Glassdoor naar moederbedrijf Indeed: wat haalt de koper in huis?

Reviewsite Glassdoor wordt overgenomen door Recruit – het Japanse recruitmentbedrijf dat al eerder Indeed kocht. Met een overnamesom van 1,2 miljard dollar is een van de grootste techverkopen in dit jaar. Maar wat kopen de Japanners eigenlijk? De oprichters zelf denken een platform dat transparantie brengt in de werving. Een enkele werkgever ziet vooral een last.

Hoewel Glassdoor hier niet de faam geniet als in het eigen thuisland, is het in tien jaar tijd uitgegroeid tot een platform van formaat. Gebruikers kunnen er anoniem reviews plaatsen over hun werkgevers, de baan die ze hebben, de interne cultuur en ook het salaris.

‘Revolutie in werving’

Dat daarmee nogal eens kritische geluiden naar buiten kwamen die voorheen binnenskamers bleven moge duidelijk zijn. Toch weet Glassdoor inmiddels ook werkgevers te interesseren voor het platform. Die plaatsen er nu vacatures en bouwen aan een een eigen profiel. Ongeveer 40 procent van de vijfhonderd grootste bedrijven doen zaken met het bedrijf. De transparantie die hiermee wordt geboden zou namelijk niet alleen voordelig zijn voor werknemers. Werkgevers krijgen namelijk goed zicht op hoe ze in de markt liggen en waarin ze nog moeten groeien.

De behoefte aan een dergelijk platform lijkt er zeker te zijn. Ongeveer 59 miljoen gebruikers brengen maandelijks een bezoek aan de site. Het bedrijf beschikt hierdoor over een database van 770 duizend organisaties uit 190 landen. De CEO van het bedrijf, Robert Hohman (voorheen Microsoft en Expedia), denkt zelf voor een revolutie in de recruitmentwereld te zorgen. Niet eerder waren immers zulke bedrijfsbeoordelingen openbaar.

Glassdoor: bron van data

Voor het Japanse Recruit, met ruim 16 miljard dollar omzet een grote naam op het vlak van HR, is het een volgende stap in de internationale uitbreiding. De afgelopen jaren nam het meerdere bedrijven over waarvan Indeed in 2012 de bekendste is. Het bedrijf zegt wereldwijd te willen groeien. Deze overname moet daarbij helpen.

Wat de Japanners vooral kopen is een enorme bak aan data over de arbeidsmarkt, bedrijven die hierop actief zijn en hun medewerkers. Glassdoor beschikt dus over vacatures en zelfs data die iets zeggen over leiding geven, sollicitatieprocedures en salarissen. Met de ranglijsten over de beste – en dus ook slechtste – werkgevers en CEO’s die de Amerikanen hierdoor kunnen maken, weten ze nog geregeld de aandacht te trekken. Kenners verwachten dat die datacombinatie zeer waardevol is. Een middel mogelijk om de strijd aan te gaan met Google dat zich sinds enige tijd nadrukkelijker manifesteert op deze markt.

Omdat Glassdoor gewoon als zelfstandig bedrijf blijft bestaan, kunnen de oprichters hun doel nastreven: het grootste bedrijf in de werving worden. De ‘TripAdvisor van het werk’, een marktplaats voor werkgevers en -nemers. De koop wordt naar alle waarschijnlijkheid na de zomer afgerond.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug