde lijnen kunnen snel en efficiënt worden bezorgd, zegt CEO Patrick Kerssemakers tegen Emerce.

Fonq.nl wil het fullfillment in eigen huis houden om snel ‘mooie producten’ te kunnen leveren die niet overal te krijgen zijn. Negentig procent van het aanbod is op voorraad. “Het zou onhandig zijn als we die producten overal vandaag moesten slepen, zeker omdat we ook heel snel willen doorleveren naar het buitenland, en dat is iets waar we onze strategie op hebben gericht.”

Er is wel eens gekeken naar dropshipping, maar leveranciers kunnen dat nog niet waarmaken. Bovendien levert Fonq.nl geen standaardproducten in standaardverpakkingen.  Geautomatiseerd inpakken is niet mogelijk. “Als je een barbecue bestelt, hoort daar een ovenwand bij.”

Uitbesteden vindt het bedrijf strategisch onverstandig. Belangrijke spelers in de markt, zoals Wehkamp, Aazon en Zalando, doen het allemaal zelf, benadrukt Kerssemakers. “Bol.com is een uitzondering, maar hun partner Docdata is hun grootste klant, dus kan je bijna zeggen dat ze het ook in eigen hand houden. Bovendien, als er fouten worden gemaakt, kunnen interne processen snel worden bijgestuurd.”

En dus is een eventuele integratie met het nog te bouwen dc van wehkamp in Zwolle niet aan de orde. Uitbesteden in welke vorm ook brengt risico’s met zich mee, stelt Kerssemakers, terwijl Fonq.nl nu tenminste kan leren van zijn fouten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond