Geïntegreerde diensten: verticale constructie, horizontaal ontwerp
Betalingen zijn meer een bedrijfsmodel dan een industrie: ze lopen door alle sectoren heen. Met nieuwe geïntegreerde diensten waarvan Open Finance een onderdeel is worden in verschillende sectoren nieuwe oplossingen voor problemen van klanten aangeboden.
Bedrijven nauwkeurig en logisch segmenteren is best lastig. Vaak gebeurt dit volgens de toonaangevende Global Industry Classification Standard uit 1999. Dit systeem vormt nog steeds een goede afspiegeling van de manier waarop bedrijven hun dagelijkse activiteiten organiseren. De uitdaging van het groeperen en onderverdelen heeft invloed op de manier waarop we praten over industrieën, de manier waarop mensen met elkaar omgaan en hoe we ons gedragen in bepaalde situaties. Dit geldt ook voor organisaties in de financiële dienstverlening, aangezien financiën nog steeds onderdeel uitmaken van cross-sectorale klantervaringen.
Om disruptieve bedrijven voor te blijven, is het van belang een digitale transformatiestrategie te ontwikkelen en te implementeren die zich richt op het creëren van meerwaarde voor de klant en het bedrijf, en niet zozeer op de manier waarop we intern het werk segmenteren. De nadruk ligt hierbij op klantgerichte oplossingen die meebewegen met hun veranderende behoeften.
Het is niet makkelijk is om oude en vertrouwde methoden te veranderen. Hoe gaan financiële dienstverleners dan toch met multidisciplinaire teams samenwerken en innoveren op het snijvlak van verschillende sectoren? Daarvoor zijn een snelle veranderingscultuur en technologie met slimme datatoepassingen nodig.
Een paradigmaverschuiving
De basis voor Open Banking, Open Finance, en in de nabije toekomst Open Life, ligt in wetgeving die markten verder zal opschudden. Technologie wordt namelijk gezien als dé oplossing voor de kloof tussen de bescherming van burgers en het delen van gegevens voor een groter belang.
Vaak zien we dat een aantal vergelijkbare principes vaker wordt ingezet om de toekomst opnieuw vorm te geven. Op basis van ‘functionele’ wetgeving gaan we terug naar de basis van het probleem en leiden we een innovatieve use case af om toegang te krijgen tot de gegevens die we nodig hebben voor innovatieve oplossingen. De datagedreven benadering van innovatief onderzoek, met databescherming en governance, vereist een andere mentaliteit en nieuwe manieren om waarde uit data te halen.
Deze mentaliteitsverandering om innovatie via wetgeving te stimuleren, heeft een vergaand effect op de manier waarop we toegang hebben tot en gebruik maken van data. Dit zorgt voor een verandering in hoe we datagedreven onderzoek doen. We maken gebruik van echte data voor effectievere en efficiëntere uitkomsten. We zetten onderzoek in om nauwkeurig vast te stellen waar innovatie een effectieve oplossing vormt voor bekende en onbekende maatschappelijke, milieu- en economische problemen.
We zien de aanpak van functionele of faciliterende wetgeving opduiken in het Midden-Oosten, Noord-Afrika, Brazilië en mogelijk Canada. Daarnaast zien we de invloedrijke impact van de Australische Citizen Data Rights, waardoor mensen de gegevens die bedrijven over hen bewaren veilig kunnen delen met andere vertrouwde organisaties. Dit kan ervoor zorgen dat de Europese Unie op het gebied van innovatie en doelgerichte bedrijfsmodellen op achterstand komt te staan.
De opkomst van geïntegreerde diensten
Betalingen zijn eerder een bedrijfsmodel dan een industrie: ze zijn altijd horizontaal van opzet en doorkruisen elke sector. We kunnen de ontwrichtende marktwerking van Open Banking, Open Finance en het opkomende Open Life met Embedded Finance beter analyseren.
Embedded Finance ontwikkelt zich in de richting van geïntegreerde diensten om de klantreis via technologie mogelijk te maken, en zet data-engineering in om markten en ecosystemen naadloos met elkaar te verbinden. Denk aan het integreren van financiële diensten met toepassingen van derden, bijvoorbeeld om digitale belastingaangifte mogelijk te maken. Embedded Finance transformeert markten, creëert naadloze gebruikservaringen en kan bedrijven mogelijk fundamenteel veranderen in cross-sectorale geïntegreerde diensten. In 2025 bereikt Embedded Finance een geschatte omzet van 230 miljard dollar en wordt mogelijk 1 biljoen dollar waard. Het kan zelfs doorgroeien tot 3,6 biljoen dollar in 2030.
Als we kijken naar de fundamenten van geïntegreerde diensten (embedded services), platforming en API-integraties en het halen van meer waarde uit bestaande en nieuwe data, zien we dat dit de grootste drijfveren zijn achter de ontwikkeling van geïntegreerde diensten. Embedded services zijn de integratie van financiële en niet-financiële diensten: bijvoorbeeld bij verzekeringen en hun multimodale mobiliteitsplatformen. Zo heeft de opkomst van deelauto’s en variabele laadtarieven een disruptieve impact gehad op de eeuwenoude verzekeringssector. Of denk aan transacties koppelen aan een ecologische voetafdruk, om duurzaam gedrag te stimuleren. De manier waarop mensen gebruik maken van transport wordt dan gekoppeld aan welzijn, gezondheid en tal van andere scenario’s.
Zulke geïntegreerde diensten hebben wel een risico: de optie om diensten te bundelen met bindende clausules is niet altijd in het belang van de consument. Als je organisatie niet bezig is met horizontale cross-sectorale innovatie voor nieuwe proposities en in aangrenzende markten met partners waarbij de klantervaring centraal staat, dan loop je het risico dat concurrenten je voor zijn.
Doel en visie als vertrekpunt
Zet target-operating-modellen op rond multifunctionele teams die bestaan uit verschillende expertises en zich inzetten voor een cultuur en werkwijzen voor klantgerichte innovatie en waarde. Zo’n team wordt zorgvuldig samengesteld voor doelgerichte resultaten, met oog voor de visie, waarden, kennis en governance om vertrouwen op te bouwen.
Het team werkt aan cross-sectorale, maatschappelijke problemen: vaak onbekende gebieden die ze met wetgeving, slimme data, technologie en mensen die openstaan voor verandering kunnen ontdekken. Het begint met creativiteit, verbeelding, ideeën en waarden die worden gekoppeld aan een ontwerpstrategie en een methodologie om het doel in nieuwe voorstellen te verankeren.
Zo’n horizontaal design zal ruimte creëren voor nieuwe oplossingen die cross-sectoraal van toepassing zijn. De combinatie van dataprivacy en toestemming voor datagebruik zal een waardevolle aanzet zijn tot onderzoek en innovatie. Deze nieuwe cross-sectorale waardeproposities en wetgeving brengen design thinking naar een nieuw niveau, waarbij technologie het instrument is en waarbij intelligente datastrategieën de klantrelevantie in acht nemen.
Focus op problemen van klanten
Samengevat zullen organisaties de onderdelen van hun bedrijfsmodellen herevalueren om de focus te verleggen naar de problemen van klanten en use cases voor oplossingen met een duidelijk doel en impact op onze omgeving, maatschappij en economie. Het is hierbij waardevol om de trends te volgen met betrekking tot impactinvesteringen. Schakel daarnaast partners in die anders zijn dan jijzelf. Sla de handen ineen met mensen met diepe verticale expertise, sectorkennis en multidisciplinaire teams. Door agile methoden toe te passen kom je tot bredere horizontale perspectieven. Dit leidt tot klantgerichte strategieën en innovatie.
Over de auteur: Kevin Telford is Strategy Consultant bij Monstarlab.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond