-

Google biedt meer inzicht in betaald en organisch verkeer

Google AdWords voegde deze week een nieuwe functie toe waarmee het voor marketeers nog eenvoudiger wordt organisch en betaald verkeer tegen elkaar af te zetten en te vergelijken. Gebruikers van een zoekmachine als Google vertrouwen er in grote mate op dat zowel in standaard organische als betaalde resultaten de beste pagina’s worden aangeraden. Met de nieuwe functie wordt inzicht geboden in de al dan niet bestaande kruisbestuiving van deze twee.

Het rapport
De rapportagemogelijkheid is met name bedoeld om advertentiecampagnes te optimaliseren en hopelijk meer investeringen te verkrijgen. Tegelijkertijd kan het leiden tot betere prestaties vanuit het organische zoekverkeer wat mogelijk een negatief effect heeft op de inkomsten van Google. Wat de exacte reden ook is, Google heeft het nieuwe rapport een minder prominente plaats gegeven dan verwacht. Onder de tab “Dimensies” is de gecombineerde informatie, die voor zowel SEO als SEA van waarde is, te vinden.

google-adwords-screen

De waarde van de data
Het combineren van deze vormen van data kan nieuwe inzichten bieden ter optimalisatie van zowel het ingekochte als organische verkeer. Hoe groter de aanwezigheid in advertenties en zoekresultaten, hoe groter de waarschijnlijkheid dat zoekers deze website verkiezen boven die van een concurrent.

Het rapport toont de zoekwoorden die op dit moment organisch goed presteren maar nog geen betaald verkeer genereren. Deze zoekwoorden kunnen toegevoegd worden aan de AdWords-campagnes met extra, nieuw, verkeer als oogpunt. Ook de organische resultaten zullen hiervan profiteren aldus het bedrijf. Andersom kan het inkopen van aandacht zorgen voor het presteren op zoekwoorden waar organisch nog een hoop aan verbeterd dient te worden. De zoekwoorden scoren op dit moment nog niet naar behoren of het is in het geheel niet mogelijk deze zoekwoorden te optimaliseren.

In de kolom “klikken/zoekopdracht” is waardevolle informatie te vinden over het gedrag van de potentiële bezoeker. De data geeft inzicht in het effect van een toename in zichtbaarheid ook tot meer kliks en verkeer leidt.

Welkome toevoeging is de nauwkeurigheid van de geleverde data. De Google Webmaster Tools toonden eerder al de zoekwoorden waarop in de zoekmachine werd gepresteerd. Hierbij wordt gekeken naar de tweeduizend meestgebruikte termen. Met name voor grotere e-commerceomgevingen is dit aantal verre van toereikend. Dit rapport houdt rekening met alle zoekwoorden en is accurater dan ooit.

De toegevoegde waarde
Met als doel te laten begrijpen hoe mensen zoeken lanceerde Google de genoemde nieuwe functie. Econsultancy vroeg enkele experts naar hun mening over de toegevoegde waarde. Met name het geïntegreerde beeld wordt geprezen. Waar marketeers eerder verschillende rapporten handmatig moesten combineren wordt nu direct getoond wat het effect is van de samenwerking tussen organisch en betaald verkeer.

Dit roept ook direct de nodigde vraagtekens op bij de meeste van hen. Zo wordt al opgemerkt dat de resultaten van het betaalde verkeer beduidend beter zullen ogen op de korte termijn. De rapportage biedt eindelijk de mogelijkheid de positie, zoekwoorden en doorklikratio van SEO te beoordelen maar kan net zo goed leiden tot een afname van investering. De slimme marketeer kan met deze nieuwe mogelijkheden eenvoudig zaken testen en vergelijken. Google hoopt hiermee nog eens de grote visie te onderschrijven dat “de aanwezigheid in zowel organische als betaalde resultaten leidt tot de 1+1=3 situatie.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond