Fraude in de reisbranche kost 1,5 miljard dollar [infographic]

De luchtvaart staat in de top-drie van sectoren die veel te maken hebben met fraude. Online reisagenten en luchtvaartmaatschappijen hebben het meest te maken met oneerlijke praktijken, zegt het Poolse fraudepreventiebedrijf Nethone. In 2020 gaat het naar schatting om 1,5 miljard dollar.

De reisorganisaties en airlines hebben met name last van betalingsfraude waarbij gestolen creditcardnummers worden gebruikt om vliegtickets te kopen en ‘vriendelijke’ fraude waarbij de kaarthouder beweert dat de geleverde dienst niet door hem is afgenomen en geld terugeist.

Nethone maakt gebruik van AI voor het opsporen van afwijkende transacties en het voorspellen van mogelijke fraudelente handelingen. De start-up stelt dat fraudepreventie in de reisbranche extra complex is, doordat er mondiaal zaken wordt gedaan. “Klanten komen uit verschillende delen van de wereld, hebben eigen gewoonten en voorkeuren ten aanzien van online shoppen, gebruiken verschillende betalingsmethoden, enzovoorts.”

Het bedrijf heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van fraudeurs in relatie tot travel en komt met vier interessante conclusies:

  1. Het lijkt verdacht wanneer iemand incognito surft, maar dit wordt vaker gedaan door legitieme klanten (4,1 procent) dan door fraudeurs (2,3 procent);
  2. Het vervalsen van de useragent is typisch gedrag van kwaadwillenden: 6,8 procent van de fraudeurs doet dit vergeleken met 0,29 procent van de gewone klanten;
  3. Het aantal fraudeurs dat creditcardinformatie knipt en plakt in het invulveld is meer dan twee keer zo groot vergeleken met legitieme boekers (28,8 procent versus 12,2 procent);
  4. Fraudeurs maken veel vaker gebruik van virtuele machines (4,2 procent versus 0,05 procent).

infographic Nethone

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug