-

Voice in de kinderschoenen: wat gaat Generatie Voice doen?

Er wordt zoveel over voice gesproken, dat er soms vergeten wordt dat het nog slechts in de kinderschoenen staat. Daarbij, de toekomst zal zeker niet screenless zijn. Wat voice wel gaat worden, daarover vetellen pionier Maarten Lens-Fitzgerald (Conva), Koen Vanderhoydonck (Google) en Daan Gönning (Rabobank).

Voice zal een klein aandeel van de markt domineren, met functionaliteiten zoals bijvoorbeeld het licht aan en uitzetten, maar aan de technologie zullen eveneens grenzen gesteld zijn. Het afsluiten van een werkcontract zou niet zomaar via voice gebeuren. Maar aan de hand van de Rabobank case is te zien dat men vooral op service vlak deze nieuwe technologie goed kan inzetten en testen.

Praat je met je partner, of…?

Op 12 februari 2019 kwamen circa 200 voice-geïnteresseerden samen in Amsterdam om meer te ervaren over voice applicaties. Drie sprekers brachten in een notendop het publiek op de hoogte van feiten en ontwikkelingen en presenteerden toepassingen van Voice in de praktijk.

Maarten Lens-Fitzgerald is oprichter van Conva Voice Services. Voice is een nieuw technologisch medium wat hedendaags al zijn toepassing vindt, bijvoorbeeld om licht uit te zetten in zijn appartement. Een reden waarom de technologie zich zo snel vervlecht in onze maatschappij hangt onder andere samen dat er veel sneller gepraat wordt, dan men kan typen. Maarten gaat zelfs daarvan uit dat men binnen vijf jaar meer met een apparaat praat dan met de eigen partner.

Hoe zal men in toekomst omgaan met voice technologie?

Een paar jaar geleden was er de ipad-generatie. Deze wordt binnenkort opgevolgd door de voicegeneratie. Zoals huidige kinderen nu omgaan met Ipads, zo zullen toekomstige kinderen vooral voicegebaseerde technologieën aansturen. Nu kan men zeggen, dat voice vanwege verschillende redenen nooit in de maatschappij geaccepteerd zou worden. Onderstaande video geeft daarop een iets genuanceerdere kijk en laat eveneens eraan herinneren hoe men in Nederland dacht over de acceptatie van het mobiel in de maatschappij. Maarten benadrukt dat zich voice in de testfase bevindt. In de Verenigde Staten worden voice speakers vooral gebruikt voor het oproepen van muziek, weervoorspellingen of om grappige vragen te stellen.

4 nuttige invalshoeken om aan de slag te gaan met Voice:
  1. Doelgroeponderzoek: breng de belangrijkste vragen in kaart die de doelgroep aan je merk stelt
  2. Klantenservice: begin met vijf belangrijke vragen voor deze afdeling en bouw een business case daaromheen
  3. Brand creative: Pas voice toe op al lopende campagne of gebruik het zelf als een campagneplatform
  4. Design fiction: creëer je eigen voice brand/ kanaal met voldoende budget en wilskracht

Met het laatste punt zijn aldus Maarten Albert Heijn, Talpa en KLM vooral bezig om volop in te zetten op voice. Waarom? Een voor de hand liggende verklaring zou zijn dat het zich bij alle drie merken om zeer servicegerichte spelers handelt. Men vergist zich vaak en denkt dat het bij voice allemaal om technisch werk draait. Dat is niet het geval. Circa 10% van het werk is technisch en de rest bestaat vooral uit onderzoek.

3 manieren om zelf aan de slag te gaan met voice:

  1. Creëer een web service op Amazon of de Google development platform
  2. Gebruik publicatie tools zoals Invocable, Botsociety of Dialogflow
  3. Huur een bureau in met vakkennis op voicevlak
Voice als technologie, waarin hoge verwachtingen van de mens verankerd zijn

Koen Vanderhoydonck is werkzaam als Marketing Automation Specialist bij Google. Als men over voice spreekt draait het vooral om de technologie daarachter, namelijk machine learning. Koen benadrukt dat vooral een shift heeft plaatsgevonden wat men hedendaags van technologie verwacht. Eerst had men de desktop PC waar men in Google in search query heeft ingetypt. Hedendaags, vooral met mobiele technologie, is men intens aan de smartphone gehecht. Zo wordt vaak gedacht: pakt men mijn smartphone af, pakt men mijn leven af. Voice als technologie is dan de volgende stap in de verwachtingsopstapeling: als ik nu iets tegen mijn voice speaker vraag, wil ik ook het beste antwoord hebben waar ik in mijn buurt de beste pizza kan eten. Zodoende draait het allemaal om verwachtingen.

Met de opkomst van Voice zullen bij Google de advertentieformaten vereenvoudigd worden. Voor de toekomstige (online) marketeer wordt het vooral belangrijk om algoritmes te managen, globaal te sturen op KPIs zoals CPA / CTR en conclusies te trekken op basis van grootschalige datasets.

Hoe maak je het verschil met Voice?
  • Blijft de snelheid van je website verbeteren: voor mobiel is het nu al essentieel, om goed op voice te willen inspelen wordt het nog belangrijker
  • Goed gerangschikte content op de site en het toepassen van structured data zijn een must (gebruik onder meer schema.org en featured snippets)
  • Antwoorden op vragen moeten aan meerdere criteria voldoen, o.a. nut/relevantie van de informatie, lengte, formulering en dictie
Praktijkcase: de Rabo Assistent

Daan Gönning is werkzaam als freelancer bij de Rabobank en heeft een belangrijke rol gehad voor de implementatie van voice binnen de Rabobank in samenwerking met Google. In juli 2018 heeft Rabobank mobiel bankieren met voice geïntroduceerd. Vanaf dat moment was het mogelijk voor Rabobank klanten om met hun stem hun banksaldo op te vragen en een budget in te stellen met de Rabo Assistent.

Als je voice wil inzetten is het volgens Daan van groot belang om te bepalen waarom je dat graag wil doen. Rabobank is vooral geïnteresseerd om uitmuntende service te verlenen. Daarop volgende heeft Rabobank Get to By doelstellingen geformuleerd, namelijk:

  • GET – Digital savvy users
  • TO – Perceive Rabobank as an innovative bank
  • BY – Proactive serving them useful signals about their finances that feel seamless and magical
Hoe zorg je binnen een organisatie dat de technologie geïntegreerd wordt?

Het is essentieel van belang om mensen vrij te zetten, een eigen team op voice zetten en budget beschikbaar stellen. Vervolgens test men met voice verschillende applicatie mogelijkheden en integreert diegene, die goed te lijken werken in de bedrijfsstructuur. Het is goed te vergelijken met een tanker en speedboats daaromheen. De tanker symboliseert de Rabobank organisatie en de speed boats de verschillende voice applicatie welke men test.

Innovatie is mogelijk in korte tijd, een week met veel post it sessies, waarbij men o.a. persona’s schetst, kan voldoende zijn. In de uitvoering zal men dan toch zien, dat men meer mensen als eigenlijk gedacht nodig heeft. In het geval van het voice team van de Rabobank zeven verschillende rollen, waaronder een product owner, data scientist, development, marketing, chief pushing officer, conversation design en compliance / legal risk. In het geval van de Rabo Assistent leek de samenwerking tussen compliance /legal en de andere divisies uitdagend te zijn omdat men van mening verschilde. Uiteindelijk had de chief pushing officer ervoor gezorgd dat het project vanuit de concept- en prototype fase ook daadwerkelijk live werd gezet.

Voor dit project heeft men bij de Rabobank geen harde KPIs vastgelegd en is vooral benieuwd in de leerelementen. Momenteel liggen betalen via stem en het beschikbaar stellen van een uitgavenoverzicht via Voice in review bij Google en zullen dit nieuwe speedboats kunnen zijn welke de Rabobank gaat testen.

Alle drie sprekers benadrukken dat voice nog in de kinderschoenen staat. Voice zal een klein aandeel van de markt domineren, met functionaliteiten zoals bijvoorbeeld het licht aan en uitzetten, maar aan de technologie zullen eveneens grenzen gesteld zijn. Het afsluiten van een werkcontract zou niet zomaar via voice gebeuren. Maar aan de hand van de Rabobank case is te zien dat men vooral op service vlak deze nieuwe technologie goed kan inzetten en testen.

Meer leren over Voice? Kom dan op 5 maart naar Emerce Update #2 over alle toepassingen van Voice. Het programma en info over de tickets vind je hier

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond